Wilde parkiet lucky, lijkt naar 5 dagen tam?

Gestart door lucky15, april 19, 2011, 11:24:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lucky15

Hallo allemaal.

Lucky is nu 5 dagen bij mij, en het is een parkiet wat heel erg naar de mens toe trekt.. elke keer als je de kamer binnen komt piept hij.. elke keer als je bij hem komt zitten bij de kooi komt hij naar je toe lopen en wil met je gezicht spelen (door het tralies) Hij eet al uit mijn hand, en wil graag op mijn hand zitten.. als ik mijn hand in de kooi doe, om bevoorbeeld het drink bakje te pakken, vliegt hij snel op mijn hand.. dus hebben we besloten om vanochtend de gordijnen dicht te doen, en hem los te proberen, en dit liep uitstekend.. Vloog een keer een paar rondjes, ging ergens zitten, en wij konden zo naar hem toe lopen, en kwam die weer bij ons op de vinger zitten..  naar 5 min dachten we dit is wel genoeg, terug in de kooi maar weer.. wouden we lucky weer in de kooi doen, maar het enige wat hij wou is op mijn hand blijven zitten. toen heb ik hem er maar weer uitgehaald, en toen na 10 minutjes wou hij wel in de kooi..
Dit parkietje is een jonge parkiet van de dierenwinkel..
2 dagen geleden heb ik een topic geplaats dat hij zo tam leek, en al zo snel op mijn hand wou, somige mensen dachten dat hij overbedondert was, maar je kan nu echt zien dat hij helemaal gewend is en zich supper goed voelt.. en haast nergens bang voor is.. hij speelt overal mee, klauterd door zijn kooi, piept de hele dag door, echt supper vrolijk

Iemand dit ooit mee gemaakt? ik denk dat mijn parkiet gewoon geen angstig karakter heeft, maar een heel rustig karakter kan dit kloppen? :D
Dit is pas mijn 2e parkietje.. dus ik heb er niet supper veel verstand van.. toen ik het vorige parkietje had was ik pas 6/7/8 en heb er niet heel veel van mee gekregen toen..


Bedankt alvast!


Groetjes Anne en Lucky!







BudgieMe

Sommige parkieten worden al bij de kweker voorbereidend tam gemaakt door ze regelmatig in de hand te houden.
Meestal komen die niet in een winkel terecht maar het zou wel kunnen.
Ze zijn heel nieuwsgierig en als ze niet angstig of schuw zijn zullen ze je graag opzoeken.
Waar je nu wel voor moet oppassen is dat hij geen hekel aan de kooi krijgt omdat hij liever bij jou is. De kooi moet zijn veilige haven zijn.
Dus zorg ook dat het fijn is om in de kooi te zijn, bijv. door er kleine beetjes lekkers aan te bieden daar, hetzij uit je hand of aan een knijpertje als hij je hand interessanter vind dan het lekkers.
Wat gezonde snacks zijn om aan te bieden kan je hier vast wel ergens vinden.

lucky15

Heel erg bedankt!  :D
ik heb heel erg veel aan je antwoord!  ;D
Had het nooit geweten wat je me vertelde.

snerdje

Igor was ook binnen een week al handtam. Dat had te maken met de kweker die hem met de hand pap voerde.  ;D

lucky15

Hmm intressand!  :D
Dan zal dat vast en zeker ook met lucky gebeurt zijn.  :-X

lovesbudgies

#5
Handopfok heeft er weinig mee te maken. Parkietjes die met de hand gevoerd zijn kunnen tam en niet tam worden.

Een goede kweker maakt zijn jongen tam door middel van aandacht, niet door de parkieten met de hand te voeren. Parkietjes met de hand voeren werkt gedragsproblemen in de hand, plus dat ze de juiste voeding missen, ze lopen lichamelijk een achterstand op en hebben een minder goede weerstand dan parkieten die door de ouders zijn gevoerd. Het sterftecijfer onder handopfokparkietjes is ook vele malen hoger.

Kortom: grasparkieten met de hand voeden is geen goed idee!

Tip: lees het dagboek van Croky eens op de site van ParkietenFreak. Hij was ontzettend snel tam maar is gewoon door zijn ouders opgevoed!

lucky15

Hée!

Bedankt! nou wie weet is dit wel gewoon een parkietje wat heel koel in zijn hoofd is, en niet snel bang is?  ;D

snerdje

Citaat van: Lovesbudgies op april 20, 2011, 14:18:27
Handopfok heeft er weinig mee te maken. Parkietjes die met de hand gevoerd zijn kunnen tam en niet tam worden.

Een goede kweker maakt zijn jongen tam door middel van aandacht, niet door de parkieten met de hand te voeren. Parkietjes met de hand voeren werkt gedragsproblemen in de hand, plus dat ze de juiste voeding missen, ze lopen lichamelijk een achterstand op en hebben een minder goede weerstand dan parkieten die door de ouders zijn gevoerd. Het sterftecijfer onder handopfokparkietjes is ook vele malen hoger.

Kortom: grasparkieten met de hand voeden is geen goed idee!

Tip: lees het dagboek van Croky eens op de site van ParkietenFreak. Hij was ontzettend snel tam maar is gewoon door zijn ouders opgevoed!

mmm..sorry dat wist ik niet. Ik dacht echt dat het daardoor kwam. Ik heb wel veel aandacht besteed aan Igor inderdaad. Dan zal dat het wel zijn.

En ik moet je zeggen dat ik niet nog eens een parkietje zou halen bij de kweker van Igor. De kweker van Wiebe vond ik veel beter!