Fidelio is ziek

Gestart door Moppers, maart 18, 2011, 00:15:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Zoals Smikkel zou zeggen: snoetverdoerie!
Fidelio is sinds vanavond niet lekker. Hij was rond een uur of 10 wat zwakjes, zat bolletjes. Hij is ook wel gigantisch in de rui, maar dit was duidelijk meer dan dat. Ik heb geprobeerd hem over te halen wat te eten wat niet lukte, dus om 11 uur heb ik hem lekker van trosgierst laten eten. Daarna heeft hij ook wat gedronken, maar hij zat vervolgens stilletjes op de bodem.
Ik heb net een ziekenboegje voor hem ingericht: een reiskooitje met daarin een badje met keukenpapier, een flesje warm water in een sok als kruik, pellets op een plat schaaltje, een waterflesje en de rest van de trosgierst. Ik kon hem zonder moeite uit de voliere pakken en heb hem in het kooitje gezet (daarbij bleef er een poepje aan mijn vinger hangen, dat zag er prima uit) en er een handdoek overheen gehangen. De verwarming blijft de hele nacht 4 graden hoger staan.

Als hij de nacht overleeft, sta ik morgen om 9 uur op de stoep van mijn dierenarts voor vogels. Ze zijn vanaf 9 uur open en werken alleen op afspraak, maar natuurlijk staat er morgen een werkafspraak gepland die ik onmogelijk kan afzeggen en moet ik om 11 uur in Zoetermeer zijn. Om 9 uur bellen en dan kijken wanneer ze een gaatje hebben gaat hem dus niet worden, hopelijk willen ze me wel gelijk helpen als ze zien hoe hij er aan toe is.

Pfffff, het is wel lekker trammelant hier zeg. Deuntje die steeds meer achteruitgaat (oud), Bob met haar eitjes, en nu ineens Fidelio ziek. Dit wordt een onrustig (en warm) nachtje.

inge

succes,hopelijk nemen ze je er tussen .

groetjes :)

Moppers

Nou het mannetje leeft nog, gelukkig. Hij sliep net met zijn koppie in zijn nek. Hij werd niet gelijk wakker toen ik de handdoek van de kooi haalde, maar toen hij wakker was viel hij aan op het schaaltje pellets. Na twee brokjes hield hij het echter voor gezien.
Op naar de dierenarts dus.

Caradow

Ik hoop dat het meevalt meis...

Sterkte!

MissDorien

Ik duim voor jullie! Sterkte bij de vogelarts.

Moppers

Even een korte update voordat ik weer verder moet rennen (echt, als ze ziek worden, dan gebeurt dat altijd op dagen die al volgepland staan met afspraken die niet af te zeggen zijn)
Ik kon gelukkig gelijk terecht zonder afspraak, dat was geen probleem.
Fidelio bleek, zoals ik al vreesde, erg slecht. Hij is heel erg mager, maar aan zijn ontlasting en vooral de uraten kon ze zien dat dit in korte tijd gebeurd is. Zijn uraten zijn nog mooit wit, dus zijn lever doet het nog naar behoren. Hij had ook moeite met zijn ademhaling, maar dit kwam niet door benauwdheid.
Hij heeft een injectie gekregen die moet stimuleren dat hij weer wil eten, weer honger krijgt. Ik moet hem nu drie keer daags dwangvoeren met juvenile pap met een druppel Primperan per keer. Primperan stimuleert de spijsvertering.
Het dwangvoeren ging niet denderend, na 0,4 mL wilde hij niet meer slikken. Het kwam ook in een van zijn neusgaatjes, dus dat heb ik ook weer moeten poetsen (ging gelukkig wel). De bedoeling is telkens minimaal 1 mL erin krijgen, maar het ging er dus allemaal naast, het droop zo zijn snaveltje weer uit. Ik heb hem dus maar teruggezet, vervolgens heeft hij wel mooi 5 brokjes gegeten!
Ik heb een nieuw strengetje trosgierst op het voerschaaltje gelegd, ook maar een schepje zaadjes erbij. Op dit moment is dat hij eet belangrijker wat hij eet. Hij staat nu dus in het reiskooitje onder de warmtelamp, die ik provisorisch aan mijn wasdrooghek heb opgehangen.

Ik baal ervan dat ik nu naar Overijssel moet, hopelijk kan ik mijn collega's overhalen dat we iets eerder weer richting Den Haag vertrekken. Floor wilde graag dat ik aan het einde van de middag nog even zou bellen om te vertellen hoe het gaat, dus hopelijk ben ik voor vijven thuis (en neemt hij dan ook een hele mL, of beter nog heeft hij zelf al een hoop gegeten)

Kleintjes

Jeetje meis,

wat ;n gedoe allemaal en, zoals je zelf al schreef, altijd als 't niet uitkomt :S Komt zoiets eigelijk ooit WEL uit? ;)

Wij 6jes hier wensen je veel succes met Fideltje en hij krijgt pootjes van de kleintjes :)

Groetjes, beterschap aan de kleine heer en dikke knuffel!!
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Thanks Inge, Renate, Dorien en Maartje.
Natuurlijk liep alles vandaag niet zoals gedacht (gelukkig was het wel zeer nuttig), ik ben net een kwartiertje thuis. Ik heb er gelijk weer wat pap ingeduwd. Weer niet een al te groot succes, maar er ging deze keer meer in dan de vorige keer. Weer in zijn kooitje heeft hij wat zaadjes gegeten. Hij leek ietsiepietsie alerter dan vanochtend, maar is nog steeds erg slecht.

Mirjam

Je hebt er in ieder geval wat eten in gekregen en hopelijk gaat Fidelio langzaam opknappen.
Ik duim voor je!

Moppers

Vanochtend is Fidelio is mijn handen overleden.

:(

MissDorien

Nee he :(
Sterkte.
Ga je nog sectie laten doen of denk je niet dat het iets besmettelijks was?

Geertje

Aww Moppers, wat triest... het spijt me dat te horen!

Sterkte!

Caradow

Pff Ing...  Dat is wel heel erg snel gegaan he..

Sterkte meis...

Fidelio heeft een heel goed leven gehad bij je...


inge

Ocharme,heel veel sterkte toegewenst!!
Wat is dit vlug gegaan :(

      Inge

Pino2006

Ach arme jij en Fidelio.
Maar Fidelio heeft een Goed leven bij jou gehad!

Heel veel sterkte met het Verlies van Fidelio!

lovesbudgies

Hè wat naar, wat kan dat toch snel gaan. :(

Veel sterkte Ing.

Moppers

Bedankt allemaal voor de steunende woorden. Het ging inderdaad heel erg snel. Ik probeer niet te veel te denken 'ik had het eerder in de gaten moeten hebben' etc, toch spoken er allemaal oorzaken door mijn hoofd. Hij at niet graag pelletpoeder, en bij mij moeten ze dat opeten voordat ze nieuw krijgen. Maar het lijkt me niet dat een vogeltje daar zo van achteruit kan gaan, ook niet op de lange termijn. Nou ja, ik zal het nooit weten. Ik ga geen sectie laten plegen, ik heb niet de vrees dat het iets besmettelijks is en bij de DB verdien ik nou niet echt een vet salaris...

Het bewijst maar weer: grasparkietjes zijn heer en meester in het verbergen dat ze iets mankeren; als je iets merkt, ben je vaak al te laat.

Petr@

In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

He jakkes wat naar nou toch allemaal.  :(
Het kan inderdaad ineens heel snel bergafwaarts gaan bij grasparkieten.
Ik wens je veel sterkte, uiteraard ook namens Smikkel!


Sjaakie

Altijd weer triest nieuws.
Sterkte!

Gr. Melinda