Parkietje bijt en wil niet in de kooi

Gestart door petertje, april 01, 2011, 20:36:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petertje

Hoi, sinds een maand of twee is mijn parkietje onhandelbaar geworden, toen hij in de kamer was en ik hem na een tijdje in zijn kooi wilde doen loopt en vliegt hij de hele tijd weg en ik ben soms wel een half uur bezig om dat diertje in zijn kooitje te krijgen. En hij bijt ook heel erg veel. Ik probeer hem dan maar een beetje opnieuw optevoeden door de hele tijd met mijn hand weer de kooi in te gaan en ik wacht totdat hij stopt met bijten. Als het bijtgedrag over is dan laat ik hem er weer uit.

Graag alleen iets zeggen als ik er echt iets aan heb, en ervaringen want ik hoef niks te horen dat ik hem slecht behandel ofzo want daar heb ik niks aan


Topictitel veranderd. Zo is het beter te zien waar het topic over gaat.
Wel een beetje beleefd blijven alsjeblieft, het is niet nodig die laatste zin zo te schrijven. Gr. Lisanne


pixie

Hoe oud is je parkietje?
Kan het zijn dat hij in de pubertijd zit? - Daar is al best veel over geschreven, zoek maar eens op :)

petertje

#2
Nou, ik geloof dat hij al in de rui is, want hij verliest de hele tijd veren en heeft overal witte stekeltjes.

http://www.youtube.com/watch?v=r2G7G3EFlyM

BudgieMe

Allereerst geloof ik dat Petertje een Petra is,... :P

Eigenlijk al zonder het filmpje te hebben gezien, aan je beschrijving,...maar daarna bevestiging.

Op zich een te verwachten gedrag, en ik  zou er een leuk ventje bij zoeken zodat je 2 vogeltjes hebt om van te genieten ( en haar een plezier te doen ).

pixie

Als ik zo met mijn vinger achter mijn parkietje aan ga zitten, in de kooi, vindt hij dat ook niet leuk. Niet zo gek dat hij je gaat bijten.

Laat hem zelf op je hand komen, dmv wat trostgierst. Heb je dit al gelezen?
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Zoals ik het begrijp gaat opnieuw tam maken hetzelfde als 'gewoon' tam maken.

En bekijk dit filmpje eens van fullmetalgirl: http://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0

Succes!

Geertje

#5
Ik dacht het, pixie schrijft het.

Als jij en ik naast elkaar op een bank zitten en ik continu tegen je aan ga leunen, op welke plek van de bank jij ook gaat zitten,  wordt jij ook knetter van me.
Zoals jij je eigen persoonlijke ruimte nodig hebt, zo heeft een parkiet dat ook.
Zeker in zijn eigen kooi die hij als zijn territorium en veilige plek ziet.

Een parkiet kan niet zeggen dat hij iets niet leuk vindt. Dat kan hij alleen met lichaamstaal aan je duidelijk proberen te maken.
Bijten heeft meerdere functies waaronder onderzoeken maar ook waarschuwen.

Petertje probeert je volgens mij duidelijk te maken dat hij/ zij dit echt niet leuk vindt.
Als je dat negeert en toch stug je eigen ding doet vertrouwd hij je straks echt niet meer.

Als ik jou was zou ik m'n hand stil houden op een plek in de kooi waar je je hand ook kan laten rusten op bv een stok of speeltje. Dan hou je het wat langer vol.
Stop iets lekkers in je hand, en wacht af.
Laat 'm naar jou toe komen.
Dan is op je hand zitten een eigen keus en jij kan het belonen met bv die trosgierst.

Als dat eenmaal lukt, en hij je hand ziet als serveerschaal voor lekkers.. hou dan eens iets leuks vast ipv iets lekkers.
Een glimmend stukje papier, kraaltjes.. of wat z'n aandacht dan ook maar trekt.

Grote kans dat hij dan ook buiten de kooi naar je toe komt zonder lekkers.
Er valt dan tenslotte altijd wat te beleven in jouw nabijheid. Soms iets lekkers, soms iets leuks.

En ik denk ook dat petertje een petraatje is.
Die snaveldop is wel erg licht van kleur.
Soms is er met al die mutaties echter geen pijl op te trekken.
De tijd zal het leren hier.

Geduld, geduld, geduld,, diep ademhalen, ontspannen en onthouden dat een parkiet ook JOUW lichaamstaal leest.
Geloof me, hij/zij voelt het als je geiriteerd bent omdat je er een beetje moedeloos van wordt.
Hoe relaxter jij bent, hoe meer ontspannen je parkiet.

Succes, het gaat je ZEKER lukken met alle tips van iedereen hier.

lovesbudgies

Petertje is in mijn ogen niet geïrriteerd, maar bang.

In de natuur heb je roofdieren en prooidieren en grasparkieten zijn prooidieren. Zij vallen ten prooi aan, en worden gegeten door, roofdieren.
Een grasparkiet is van nature bang voor elk roofdier. Dit komt omdat roofdieren allemaal dezelfde eigenschappen vertonen namelijk;
-ze hebben de ogen naast elkaar aan de voorkant van de kop
-ze kijken andere dieren recht aan: ze staren
-het lichaam is altijd recht naar het andere dier gewend

Denk aan een luipaard, een leeuw, een uil en ja, denk aan de mens. Wij zijn ook roofdieren.

(Waarom doen wij er maanden over om een parkiet volledig tam te krijgen terwijl een binnen huppelend konijntje gelijk vriendjes is met de parkiet?)

Niet gek dus als wij een parkieten recht aan kijken met het bovenlijf recht naar de parkiet toe dat het verlegen of bang wordt.
Kijk naar de lichaamstaal van papegaaien naar elkaar; vriendjes zitten altijd naast elkaar, met de zij naar elkaar toegekeerd en de kop afgewend de andere kant op. Oftewel het signaal: ik doe je niets. Dat moeten wij mensen ook gebruiken als we omgaan met kromsnavels.

Daarnaast heeft een prooidier nog een instinct; vluchten en als dat niet kan dan vechten.
Op het filmpje 'val jij het parkietje aan'. Je vinger gaat constant náár de parkiet toe, iets wat een adelaar ook zou doen! Je komt dus heel bedreigend over. Petertje probeert weg te gaan, maar ook dan komt de vinger weer recht op haar af, de vinger blijft dus maar 'aanvallen'.
Ze kan niet vluchten, elke keer als ze weggaat komt de vinger weer en verder dan de kooi kan ze niet. Je ziet ook dat ze uit de kooi probeert te komen maar je houdt je arm voor het deurtje. Wat doet een prooidier dat wordt aangevallen en niet kan vluchten? Vechten!
Ze verdedigt gewoon zichzelf! Tegen het voor haar enge roofdier.

Wordt dus ook een prooidier. Ga zij aan zij met haar zitten, met je zij naar de kooi toe. Kijk recht vooruit en nog liever, kijk van de kooi weg. (dus kooi rechts van je, is links kijken) Blijf zo steeds ontspannen zitten, praat rustig en kalm. Na een aantal keer kun je wat andijvie of trogierst tussen de tralies klemmen en ga je weer hetzelfde zitten.
Daarna ga je weer een stap verder, je gaat het lekkers vast houden, daarna bied je het door het deurtje heen aan etc.
Blijf hierbij ten alle tijden hetzelfde zitten, beweeg met je hand nooit naar de parkiet toe, maar er vanaf, als je toch moet kijken kijk dan niet naar de parkiet, of kijk richting de pootjes, ontspan je spieren en heb ontzettend veel rust en geduld.
Ga pas naar de volgende stap als Petertje volledig ontspannen is onder de huidige stap, dus lekker rustig op 1 pootje zitten of poetsen.

Dit proces kan best een aantal maandjes duren, maar zo zit een prooidier nu eenmaal in elkaar.

Daniquev

Petertje lijkt erg veel op een parkietje dat ik ken.
Zij is ontzettend bang voor echt alles en begint ook altijd te bijten als je in haar kooitje komt. Nu heb ik (zij is van iemand anders) heel rustig alles gedaan,als ze begint te bijten ermee stoppen en als ze niet bijt belonen met een snoepje. Langzaam maar zeker begint ze wat tammer te worden (na 4 jaar !!) en wilt ze er nu wat sneller uit en komt ze sneller naar je toe als eerst.
Ik denk dat jou parkietje misschien hetzelfde heeft..

DobbyFloppy

misschien ook nog slim, ik heb mijn parkieten het woordje foei aangeleerd. als ze dan stout waren zei ik foei da mag niet. zo weten ze da het woordje foei betekent dat ze stout zijn. goed gedrag beloon ik ook weer door de (honden)clicker. geef een klikje en zeg goed zo, zo weten ze dat da geluid betekent da ze iets goed gedaan hebben
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

lovesbudgies

#9
Ik zou dat in dit geval niet gebruiken, een nu al bang parkietje straffen brengt je alleen maar verder van huis.



Even een rare typefout eruit gehaald.


Moppers

Ik heb het filmpje net bekeken, en ook ik vind het niet vreemd dat Petertje bijt. Het gebruik van het woord foei is hier niet nuttig: Petertje reageert op een situatie waarin zij zich onprettig voelt. Dit is niet stout zijn, dit is geen verkeerd gedrag, het is verdediging.

Pak het rustig aan, laat haar naar jou toe komen. En als ze dan uit zichzelf op je vinger stapt, zeg dan overdreven opgewekt hoe goed en knap dat is. Als dat dan ook nog eens samengaat met beloning in de vorm van wat lekkers wat er bij die vinger te halen is, dan komt het helemaal goed.

petertje

Bedankt allemaal voor reacties, Ik had net m'n hand in de kooi gedaan met wat parkietenzaad erop erin gedaan. Zij (met nog steeds wennen aan dat het een zij is) eet rustig uit mijn hand, maar als ze eenmaal op mijn hand springt begin ze allemaal weer te bijten, maar dat neger ik dan wel uiteraard.

ZOu het bijten misschien ook kunnen zijn dat ze misschien iets met haar speeltjes heeft ofzo? Of misschien iets met mijn hand. Ik weet dat parkietjes raar gedrag kunnen tonen over een bepaald object.

lovesbudgies

Dit laatste is meer wat voor mannetjes.

Het feit dat ze nu uit je hand eet zonder te bijten vind ik al een hele vooruitgang!! Dit bijten als ze op je hand zit herken ik wel, dit is meestal onderzoeken van het nog enge object.

Je kunt het ook anders aanpakken, bijvoorbeeld met een streng trosgierst of een blad andijvie. Als je dit geeft is je hand gesloten, een gesloten hand is meer ontspannen, kleiner en minder eng dan een open hand. Dus minder kans op bijten. Daarnaast kan ze een stukje van je hand af gaan zitten als ze eet, dit is voor haar prettig en dan kan ze ontspannen. Na een tijdje oefenen hou je het lekkers zo ver weg dat ze wel op je hand moet springen Doordat het voer weer niet op je hand ligt maar 'uit je hand steekt' zal ze minder behoefte hebben om te bijten. Het enge 'ding' ligt tenslotte niet onder het voer, maar een stuk verder. 

Weer veel succes met kleine Petertje!