Slapen en geuren

Gestart door KikiSorrie, maart 20, 2011, 20:26:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hee,
Ik heb twee vragen en die stel ik maar even in een topic:
1. Hoelang moeten parkieten ong. slapen? En slapen ze ook overdag?
2. Kunnen parkieten tegen geuren van nagellak, remover of deo ofzo? (niet hun kant uit gespoten, natuurlijk)
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten, mij en de vogels hier.

MissDorien

1. Ongeveer net zo veel als mensen met wat dutjes tussendoor. Dit is meer bij jonge parkieten en bij oude parkieten.
2. Het is nooit gezond. Loop even de kamer uit als je dat soort producten wilt gebruiken en ventileer altijd goed.

Caradow

Als je het echt goed wilt doen, zorg je dat de vogels 12 uur kunnen slapen. Dus bijvoorbeeld van 8 uur in de avond, tot 8 uur in de ochtend. Overdag dutten ze ook nog wel tussendoor, maar 12 uur "nachtrust" word zeker aanbevolen.  Hier gaat om 8 uur in de avond de kooi dicht en het grote licht uit. Ze zijn soms nog wel eens wat langer wakker, maar over het algemeen gaan ze dan ook echt zitten slapen. Het is zelfs zo dat als wij de tijd een keer vergeten, ze ons komen waarschuwen door middel van een extra luid roepend vliegrondje.


Met luchtjes moet je altijd voorzichtig zijn, zoals al gezegt, goed ventileren en als het even kan dergelijke producten niet in dezelfde ruimte gebruiken. Maar ook producten die we zelf amper ruiken kunnen zeer schadelijk zijn voor de vogels, denk bijvoorbeeld aan citronellastekkers of andere geurstekkers.

KikiSorrie

#3
Bedankt voor de reactie!
Ik doe om halfnegen pas het licht uit, en sta best wel vroeg op (half 7). Dat is dus niet genoeg...
Ik kan wel eerder wat lichten uit doen, en ze gaan sowieso al wat zitten dutten rond 7 uur.
Ik ga voortaan wel even uit de kamer als ik dat doe, en ik heb het raam altijd wel op een kiertje staan.
Groetjes!

Rachel22

Mijn parkietjes slapen eigenlijk ook niet 12 uur achter elkaar. In de avond zijn ze vaak ook nog druk aan het kwetteren zodra de TV aan gaat. Pas als wij gaan slapen, doen zij het ook. Maar... ze blijven ook slapen tot wij opstaan en de gordijnen open doen. Slaap die ze te kort komen halen ze overdag: regelmatig steken ze overdag hun koppie onder de vleugel. Met name als wij weg zijn of als het gewoon stil in huis is.

En je moet inderdaad uitkijken met giftige stoffen. Gebruik ze niet teveel in de ruimte waar vogels zijn. Eigenlijk is het zelfs voor geen enkel levend wezen gezond.

lovesbudgies

CiteerSlaap die ze te kort komen halen ze overdag in

Nee dit klopt niet. Grasparkieten horen 's nachts 12 uur te kunnen slapen, de uren dutten overdag tellen niet mee, daar halen ze een slaaptekort ook niet mee in.

hillie

Dat klopt, als ik naar ons mannetje kijkt nou die slaapt echt niet overdag hoor.
En als die slaapt dan zijn het van die korte ogenblikken dat je volgens mij echt niet van uitrust.
En het is echt een druk parkietje (adhd parkietje) :P

Terwijl het vrouwtje wel vaak met haar kopje in de veren zit.
Maar als je kijkt dan heb ze der oogjes altijd open.