Neusdopje vervelt?

Gestart door Ozzie, maart 30, 2011, 15:09:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ozzie

Mijn parkietje is niet ziek (volgens mij), maar heeft wel een opvallend 'velletje' over zijn neusdopje. Het is een beetje bruinig en eronder zie ik gewoon het blauwe, wat hoort bij een mannetjesparkiet. Kan het zijn dat zijn neusdopje aan het vervellen is?

Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is:


MissDorien

Ik heb nog nooit popjes gehad, maar op foto's zie ik heel vaak een soort 'velletjes' hangen. Vrij normaal, denk ik dus.

Ozzie

Maar het is geen popje...

BudgieMe

Als een man een bruine neusdop krijgt is dat geen goed teken,...
Vind het altijd naar te moeten zeggen en doe het ook altijd onder voorbehoud omdat ik geen vogelarts ben,...

Maar het zou een teken kunnen zijn dat je parkiet een tumor heeft. :(

Zie het draadje hier bij het collega forum  ;)

http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=6277&hilit=tumor

of dit google resultaat;

http://www.google.nl/search?q=grasparkiet+tumor+bruine+dop&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Ozzie

Oei, dat klinkt niet best. Ik merk in ieder geval niks aan zijn gedrag. Hij voelt zich hier steeds meer thuis, vliegt en fluit lekker rond. Het 'velletje' wordt wel langzaamaan minder, heb ik het idee.

Ozzie

Hij is overigens wel in de rui (geweest)

fullmetalgirl

Hey,

Ik stuur je even een pb :)
kan maandag even bij je langskomen om ernaar te kijken,
funny is namelijk écht een ventje en het verkleuren van de neusdop betekend dat vaak dat er iets niet klopt.

Groetjes,
Debbie

lovesbudgies

#7
Het verkleuren van de mannelijke blauwe neusdop naar bruin waarbij het lijkt of er een bruin velletje op ligt betekend een vitamine A tekort.

Ik ben hier ook eens mee naar een vogelarts geweest en volgens haar ziet het bruin verkleuren door een tumor er heel anders uit.

Geef een paar dagen lang naast de zaadjes elke dag groenten en fruit met veel vitamine A erin.
Zoals:
-Spinazie bladeren
-Broccoli
-Abrikoos
-Wortelen (!)
-Nectarine
-Mango
-Peterselie
-Perzik

Daarna kun je andere groenten en fruitsoorten tussendoor geven maar blijf voor 2 weken lang eten uit die groep gebruiken en kijk of het verbeterd.
Verbeterd het niet, of krijgt hij andere ziektesymptomen, ga dan even langs de vogeldierenarts.

Bij mijn vogeltje is het nog een paar keer teruggekomen en nu ik hem een jaar lang op pellets heb heeft hij nergens meer last van.

Ozzie

Bedankt voor de tips.
Voorlopig weigert ie groenten/fruit, maar ik hou het vol.

BudgieMe

Anders mss even als supplement halen en door water doen, of eivoer papje mee maken als hij dat wel eet;

http://www.medpets.nl/bogena+vitamine+a/

Ozzie

Voor mijn vorige vogeltje heb ik een flesje rode palmolie gekocht van de dierenarts. Dit draagt volgens mij ook bij aan de vitamine A voorraad (?)

lovesbudgies

Vitamine A geven in suplementvorm ben ik nooit zo gek op, vitamine A blijft namelijk in het lichaam zitten en wordt daardoor algauw teveel. Een teveel aan vitamine A is giftig.

Heb je sunshine factor van AviX? Dat is inderdaad een prima bron van betacaroteen.
Van betacaroteen wordt in het lichaam zelf vitamine A gemaakt, en daarvan kun je nooit teveel geven. Het zit ook in de groenten en fruit die ik aanraadde.

Je zou ook nog eivoer voor rode kanaries kunnen geven ipv normaal eivoer. Hier is ook betacaroteen aan toegevoegd. 

Ozzie

Citaat van: Lovesbudgies op maart 31, 2011, 13:52:01
Heb je sunshine factor van AviX? Dat is inderdaad een prima bron van betacaroteen.
Van betacaroteen wordt in het lichaam zelf vitamine A gemaakt, en daarvan kun je nooit teveel geven. Het zit ook in de groenten en fruit die ik aanraadde.
Die olie heb ik inderdaad. Eerst eens kijken hoe daar op gereageerd wordt.

Ozzie

Hier mag een slotje op. Het velletje is bijna helemaal weg. Er is een expert langsgeweest om er even naar te kijken. Waarschijnlijk had hij even tijdelijk last van wat verminderde weerstand. Toeval of niet, maar na wat van die olie in het eten te hebben gedaan, werd het beter.

P.S. Je kunt er wel degelijk teveel van geven, het is namelijk erg vet....

lovesbudgies

Dat is geen toeval. ;) Blijf het lekker geven.

Je kunt absoluut teveel van de olie geven, je mag niet meer dan 0,02 ml per keer geven. Dat schreef ik ook niet. In de olie zit betacaroteen
en daar kun je niet teveel van geven, in tegenstelling tot vitamine A.



Topic gesloten op verzoek van TS. Gr. Lisanne