Wilgen soorten

Gestart door KikiSorrie, april 04, 2011, 17:52:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hee,
Ik was laatst bij een vriendin van mijn moeder met een hele grote tuin, waar ze heel veel wilgen in heeft staan.
Daarvan heb ik een paar meegekregen, voor de parkietjes.
Nou was mijn vraag dus of alle wilgen onschadelijk zijn voor parkieten (na goed afgeschrobd te zijn, natuurlijk)
Groetjes, Rinke

Geertje

Ik hoor en lees tegenstrijdige berichten over de treurwilg.
Sommigen zijn er heilig van overtuigd dat ze giftig zijn, andere verwijzen dit verhaal naar het land der fabelen.

De mensen die beweren dat ze giftig zijn, konden me helaas niet vertellen waarom ze giftig zijn.

Ik heb het nog niet aangedurfd...

KikiSorrie

Bedankt voor je reactie!
Ik heb gelukkig, van alle soorten die ik heb gekregen, geen treurwilg.
Iets van:
de bandwilg, de grijze wilg, de boswilg.
Bedankt, ga er meteen iets mee doen!
;D

KikiSorrie

Nog een klein vraagje,
Aan bijna alle takken zitten blaadjes of knoppen.
De blaadjes zijn klein en groen, en er zitten ook blaadjes of knoppen (geen idee wat het zijn) die heel zacht zijn, en knoppen die nog niet uitgekomen zijn.
Klinkt misschien een beetje onnozel, maar moet ik iets weghalen?
Groetjes

lovesbudgies

@Geertje:

Waarom de treurwilg giftig is, door PF:
CiteerWilgen behoren tot de familie der "Salicaceae".
De stof die in de bast van wilgen voorkomt heet salicylzuur.
Acetylsalicylzuur is daarvan afgeleid, en de meeste van ons kennen deze stof beter als..... Aspirine!

Citaat Caradow:
CiteerTreurwilgen hangen vaak met de takken in het water. Via het water nemen de takken dan mogelijke giftife stoffen op uit het water wat dus de takken vergiftigd.

Ook schijnt het dat treurwilgen een verhoogde concentratie van ?? iets?? in de bast hebben zitten wat niet goed is voor kromsnavels.
Salicylzuur dus.

Het kan zijn dat dit zuur de bast van de treurwilg zo bitter laat smaken dat parkieten er niet van eten.

Ik hoor ook weleens van mensen dat ze al jaren de takken van de treurwilg aan hun parkieten en konijnen geven, zonder problemen. Maar je weet nooit
zeker of dat wel écht een treurwilg is, en niet gewoon normale wilg die er op lijkt. Ik neem maar het zekere voor het onzekere en geef alleen knotwilgen.

Geertje

#5
Het grappige is dat met name juist de bast en de bloemknoopen van de schietwilg ( Salix alba)  worden gebruikt als basis voor aspirine.

Nu zijn er onwaarschijnlijk veel wilgensoorten en " onze"  treurwilg is een kruising van de schietwilg en de groene treurwilg.( salix babylonica uit china)
ik zeg "onze"  omdat het met name deze kruising is die we veel aantreffen in siertuinen en parken. Zijn takken en bladeren zijn lichter dan die van de groene, chinese, treurwilg.

ALS onze witte treurwilg giftig zou zijn, dan is de schietwilg ook geen aanrader voor parkieten. En het is juist die schietwilg die wij in de volksmond knotwilg noemen.
Moeilijk , moeilijk..

Dat van die takken die in het water hangen en zo veel giftige stoffen uit het water halen klinkt inderdaad niet aantrekkelijk.
Maar ik denk dat ons grondwater, voor welke boom dan ook, wel eens betere tijden heeft gekend.
Bovendien vraag ik me af of die bladeren en takken uberhaupt stoffen uit het water opnemen.
Ik denk dat dat eerder het wortelgestel is. Maar eens.. ook de wortels van een treurwilg staan zeer dicht bij, en misschien zelfs wel in,  water.

Misschien komt het wel door de slechte naam die de treurwilg heeft in de mythologie en legendes.

Ik ben trouwens juist DOL op de treurwilg. Als ik werktijd naar huis loop dan staan er steevast een paar op me te wachten onderweg.
En soms.. als ik een @!#$!! dag heb gehad.. dan blijf ik er wel eens onder eentje staan. Een paar minuutjes maar.
Het is er net iets stiller onder zo'n boom... net iets... uhm.. vrediger?

En dan herinner ik me weer een wijze uitspraak van een lief mens.. " als de dag je vriend niet was, dan was het je leraar"  ;)

Moppers

CiteerIk hoor ook weleens van mensen dat ze al jaren de takken van de treurwilg aan hun parkieten en konijnen geven, zonder problemen. Maar je weet nooit zeker of dat wel écht een treurwilg is, en niet gewoon normale wilg die er op lijkt. Ik neem maar het zekere voor het onzekere en geef alleen knotwilgen.
Dergelijke ervaringen zijn er waarschijnlijk met allerlei planten en bomen die eigenlijk giftig zijn. Vroeger hadden we thuis konijnen in de achtertuin. Bij de achterburen staat een hele grote hulstboom, die half over de schutting helt. Hulst is giftig, maar onze konijnen hebben altijd de blaadjes en besjes gegeten zonder problemen. Ze zullen er langzaam aan gewend zijn geraakt, waardoor ze immuun werden voor de giftige stof.
Desondanks zou ik nooit hulstbladeren of besjes voeren aan konijnen of andere dieren.

Parkieten-Freak

#7
Ik denk ook niet dat wilgentakken zo gemakkelijk stoffen opnemen uit het water. Oliën of andere (chemische) vervuiling kan zich uiteraard wel hechten aan takken. De bittere smaak van de bast wordt vermoedelijk veroorzaakt door salicine, een "aspirine-achtige" stof. Niet bepaald lekker om eens flink aan die takken te gaan knabbelen lijkt me, ik denk dat vogels het snel voor gezien houden.


Tja, ik weet ook niet wat nou wijsheid is.
Neem nou mijn vroegere parkiet Peertje. Ze heeft ooit eens een hele grote Ficus Benjamin compleet gesloopt. Schijnt niet gezond te zijn.
Peertje heeft heel wat uren doorgebracht in die plant is er nooit ziek van geworden.

@ Geertje: prachtige uitspraak, die moet ik onthouden! :-)



lovesbudgies

Citaat van: Parkieten-Freak op april 04, 2011, 23:00:24
Neem nou mijn vroegere parkiet Peertje. Ze heeft ooit eens een hele grote Ficus Benjamin compleet gesloopt. Schijnt niet gezond te zijn.
Peertje heeft heel wat uren doorgebracht in die plant is er nooit ziek van geworden.

Volgens 2 Amerikaanse websites (waaronder die van Vogeldierenarts Dr. Harrison) is de Ficus Benjamin niet giftig en kun je de plant prima
in volières gebruiken. :)

Parkieten-Freak

Da's mooi LB, en ik ben er van overtuigd dat dr Harrisons de waarheid spreekt. Voor ons Peertje was die boom één grote snoepwinkel :D  ;D


lovesbudgies

Ik vond weer een verklaring voor de treurwilg. :)


"De treurwilg komt oorspronkelijk uit china en de varianten die wij hier in Nederland kennen is een kruizing tussen die chinesche wilg ( Salix- babylonica en de Salix alba ) en de schiet- of knotwilg.

Wilgen bevatten voornamelijk in de bast de stof salicylzuur die verwerkt wordt als pijnstiller in bijv. aspirine en die dus verslavend zou kunnen werken. In treurwilgen schijnt die stof nog meer aanwezig te zijn dan in de andere wilgen soort.
Dus giftig zijn ze niet, maar het is aan te raden er niet al te veel van te geven en zeker niet te vaak.

pietjepukje

#11
*KNIP*
Asociaal gedrag wordt absoluut niet getolereerd.
Fatsoenlijk Nederlands mag worden verwacht, is dat 'n probleem dan is er gevraagd om dit even aan 't team te melden conform de Forum Regels, er wordt dan rekening mee gehouden en wordt geheim gehouden.