Parkiet ziek megabacterie/kropontsteking wat zal het zijn?

Gestart door Samarinde, april 21, 2011, 22:50:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samarinde

Hallo allemaal,

Helaas is ons vriendje ziek. Hij was al een tijdje niet zichzelf. Wij dachten dat hij gewoon moeite had met de rui. Veel slapen, maar als hij wakker was was hij echt heel actief. Ik ken dit forum van begin tot eind en ik weet dat je adequaat moet handelen met een ziek parkietje. De laatste dagen leek het erger en vanmiddag zijn we toch naar een dierenarts gegaan. Ze behandeld ook vogels.
De krop bleek helemaal vol te zitten. Arme Roger. Ze nam een monster en bekeek het onder de microscoop. Er bleken gisten in te zitten en een fikse ontsteking. Ook vond ze hem erg mager.
Maar dat is het m juist. Roger eet als een dolle. Eet veel grit, zaad en trosgierst. 's Ochtends word hij wild als ik alleen al mijn eitje pel en daar eet hij dus ook wat hapjes van.
Als je daar dus op zoekt, kom ik uit op 'megabacterie'.
Als jullie je oog werpen op dit verhaal, denken jullie dan dat we andere stappen moeten ondernemen. Want ik las ook dat antibiotica niet helpt als het de megabacterie is. Hij krijgt nu Synulox  50 mg (10 dagen 2 maal daags 1 druppel) en Nystatine (14 dagen lang 2 maal daags 1 druppel).

We hebben hem in een apart kooitje gezet. Hij 'slaapt' nu op 2 pootjes, met zijn kop tussen z'n veren. Hij heeft het behoorlijk benauwd.

We zijn zo bang dat hij het niet redt.   :(

lovesbudgies

Ach jeetje, Roger klinkt behoorlijk ziek.

Nystatine helpt tegen de gevonden gisten maar ook tegen de megabacterie. Dus wat het ook is, de megabacterie of een kropontsteking, deze medicijnen werken tegen allebei. De antibiotica is zeker ook nodig tegen de ontsteking die gevonden is.
Zuur ook het water aan met appelazijn, dit verbetert de spijsvertering en helpt de megabacterie en bacteriƫn tegen te gaan.
Je kunt hem ook onder een warmtelamp zetten.

Vette zaadjes, trosgierst en eivoer mogen, geen druivensuiker, honing en suikers. Grit is oke, dit verteert ten slotte in de maag en darmen, maar geef niet te veel, de organen kunnen er ook van verstoppen. Geef je ook maagkiezels? Hiervan heeft hij 5 steentjes per week nodig, iets meer dan normaal.

Omdat de krop zo groot is drukt hij tegen de longen aan, daarom heeft hij het zo benauwd. Ik hoop dat de krop snel slinkt door de medicijnen.

Ik wens je heel veel sterkte en beterschap voor Roger!!

Samarinde

Bedankt voor je berichtje. Daar hebben we echt wat aan! Geruststellend om te lezen dat de medicijnen goed zijn.
Het is een heel gevecht om Roger druppels te geven. Maar goed, we hadden hier ervaring mee en het gaat ook wel maar het is zo sneu om hem zo vast te moeten grijpen. Ik heb wel het idee dat het beter gaat.
Maagkiezels hebben we nu ook aangeschaft. Hoe biedt je deze aan? Door het voer of in een apart bakje?
Appelazijn hebben we nog niet, maar daar wordt aan gewerkt.

Hij is opvallend veel beter te pas dan gisteren. Gisteren dachten we echt dat ie de nacht niet zou halen. Hij is een stuk minder benauwd. Hij fluit weer, verzorgt zijn veertjes en zit lekker te kletsen. Slaapt nog wel veel, maar wil ook dolgraag uit de kooi. Dat hebben we al een paar keer 5 minuutjes gedaan. Net vloog hij naar zijn oude kooi, waar zijn vriendje nog in zit. We hebben Roger apart gezet om hem rust te geven. Maar kan het ook kwaad als hij het graag wil dat we ze toch weer bij elkaar zetten?

Mocht het de megabacterie zijn... we lazen dit artikel elders op het net: http://www.kliniekvoorvogels.nl/publicatieitem.asp?lang=1&RelatieID=88&PublicatieID=129
Klopt het dat het niet besmettelijk is? Ik las op dit forum namelijk andere berichten...

lovesbudgies

Maagkiezels mogen door het voer en door het grit verstrekt worden.

Tipje voor het geven van medicijnen: geef ze 's avonds pas als het donker is in de kamer. Alle lichten uit en gordijnen dicht. Grasparkieten kunnen namelijk slecht zien in het donker en zo kun je hem rustig pakken. Bij het geven van de medicijnen houd je hem vast door je duim en wijsvinger aan weerszijden van zijn kopje te houden, hier zit bot en zo voorkom je dat hij gaat draaien. De spuit duw je tegen de onderkant van zijn bovensnavel omhoog, zo gaat de spuit automatisch de snavel in. 's Ochtends is het natuurlijk lichter dan 's avonds, maar maak het ook dan zo donker mogelijk.

Wat fijn dat het al beter met hem gaat zeg!

Roger heeft zijn energie hard nodig, je kunt hem eigenlijk beter nog niet laten vliegen. Zeker niet in de eerste week.

Wat dat artikel betreft, dat is eigenlijk precies wat we op het forum bedoelen. Het is niet ontzettend besmettelijk, het is ook niet besmettelijk door de lucht, maar het is wel besmettelijk via de ontlasting en via het voeren. Ze kunnen elkaar dus wel besmetten, maar minder makkelijk dan bij ziekten die via de lucht besmettelijk zijn. Toch zou ik Roger nog wel 10 dagen apart houden.

Samarinde

Bedankt zeg voor je snelle antwoord!  ;D
We hebben ze toch maar weer uit elkaar gehaald.
En goeie tip met het geven van medicijnen. Dat zal Roger een hoop stress besparen..!