Mozart, mijn nieuwe (stille?) vriend

Gestart door JCS, maart 23, 2011, 17:33:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JCS

Beste bezoekers,

Gisteren heb ik na wat contact via dit forum een parkiet gekocht bij Leo Stolk. Helemaal de kleur die ik wenste. Toen ik daar was zat hij nog in een kooitje samen met zijn vader en zijn broertje. Ik kon kiezen welke van de twee broertjes ik wilde en heb uiteindelijk voor 'Mozart' gekozen omdat deze het rustigst was van de twee:


Onderweg naar huis zat hij rustig wat te chillen in het doosje waarin hij zat. Bij thuiskomst heb ik hem in z'n kooi gezet en rustig laten wennen aan de omgeving. Vandaag vond ik 'm nog steeds erg rustig dus ik heb 'm een beetje in de buurt gezet waar hij mij kon zien maar niet té dichtbij.
Toen ik zijn kooitje vanmiddag terugzette op de vaste plaats had hij nog steeds niet veel activiteit vertoond totdat hij plots tjirpte. Vervolgens wat parkieten geluiden opgezocht op YouTube en nu hij daarnaar luistert is hij helemaal actief aan het worden en zijn kooi aan het verkennen.
Uiteraard is het ook mijn doel om 'm mooi tam te maken, maar ik wil 'm eerst even laten wennen aan de nieuwe omgeving, nieuwe geluiden en aan mij.

Voor nu heb ik twee kleine vragen:

- Hoe vol kan ik zijn kooi hangen met speeltjes in relatie tot bewegingsvrijheid? Er hangt nu een kleurig kettinkje in met een belletje, twee stokjes en op de bodem staan zijn voerbakje en water. Ik weet van mijn vorige parkiet dat die zijn voorkeuren had voor diverse speeltjes.

- Ik heb vaak het gevoel dat hij nogal rillerig is, wat kan dat betekenen?

- Ik heb nog niet het gevoel dat hij al gegeten/gedronken heeft, wat kan ik daaraan doen? Ik heb eten, drinken en wat schelpgrit in zijn kooitje staan en ga d'r nu verder uit van self-service. Als ik 'm morgen en/of vrijdag niet zie eten ga ik me d'r pas echt zorgen om maken.

Tot zo ver mijn vragen en belevenissen met Mozart, ik zal jullie op de hoogte houden over verdere ontwikkelingen.

Groeten, Jasper

JCS

Laat dat van het eten maar zitten... Meneer zet net een poot in het schepje waarmee ik eten in z'n bakje wilde doen. Gevolg: overal zaad door z'n kooi en ernaast met als resultaat dat hij nu de zaadjes aan het zoeken is tussen de houtsnippers  :P

Lekker maf beest!  :D

parkietenwinkel

Hoi Jasper,
Mooi vogeltje! Gefeliciteerd met je aankoop. Leuke naam trouwens.

Het rillerige kan misschien wat angst zijn, omdat alles nieuw is. En wat betreft het eten... zou ik inderdaad zeggen, strooi wat voer over de bodem, dan vinden ze het sneller.... maar daar was je al achter  ;D

Wat betreft het vullen van de kooi met speelgoed en takken. Volgens mij is daar niet echt een leidraad voor. Ik heb kooien gezien die heel vol hangen, maar ook hele lege kooien. Het is in ieder geval belangrijk dat je vogeltje als hij wil bewegen ook genoeg kan bewegen. Maar dat kan je natuurlijk ook bereiken door de kooi open te zetten als hij eenmaal tam is.

Met speelgoed is het goed om af en toe wat op een andere plek te hangen en het af en toe om te wisselen voor iets anders. Dan blijft het vernieuwend voor Mozart.

JCS

Mozart is echt gek!  :P
Zit ik aan mijn bureau wat te werken, kruipt tie in mijn open hangende vest. Vervolgens kruipt tie steeds verder totdat hij op mijn rug zit. Dan komt hij er weer aan de andere kant uit of kruipt van binnenuit mijn mouw in. En dat na 2 dagen al!

lovesbudgies

CiteerHoe vol kan ik zijn kooi hangen met speeltjes in relatie tot bewegingsvrijheid?

Zet anders eens een foto van je kooi op het forum, dan kunnen we er wat meer over zeggen.