doet jullie parkietje dit ook? (Kroelen met vinger)

Gestart door Daniquev, april 03, 2011, 16:16:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daniquev

ik heb een ontzettend lief parkietje ::)
Nu komt ze laatste paar weken steeds bij de tralies zitten en als je je vinger er doorheen doet wilt ze dat je over d'r kopje heen "kriebelt" en langs d'r wangetjes en neusdopje. natuurlijk ontzettend lief :)
volgens mij een beetje het gedrag, wat parkieten bij elkaar doen.
Nu vraag ik me af of jullie parkietje dit ook doet ?


Topictitel aangepast. Gr. Lisanne

haskerpon

Lijkt me wel leuk, maar onze parkietjes doen het (nog) niet.
Ze kijken wel of we iets lekkers hebben, want dat pakken ze dan graag aan  :-X.

Ik weet niet of je één parkietje hebt, misschien maakt dat het verschil.
Bij ons zijn ze met z'n tweeën en doen ze het kroelen met elkaar  :D.

Daniquev

Ik heb inderdaad één parkietje die erg veel aandacht eist :) misschien is dat inderdaad de reden.

KikiSorrie

Mijn mannetje kroelt mijn vrouwtje ook :).
En jou parkietje wil dat ook, maar omdat zij geen maatje (parkieten maatje dan) heeft die het voor haar doet, vraagt hij jou hulp ;).


Geertje

#4
Wij mensen noemen het kroelen, maar voor een vogel als een parkiet gaat het nog iets verder dan dat.

Parkieten nemen uitgebreid de tijd om hun verenpakje goed te verzorgen.
Ze kunnen er uren zoet mee zijn.
Ze moeten wel.. want aan veren zitten hele kleine haakjes.. en ze zouden gemakkelijk kunnen klitten.
En met klitten kun je niet vliegen.
Niet kunnen vliegen betekent onheroepelijk je dood als er gevaar dreigt.
Daar komt nog bij dat een nieuwe vogelveer in een soort schachtje zit.
Als de veer bijna af is gaat dat schachtje los zitten en kan jeuk/ irritatie veroorzaken.

Hoe lenig parkieten ook zijn, ze komen maar moeilijk boven op hun hoofd en bij hun wangen.
Vergelijkbaar met jeuk op onze rug bij ons.

Als je mazzel hebt dan krabbelt iemand je mensenrug of je parkietenhoofd voor je.
Als je pech hebt dan wrijf je met je rug langs een deurpost of met je parkietenkopje langs een stok of een speelgoedje.

Al dat gekroel en gekrabbel is dus ook iets sociaals. Wij krabbelen en kroelen elkaar dus zijn we vrienden.

Jouw parkiet heeft mazzel, jij kroelt zijn kopje voor hem ( grooming of preening heet dat)
En jij hebt mazzel dat ze je zo leuk vindt dat je haar mag kroelen.

Een parkietje dat gekroeld wil worden zet vaak de veertjes op zijn hoofd en wangen op en draait dan zijn kopje naar je toe.
En als hij het heel erg lekker vindt, doet hij z'n ogen dicht.

Sommige parkieten kroelen ook hun baasjes. Dan knabbelen ze aan je oren of lippen of plukken aan je haar.

Ik vond trouwens nog een hele trieste/ grappige foto.
Je zal maar het krabbel / kroel vriendje van dit parkietje zijn, dan blijf je aan de gang!

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Grappig? Hou het maar bij triest. ;) Dit is een feather duster, een parkiet met een foutje in het gen waardoor de veren maar blijven
groeien. Hierdoor kan de parkiet niet zien en maar moeilijk eten. Daarnaast kunnen ze niet vliegen.
Ze worden uiterlijk een paar maanden.

Viooltje

Ringo mag sinds een paar maanden bij Robin het koppie 'groomen', maar Robin doet 't nog niet bij Ringo.
Als Ringo 'kriebel op z'n koppie heeft' gaat hij meestal langs een stokje of een tralie van de kooi.

Joyce

Ik heb twee parkietjes, maar alleen truffel wil gekriebeld worden. En aangezien Tijger daar vrij daak geen zin in heeft (ook al zijn ze wel vriendjes van elkaar), doe ik dat bij Truffel. En inderdaad, de veertjes gaan dan recht overeind, hij draait zijn koppie echt alle kanten op en doet zijn oogjes dicht. Dat kan hij echt heeeeeeeeeel lang volhouden  :-X

JCS

Gisteren heb ik geloof ik nog bijna een kwartier over het koppie van Mozart zitten kriebelen, hij genoot er echt enorm van :p

Pino2006

Mijn Parkiet doet het ook  :D!

Als ik stop met kroelen kijkt hij me echt zo aan ' Aww wil je doorgaan?'!  :-*

Mijn parkiet kan wel uren volhouden en daarna word die zat   ::)!

Daniquev

haha ik merkte het inderdaad vandaag ook op. Ik stopte er plotseling mee omdat er iets op de grond viel. Toen ik dat op ging rapen kwam ze meteen achter mij aanvliegen omdat ik door moest gaan haha ;)