Kiki ziek?

Gestart door RicoBella, april 05, 2011, 19:27:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Dat was een goede tip, behalve dan dat ik het net op de bus heb gedaan omdat dit voor 5 uur moest..Dat is natuurlijk een beetje dom dan, heb namelijk de poepjes die er 'compleet' oplagen uitgeknipt maar de kans dat daar toch iets bij doorzat is vrij groot.
Nou goed, niks meer aan te doen. Anders kan ik er alsnog wel wat achteraan sturen. Heb het wel vermeld in de brief dat de kans aanwezig is dat er delen van zaadjes bij doorzitten. dom dom dom!

lovesbudgies

Geeft niet joh, dit zal het beeld niet heel erg verstoren. En anders belt ze je wel op.

Ik ben benieuwd!

RicoBella

Even weer een update:

Met Kiki gaat het inmiddels gelukkig weer een stuk beter, nog niet 100% maar ik zou zeggen wel 85%.
Ik heb bericht terug gehad van Hedwig vd Horst. Uit de onderzoeken bleek dat hij een ernstige dysbacteriose had (verstoring van de darmflora) en een gistinfectie (geloof in de longen dan in dit geval). Hiervoor heb ik 2 medicijnen gekregen: Nistatine Labaz en Synulox. Vanochtend heb ik deze voor het eerst toegediend en Kiki zat er helemaal onder,de arme schat.. :-*
Nou is mijn vraag: Wat kan de oorzaak zijn? en zou het overdraagbaar zijn op Noa? Heeft het iets met weerstand te maken of bijvoorbeeld het voer/eten? Is er dan ook "bifidus essensis actiregularis :P" voor parkieten, dus voor een optimale darmflora?

Hoop dat iemand tips heeft, en anders kan ik natuurlijk altijd Hedwig nog opbellen. De oorzaak achterhalen is nu natuurlijk erg belangrijk.

lovesbudgies

Hoe weet je dat de gistinfectie in de longen zit? Als Hedwig alleen de ontlasting onderzocht heeft en gisten heeft ontdekt dan zit het in de maag/darmen.

Beide zijn besmettelijk, dus je moet Kiki inderdaad even apart zetten. Het is heel waarschijnlijk dat Noa precies hetzelfde heeft maar er geen last van heeft, ze kan Kiki weer (her)besmetten als ze weer bij elkaar zitten. Ik zou Hedwig even opbellen om te vragen of je Noa mee moet behandelen.

De oorzaak is vaak dat ze het gekregen hebben van andere parkieten. Maar weinig parkieten zijn 'schoon' (dus zonder staafvormige bacteriƫn of gisten in de ontlasting) als je ze koopt, hoe jong ze ook zijn. De meeste parkieten hebben er geen last van, en worden er pas ziek van als de weerstand laag is. Kruipers hebben over het algemeen al een lagere weerstand.

Je kunt de weerstand verhogen door pellets en probiotica te geven. Daarnaast helpt het geven van appelazijn door het drinkwater om bacteriƫn te verminderen.