grasje speelt niet met speelgoed.

Gestart door chico2, april 12, 2011, 14:37:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico2

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje.
Mijn grasparkiet schijnt weinig tot bijna niet geïterreseerd te zijn in zijn speelgoed.
hij zit vaak buiten zijn kooi en fluit naar de vogels buiten.
en de rest van de dag doet hij niet veel.
Is dit normaal, want mijn vorige parkiet die speelde bijna overal mee.

Wat kan ik doen om het voor hem leuker te maken?

Groetjes Chico2

MissDorien

Citaat van: chico2 op april 12, 2011, 14:37:05

Wat kan ik doen om het voor hem leuker te maken?

Een grasje erbij kopen.
Je zegt dat hij niet zoveel doet. Ik denk dat hij wat neerslachtig is omdat hij zich verveelt.

chico2

 dat zou ik erg graag willen.
alleen ik woon nog thuis en heb mijn parkiet op mijn slaapkamer staan.
en mijn ouders vinden het niet goed om er nog een parkiet bij te nemen, omdat ik anders misschien last zou krijgen van mijn luchtwegen omdat een pakiet veel  stof met zich mee neemt.

heeft iemand nog andere optie's?

Alle reactie's zijn Welkom. ;D

MissDorien

Meerdere forummers hier, waaronder ikzelf, houden hun vogels op hun slaapkamer. Gewoon twee keer per week goed de kooi schoonmaken en 24 uur per dag goed luchten en je hebt geen enkel probleem. Bovendien vind ik qua vervuiling het verschil tussen één of twee parkietjes niet dramatisch groot.

Qua speelgoed zou je bijvoorbeeld ook wat trosgierst in een wc-rolletje kunnen doen en dat rolletje dan dubbelvouwen.

chico2

bedankt voor de informatie.
Ik heb mijn moeder al eens geprobeerd over te halen voor nog een grasje erbij, maar dat mocht niet van haar.
Dat is weer het nadeel als je nog bij je ouders woont.
als ik op mezelf had gezeten had ik er allang een vrouwtje bij gezet omdat ik weet dat het ook leuker voor hem is.

lovesbudgies

Voor je luchtwegen maakt het inderdaad niet heel veel uit of je nu 1 of 2 parkieten op je kamer houdt.

Blijkbaar heb je een grasparkiet die zich niet alleen kan vermaken, hij is duidelijk gericht op andere vogeltjes.
Het is dan jammer dat juist dít parkietje alleen moet blijven.

Je kunt wel wat dingetjes uitproberen, zoals een kattengrasplantje neerzetten, raffia ophangen (klein stukje en zonder lussen),
stukjes van een eierdoos ophangen, vlechten van sisaltouw op hangen etc. De meeste grasjes zijn gek op knagen.
Probeer daarnaast ook verschillende soorten speelgoed uit.

martinekl

Hoi je kan ook proberen naast de andere opties om een radio zacht aan te zetten.
groet martine

Ozzie

Als je zand op de bodem hebt liggen, kun je dit ook vervangen door houtsnippers. Dat scheelt ook in het stof. Ik ben er zelf ook vrij gevoelig voor en dit scheelt weer. 1 Of 2 parkietjes maakt dan niet uit.

BudgieMe

Misschien kan je je moeder dit draadje laten lezen zodat ze begrijpt dat het echt in het belang is van je vogeltje en dat 1 of 2 echt niet zo veel verschilt. ;)
Ook heb je luchtreinigers, voor een kleine ruimte zoals een slaapkamer hoeft die niet zo duur te zijn,...

http://www.google.nl/search?q=ionisator&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

chico2

Ik las dat er ook drummers zijn die een kat hebben en een parkiet.
Maar gaat dat dan wel goed?
Het zijn toch elkaar aartsvijanden?

ik maak de kooi gemiddeld 1x per week schoon, hij heeft er houtsnippers in liggen.
waar hij tot nu toe weinig mee doet.
Ik heb vanmiddag wat meer belletjes en trapjes en schommels opgehangen dus misschien doet hij daar wat mee. ( dat hoop ik te minste).
En ik probeer zelf wat meer tijd met hem door te brengen, want ik merk dat hij dat ook erg leuk vind.
Ik ben nog bezig met hem tam te krijgen, maar toen ik hem in de dierenwinkel kocht was hij erg schuw en dook iedere keer als ik met mijn hand in de kooi kwam de bak in.

en zelf zit ik te denken om in November dit jaar als het lukt op mezelf te gaan wonen dus dan kan ik er toch een andere parkietje bij zetten.
en dan heb ik nog de tijd om hem tam te maken anders ben ik bang dat ik dadelijk 2 bange vogels heb.

Groetjes Chico2

Ozzie

Mijn nieuwe parkietje gebruikt zijn speelgoed ook (nog) niet, maar vindt het wel heerlijk om lekker door de kamer te vliegen.

Audrey

Ik woon ook nog thuis en hou mijn twee parkietjes ook op mijn slaapkamer. Meer nog, ze vliegen er de hele dag los. Daarbovenop heb ik stofallergie, maar ik heb er niet meer last van sinds de vogeltjes op mijn kamer verblijven. Je moet wat meer stofzuigen, maar het is misschien net een argument om je ouders te overtuigen als je belooft dit bij te houden en zelf te doen?
Eerst had ik ook één parkietje, maar mijn ouders waren het beu dat er altijd veel schelpenzand lag en daarom moest hij naar mijn kamer verhuizen. Ik vond dat goed, op voorwaarde dat er een parkietje bij mocht komen, want in mijn kamer ziet hij natuurlijk minder vaak iemand dan in de woonkamer. Misschien kun je dit ook wel als argument gebruiken?

JCS

Citaat van: Audrey op april 13, 2011, 22:26:09
Ik woon ook nog thuis en hou mijn twee parkietjes ook op mijn slaapkamer. Meer nog, ze vliegen er de hele dag los. Daarbovenop heb ik stofallergie, maar ik heb er niet meer last van sinds de vogeltjes op mijn kamer verblijven. Je moet wat meer stofzuigen, maar het is misschien net een argument om je ouders te overtuigen als je belooft dit bij te houden en zelf te doen?
Eerst had ik ook één parkietje, maar mijn ouders waren het beu dat er altijd veel schelpenzand lag en daarom moest hij naar mijn kamer verhuizen. Ik vond dat goed, op voorwaarde dat er een parkietje bij mocht komen, want in mijn kamer ziet hij natuurlijk minder vaak iemand dan in de woonkamer. Misschien kun je dit ook wel als argument gebruiken?

Ha Audrey,

Je noemt een mooi argument met betrekking tot het stofzuigen. Ik merkte dat ik mijn kamer erg regelmatig zoog toen Jamie nog leefde. Nadat hij was overleden merkte ik dat ik ook het stofzuigen van mijn kamer begon te verslonzen. Nu ik Mozart heb merk ik dat ik ook vaker zuig omdat hij zo nu en dan wat troep (onbedoeld) uit z'n kooi gooit. Daarnaast heb ik zelf ook een huisstofmijtallergie en ik heb er echt geen enkele last van met parkieten.