Bonte parkiet?

Gestart door viccy, april 21, 2011, 12:39:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

viccy

Ik heb sinds november een nieuw pietje. Hij/zij is grijs en heet daarom Grey!

Nou is het 'probleem' dat ik nog STEEDS niet weet wat het geslacht is. De dop is wittig. Nou las ik dat bonte parkieten een rozige dop krijgen. Maar hoe herken je een bonte parkiet? Ook las ik ergens dat vrouwtjes pas geslachtsrijp worden na een jaar.

Dus eigelijk is mijn vraag of ze een mannetje of vrouwtje is XD

Audrey

Kun je eens een duidelijke foto plaatsen van de dop? Best zonder flits.

viccy

Ik geloof niet dat hij/zij bont is:



Dop:


StoneArch

Dit is duidelijk een pop; witte ringen om de neusgaten.

Verder is het een opaline grijze parkiet.
De uiterlijke kenmerk hiervan is, dat de zwarte markering op de kop en nek deels verdwenen is.

Zodra de neusdop bruin is, is de pop broedrijp ...

viccy

Ha bedankt! Ik had al een vermoeden omdat ze zoveel anders is dan mijn man!

Daarnaast nog een vraagje: hoe kan je weten of 2 parkieten een koppel vormen? Dus of ze elkaar wel leuk genoeg vinden om te paren en te broeden. Ze zijn echt super klef samen, snavelen heel veel en kriebelen elkaar vaak op het hoofd. En ze volgen elkaar ALTIJD als ze los vliegen!

mijn eerste pop die ik had waar ik een man bij deed moest echt NIKS van hem hebben. Maar dat kwam omdat ik dr al 2 jaar alleen had zitten en er toen een man bij deed dus was ze waarschijnlijk niet gewend aan een andere vogel erbij.

lovesbudgies

Wat een mooi popje! En inderdaad niet bont. Een pop is in principe na 3 maanden volwassen en geslachtsrijp, maar meestal willen en gaan ze pas broeden als de neusdop door hormonen bruin gekleurd is.

Een koppeltje doet alles samen.
CiteerZe zijn echt super klef samen, snavelen heel veel en kriebelen elkaar vaak op het hoofd. En ze volgen elkaar ALTIJD als ze los vliegen!
Je geeft hier eigenlijk je eigen antwoord al, dit is namelijk zeker een koppeltje!

ps. goede foto van de neusdop! Ik zie al wat bruin komen.

viccy

Oeh dat is wel heel leuk om te weten! Ik wil volgend jaar gaan broeden, want nu dr snavel nog niet bruin is heeft het dus weinig zin (?)

Ze is mooi he :) Daarom heb ik dr uitgekozen.

lovesbudgies

Als ze ouder dan een jaar is kun je kijken of ze het blokje in gaat. Maar ik zou nog even wachten.