Vaag gedrag

Gestart door missie_go, april 05, 2011, 22:23:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

missie_go

Helleu,

Probleem 1:
Eerst het goede nieuws: mijn getraumatiseerde parkiet (oog eruit gepikt door moeder) heeft net voor 't eerst (echt) op m'n hand gezeten. :D Hij was er niet meer af te krijgen en viel zowat in slaap. Nu heb ik hem al best lang en heb ik 'm nooit 100% tam gekregen. Hij lijft heel schrikachtig op bepaalde momenten.
Hij is net samen met parkiet nr 2 de kooi uitgegaan (die overigens wél helemaal tam is). Best grappig om te zien, parkiet nr 2 volgt parkiet nr 1 óveral. Maar dus: hij was in een hoekje beland en kwam er niet meer echt uit, dus ik mijn hand ervoor en helemaal geweldig vond hij het niet, maar na wat ontwijkgedrag zat hij  plotseling toch :-X En toen hij eenmaal zat was 't ook goed, ik kon  'm overal naartoe nemen zonder dat ie ook maar enigszins bang leek. Na een lamme arm te hebben gekregen, heb ik 'm toch maar weer even teruggezet. Natuurlijk was ie eigenwijs en ipv ín de kooi werd het óp de kooi. Hier gebeurde weer het zelfde verhaaltje: eerst ontwijken, daarna zitten en blijven zitten.
Iemand ook maar énig idee wat in dat hoofdje omgaat?

Probleem 2:
Parkiet nr 2 (kiwi) is 100% tam en je kan 'm praktisch in je mond stoppen zonder dat ie ook maar een klein beetje bang wordt (hypothetisch). Hij heeft nooit echt gebeten en is heel erg lief.
Tegenwoordig is 't anders. Als hij op je vinger gaat zitten gaat dat koppie omlaag, snavel wijd en bijten maar! En dan ook echt hard. Het is niet uit agressie, hij doet het gewoon plotseling. ??? Alsof hij denkt dat 'ons vlees' eetbaar is of zo, maar hij heeft dit dus nooit eerder gedaan. Ik heb 'm altijd überlief gevonden, maar dit gedrag is ronduit pijnlijk.
Vaak uit schrikgedrag maak je een reflex-reactie met je arm -> parkiet vliegt weg. (En komt daarna weer vrolijk terug.)
Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag?

Sorry voor het niet-zo-heel-erg-fijn-lezende bericht, 't is een beetje snel geschreven.

Bedankt alvast :)

Hier en daar wat aangepast zodat het wat prettiger wordt om te lezen.
Gr PF


parkietengek12

proop probleem 1 weet ik geen antwoord... ::)
Maar probleem 2 misschien wel.
Hoe oud is je parkietje? Want misschien zit hij wel in de pubertijd? :-X

missie_go

Ermm, Parkiet 1 is 2.5 jaar denk ik, parkiet 2 ongeveer 5 jaar.

lovesbudgies

Er kunnen verschillende oorzaken voor het bijten zijn, zie dit artikel: http://www.parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Over probleempje nummer 1; plotseling tam worden van een parkiet betekend meestal dat hij ziek is. Zie je verschijnselen van ziekte? (bol zitten bv)
Daarnaast gebruikt dit parkietje het tamme parkietjes als voorbeeld, en daardoor wordt hijzelf ook steeds tammer.