ineens bijten?

Gestart door richardG, maart 30, 2011, 19:49:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

richardG

hallo alllemaal

ik heb mijn 2 parkietjes nu 7 weken en zijn ong 18 weken oud.
Ze zijn nog niet tam maar zitten wel op mijn vinger in de kooi erbuiten nog niet!
Vraag 1
de laatste week vind ik heel veel veertjes rond de kooi van allebei , is dit nu al de rui?

Vraag 2
als ik nu met me vinger in de kooi ga vliegt het vrouwte 9 vd 10 eerst weg en het mannetje gaat wel op me vinger zitten maar gaat dan in me vinger zitten bijten , dit hebben ze nog niet eerder
gedaan , is er een verband? Want vind dit gedrag niet leuk!

Groetjes richard

MissDorien

Bijten gewoon negeren, je komt in hun territorium en dat vinden ze niet leuk.
Als je er niet op reageert maar gewoon doet alsof er niets is gebeurt leert hij snel genoeg dat het geen zin heeft om te bijten.
Gewoon blijven oefenen, en niet je vinger terugtrekken als het mannetje nog bijt en als het vrouwtje nog wegvliegt.

BudgieMe

Het is hun manier van dingen verkennen, ze hebben geen handjes om de boel te verkennen, doen ze met hun snavel.
Negeren is een optie, ervan schrikken of te veel aandacht er aan geven moet je niet doen inderdaad
Ik blaas meestal even en leidt dan de aandacht af naar iets anders, zachtjes knabbelen en verkennen vind ik geen probleem dat hoort erbij.
Hard bijten moet je afleren.

Werk ook veel met je stem, bij hard bijten een harde en lage toon FOEI! Bij ander goed gedrag; vrolijk en bemoedigend spreken, hoge toon. ;)

richardG

ja ok , maar wat zou de reden kunnen zijn dat het mannetje dat ineens is gaan doen?
krijgt ie een eigen willetje omdat ie ouder wordt ofzo?
want dit heeft ie nog niet eerder gedaan!
of heeft het toch iets te maken met die rui?

gr richard

BudgieMe

Puberen, uitproberen. ;)

En sommige vogels zijn inderdaad wat sacherijnig tijdens de rui.

Frouwktje

Citaat van: BudgieMe op maart 31, 2011, 11:14:25
Puberen, uitproberen. ;)

En sommige vogels zijn inderdaad wat sacherijnig tijdens de rui.
De oudste van mij is nu ongeveer 50 weken en de ander 10 weken,de oudste begint nu met bijten en af en toe uitvallen naar mij,het was in het begin roepen van Tweety kusje en ik kreeg een kusje maar nu is het kusje soms een uithaal ,dus het kusje geven word eng.Is dit ook nog puber gedrag of komt dit door z'n kooigenootje

BudgieMe

Als een vogel al een poosje alleen gezeten heeft voor de ander erbij komt kan het een vorm van jaloezie zijn, tenslotte is er ineens een ander vogeltje bij die ook jou aandacht krijgt en de 1e kreeg die eerst alleen.
Daarom ben ik er een voorstander van altijd met 2 parkietjes te starten en tam maken, ze hebben vanaf het begin elkaar en tam maken lukt ook nog prima. Soms zelfs beter om dat als de 1 iets durft de ander snel volgt.

In jouw geval zal je 1e vogel even moeten wennen aan de situatie, komt wel weer goed maar reageer consequent.
Maak duidelijk dat als hij uithaalt dit niet mag, op zelfde manier als ik hier boven al eerder zei. Zet hem desnoods terug op de kooi en negeer hem even en beloon hem uitbundig als hij het niet doet of wel een lief kusje geeft.

Frouwktje

Citaat van: BudgieMe op maart 31, 2011, 11:57:03
Als een vogel al een poosje alleen gezeten heeft voor de ander erbij komt kan het een vorm van jaloezie zijn, tenslotte is er ineens een ander vogeltje bij die ook jou aandacht krijgt en de 1e kreeg die eerst alleen.
Daarom ben ik er een voorstander van altijd met 2 parkietjes te starten en tam maken, ze hebben vanaf het begin elkaar en tam maken lukt ook nog prima. Soms zelfs beter om dat als de 1 iets durft de ander snel volgt.

In jouw geval zal je 1e vogel even moeten wennen aan de situatie, komt wel weer goed maar reageer consequent.
Maak duidelijk dat als hij uithaalt dit niet mag, op zelfde manier als ik hier boven al eerder zei. Zet hem desnoods terug op de kooi en negeer hem even en beloon hem uitbundig als hij het niet doet of wel een lief kusje geeft.
Oke bedankt
Het was ook niet de bedoeling om 2 te nemen maar ik ging met een vriendin 2 jonge parkietjes halen en er was nog zo'n lieverd en ik kon het niet laten,dus grotere kooi en 1 erbij.De eerste is een echte kletskous en de ander is heel snel tam geworden door Tweety te volgen.
Ze doen het vrij goed samen alleen gaat Tweety er vaak vandoor als Chipa naast hem land

BudgieMe

Je beslissing om een 2e te nemen is juist wel goed hoor. ;)

Alleen is het even wennen voor de 1e omdat hij al een poosje alleen was maar het komt vast goed!