Kan je je parkiet ook te veel vrijheid geven?

Gestart door pixie, maart 21, 2011, 11:50:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Eigenlijk staat de kooi van mijn parkietjes als ik thuis ben altijd open. Ik hou niet zo van opgesloten dieren, en dan in het speciaal vogels (die toch altijd symbool staan voor vrijheid, etc).

Ik heb een beetje het idee dat het tam maken hierdoor wat langer duurt, omdat hij toch meer zijn eigen gang kan gaan. Ik vind dit zelf niet erg. Dit heeft meer betrekking op mij dan op hem.
Maar kan zoveel vrijheid ook negatieve gevolgen hebben voor de parkiet?

lovesbudgies

Nee, niet voor de parkiet zelf. Hoe meer vrijheid, hoe beter.

Al is het natuurlijk wel zo dat een parkiet die op 2 meter hoogte en ver van je af kan gaan zitten minder snel tam zal worden.
Daarom is het handig om een parkiet pas uit zijn kooitje te laten als hij netjes op kan stappen.

Mijn parkieten vliegen 24/7 rond en ik zie er alleen maar voordelen van. :)

Mars

Ik vind zelf ook altijd dat een parkiet zijn kooi als zijn veilige huisje moet gaan zien en niet de woonkamer ;)
Als hij dan ziek is en niet mag vliegen, het baasje lekker zit te eten en niet van parkiet in de soep houdt of 's avonds gewoon zijn kooi weer in moet, dan moet dat niet een probleem zijn.

Daarnaast (op bovenstaande opmerking na) is te veel vrijheid nooit te veel. Je kunt je vogeltje ook juist buiten de kooi tam maken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Mijn parkiet mag vaak uit de kooi maar toch gaat hij na enige tijd vanzelf naar zijn kooitje terug.
Ik denk niet dat je een parkiet teveel vrijheid kan geven, maar het is wel heel erg prettig als hij of zij het kooitje als een soort "vertrouwd huisje" ziet.




lovesbudgies

Mee eens, gelukkig zie ik dat het gevoel dat de kooi een vertrouwd huisje is wel blijft ondanks dat ze bij mij altijd losvliegen.
Ze eten, drinken en slapen hier in de kooi (uit zichzelf) en ook overdag gaan ze er regelmatig terug om te spelen, dutten, etc.
Gelukkig maar, want áls ze een keer de kooi in moeten is dat dus geen probleem.

pixie

Het is niet zo dat Pedro constant in de huiskamer rondhangt, hij zit het overgrote deel van de tijd in zijn kooi. Ook gaat hij altijd aan het einde van de middag naar zijn kooi en dan blijft hij daar.
Hij kan wel zelf zijn uitstapjes maken wanneer hij dat wil. Er hangt wat bij het raam voor hem en daar gaat hij dan even zitten, of hij vliegt een paar rondjes, maar de kooi is zeker zijn thuis.

Zo te lezen kan het geen kwaad voor hem, dus laat ik het lekker zo en laat ik hem zijn gang gaan!  :D

Bedankt!

DP

Ik heb mijn parkietje op mijn slaapkamer staan en als ik aan het studeren ben ofzo, zet ik de kooi open.
Hij komt er nog niet meteen uit en blijft veel op zijn kooitje zitten. Hij heeft niet graag dat ik bij hem in de buurt kom,
wil niet op mijn vinger zitten..  :(

Ik lees dat sommige 24/7 los mogen vliegen. Maar kan je je parkietje dus ook alleen laten in de kamer?

pixie

Nee, ik laat mijn parkieten alleen los als ik er ben.
Wanneer ik weg ga doe ik de kooi dicht.

Stel je voor dat er wat gebeurt wanneer je er niet bent!  :o

Frouwktje

Mijn parkieten gaan alleen 'smorgens er uit,Tweety is moeilijk in de kooi te krijgen,maar komt aan mijn eten en zelfs erop en dat wil ik niet en als mijn dochter thuis komt heb ik zekerheid dat ze binnen zijn en niet de deur uit vliegen

lovesbudgies

Citaat van: DP op maart 24, 2011, 09:30:12
Ik lees dat sommige 24/7 los mogen vliegen. Maar kan je je parkietje dus ook alleen laten in de kamer?

Nee. Alleen in een kamer die daar speciaal voor ingericht is, een soort 'parkieten-kamer' dus. Dat is dan eigenlijk hetzelfde
als een grote binnenvolière.

BudgieMe

Of als je je huiskamer inderdaad helemaal parkiet proof hebt gemaakt, maar zelfs dan gaan ze bij mij voor de nacht wel de kooi in.
Als ze schrikken en in het donker gaan fladderen kunnen ze zich bezeren.