ik lees dit op een parkieten site.. is dit waar??

Gestart door lucky15, april 19, 2011, 11:04:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lucky15

Hallo allemaal!

Dit lees ik op een parkieten site :

Een ander recept is: neem 1 deel Brinta, 2 delen parkietenzaad en een beetje Roosvicee. Het geheel wordt door elkaar gemengd, en er ontstaat dan een plakkerige, maar overheerlijke parkietenmaaltijd. Gezond ook nog, Brinta bevat eiwit en vitamine B, en Roosvicee staat bol van allerlei vitaminen en mineralen die goed voor je kromsnaveltje zijn.

Klopt dit? en heeft 1 van jullie het wel eens uitgeprobeerd? ik vind het namelijk eng om het zomaar uit te proberen als ik niet weet of het echt waar is, en echt gezond voor mijn parkiet is?

en ik lees veel over trogierst, wat is dit en waar is het verkrijgbaar?

Bedankt alvast!

Groetjes Anne & Lucky

Parkieten-Freak

http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek2.php
Ja, dit heb ik zeker uitgeprobeerd en het is gezond voor je parkiet.

Wat betreft trosgierst: kijk even bij onderstaande link voor meer informatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gierst
Geef het niet te veel en ook niet te vaak, want het bevat relatief veel vet.
Een stukje van ongeveer 10 cm per week volstaat, je moet het meer zien als een lekkernij voor je parkiet.
Het is te koop bij de dierenwinkel.


lucky15

Hallo heel erg bedankt! :)
ow, ik wist niet dat het ook op parkieten freak stond..
ik las het op een hele andere site, daarom dacht ik klopt dit?
lijkt me leuk om een keer te geven.. kan het ook geen kwaad bij een jonge parkiet?

Groetjes

Parkieten-Freak

Citaat van: lucky15 op april 19, 2011, 12:10:39
Hallo heel erg bedankt! :)
ow, ik wist niet dat het ook op parkieten freak stond..
ik las het op een hele andere site, daarom dacht ik klopt dit?
lijkt me leuk om een keer te geven.. kan het ook geen kwaad bij een jonge parkiet?

Groetjes

Ik heb het zelf geschreven, vandaar.
Als je het artikeltje doorleest waarvan ik je zojuist de link gegeven heb, dan zie je meteen het antwoord al..... ;)


lucky15

Heej,

haha ja ik had het al gelezen!  :D
bedankt!

Audrey

Wel even waarschuwen: ik heb Croky het Brinta-roosviceepapje altijd zonder problemen gegeven. Maar toen ik het Zazou gaf, had ze heel zwarte en vormeloze ploepjes en toen ik met haar naar de vogelarts ging, zei hij dat ze een klein darmbloedinkje had gehad waarschijnlijk ten gevolge van een allergische reactie op iets in de roosvicee. Dus, als je zo'n zwarte, vormeloze ploepjes ziet, best even wachten.
Zazou krijgt het nu wel eens met verdund appelsap ipv roosvicee.

lucky15

ow heel erg bedankt voor je tip..
het is niet helemaal zonder risco dus?
is het ook met iets water te doen?

Groetjes

Audrey

Volgens mij is dit redelijk zeldzaam hoor, maar ik zei het gewoon even omdat ik er ook totaal niet aan had gedacht dat het kon.
Ik zou het gewoon proberen, mensen zijn ook soms allergisch aan bvb. aardbeien, maar daarom ga je ook alle kinderen automatisch aardbeien ontzeggen hé.

lucky15

Hahha ja inderdaad, maar zon parkietje ziet er zo kwetsbaar uit..  :-\

lovesbudgies

Citaat van: lucky15 op april 19, 2011, 17:18:54
ow heel erg bedankt voor je tip..
het is niet helemaal zonder risco dus?
is het ook met iets water te doen?

Groetjes

Het moet sowieso met water, en daar doe je een druppeltje Roosvicee bij. Het kan ook zonder Roosvicee.

Parkieten-Freak

#10
Roosvicee vruchtensiroop (gele dop) veroorzaakt darmbloedingen?
Volgens mij moet een parkiet heel erg goed zijn of haar best doen om daar een darmbloeding van te krijgen........ het bevat geen stoffen in die irriterend zouden kunnen zijn voor het maag-darmslijmvlies.

Audrey: als je zo'n antwoord krijgt, moet je eigenlijk doorvragen. Vraag aan de dierenarts welke stof in Roosvicee daar dan verantwoordelijk voor zou zijn. ;)
Wedden dat hij/zij het niet weet?

De dierenarts had gewoon moeten zeggen dat hij/zij het ook niet wist waarom de ontlasting donker van kleur was ipv fabeltjes te verkopen..


Audrey

Het was niet zozeer van de Roosvicee zelf, maar een allergie aan een van de bestanddelen ervan waardoor de darmen geïrriteerd raakten en een -gelukkig- kleine darmbloeding veroorzaakten. Ik heb niet laten testen waaraan precies omdat zoiets toch wat geld kost en risico's inhoudt en het nu niet om een essentieel deel van de voeding gaat. In plaats daarvan heb ik alternatieven gezocht, zoals appelsap.

@ Lucky: in het recept wordt met "roosvicee" bedoeld dat die al verdund is met water, zoals je hem zelf zou drinken dus.
Misschien is het een goed idee om dat er bij te schrijven, want toen ik het de eerste keer wou geven, was ik toch ook aan het twijfelen.

Robin en Nickey

Hoi,

Citeerin het recept wordt met "roosvicee" bedoeld dat die al verdund is met water, zoals je hem zelf zou drinken dus.

Is het inderdaad met verdunde roosvice... in dat geval doe ik het nl altijd al verkeerd. De pietjes krijgen ongeveer 1 keer in de week (soms om de 2 weken) van mij zo'n smulpapje zoals ik het noem en doe dat gewoon met onverdunde roosvice... kan dat er veel kwaad of is het dan mogelijk te zoet (te veel suikers) voor ze??

Groetjes Elvira

Parkieten-Freak

Even voor alle duidelijkheid: de Roosvicee in het recept is niet aangelengd: het concentraat wordt gebruikt in het Brintahapje. (Koolhydraten!)


Robin en Nickey

Okay, dank je wel voor de verduidelijking!! 

lovesbudgies

Oh, goed dat je het vraagt, Elvira, ik dacht echt dat het aangelengd moest worden! Dat doe ik altijd. :-X

lucky15

& de brinta moet ook gewoon met Melk neem ik aan?  :-X
Omdat het zo raar is al je denkt of ziet dat een parkietje melk drinkt  :P

Moppers

Melk? Nee, geen melk. Gewoon Brinta, uit het pak.

Audrey

Misschien moet het recept wat verduidelijkt worden ;) ik deed het altijd zo: Brinta even laten "weken" in water met wat roosvicee en daarna roerde ik de zaadjes erdoor heen.
Maar dit is dus niet juist  ???

lucky15

Citaat van: Moppers op april 21, 2011, 10:41:16
Melk? Nee, geen melk. Gewoon Brinta, uit het pak.

Haha ja daarom.. maar er zijn mensen die dat denk ik niet snappen, en brinta maken hoe het hoort.. (met melk dus) er dan wat rosevice bij voegen en dan nog de zaadjes, zo kunnen mensen het denk ik wel verkeerd begrijpen of denken jullie van niet?  :-\