Een tweede parkietje erbij, en nu?

Gestart door Mattanja, maart 16, 2011, 15:01:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mattanja

Hey allemaal!

Alweer het zoveelste topic van mij, sorry voor alle vragen waarmee ik jullie bestook, maar ik heb
er altijd best veel aan! Dus in ieder geval bedankt voor jullie vorige reacties!  ;D

Maargoed, nu dus de reden waarom ik dit tpoic aanmaak. Dat is namelijk dat ik eindelijk een
parkietje erbij heb genomen voor Odie, zodat Odie minder alleen is en een maatje heeft!

Nu heb ik alleen wat vragen, namelijk is mijn nieuwe parkiet (Coco) een stuk groter dan Odie, terwijl
Odie ouder is, klopt het dat parkieten schelen in grootte? Odie is trouwens een mannetje en Coco
is een popje.

Verder weet ik me echt geen raad met hoe ik de nieuwe parkiet tam moet maken. Ik heb echt zo'n
beetje het hele forum al uitgekamt met de zoekfunctie, maar een vergelijkbare situatie als de mijne
is er niet. Ze zitten al bij elkaar in de kooi (ik heb nu twee kooien staan, maar Odie wilde meteen
naar Coco  :-*) en eigenlijk bekijken ze elkaar alleen nog maar uitgebreid. Ik ben allang blij dat ze
niet vechten ofzo!

Coco lijkt het trouwens heel goed te doen! Ze zit al te roepen, en is ook echt actief. Odie was toen
echt helemaal in trance, die zat doodstil op zijn stokje. Ik hoop dat Coco Odie ook wat kan leren op
het gebied van spelen enzo, want Odie is daar altijd doodsbang voor!

Maargoed, weet iemand dus hoe ik Coco tam moet maken? Gewoon hetzelfde als bij Odie, met trosgierst
enzo?

Eigenlijk had ik nog meer vragen, maar die ben ik vergeten, dus die komen nog!

Groetjes,
Mattanja, Odie & Coco

Daniquev

Ik denk dat je dat op dezelfde manier moet doen.
mijn opa had ook een parkietje die hij zelf niet goed tam kreeg. Toen is dat parkietje 2 weekjes bij ons komen logeren en hebben wij hem voor hem tam gemaakt (me opa was altijd in de buurt als we met hem bezig waren) Nu zit hij heel vrolijk weer bij me opa thuis en is tam.
wat bij ons het probleem was, was dat we de hele tijd aandacht hebben geschonken aan dat parkietje. Wij hebben er zelf ook eentje en die is zo jaloers dat hij ons de rest van de week zo'n beetje genegeerd heeft. Ik denk dat parkietjes ook een soort jaloezie kunnen opwekken.
Zorg dus wel dat je alle aandacht naar beide blijft houden! en niet één parkietje achter houdt.
Verder is de methode van je eerste parkietje denk ik het beste :)

Moppers

Het tam maken van een tweede parkiet of twee parkieten tegenlijk, ook als ze in dezelfde kooi zitten, gaat hetzelfde als het tam maken van 1 parkiet.

Over het verschil in formaat: het kan zijn dat Coco geheel of deels een Engelse grasparkiet is, die zijn wat groter, of dat Odie klein uitgevallen is. Dat is geen enkel probleem.

Mattanja

Hey!

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal jullie even updaten:
Tussen Coco en Odie lijkt het goed te klikken, ze kunnen al lekker snavelen met elkaar, en Odie zit vaak tegen Coco te kletsen of Coco te wassen!  :-* Dat lijkt mij een goed teken!

Alleen nu het probleem: Coco wil met geen mogelijkheid op mijn hand komen. Ik heb er al aardig wat trosgiert doorheen gejast, maar het helpt niet :-(
Als ik mijn hand verder weg doe waardoor ze niet meer bij de trosgierst kan, springt Odie enthousiast op mijn hand, maar Coco denkt: je zoekt het maar uit! Als ik haar even laat wennen aan mijn hand, kan ik haar wel gewoon aaien, maar op mijn vinger stappen doet mevrouw niet. Dat is toch apart? Ik weet dat iedere vogel anders is, maar echt bang lijkt ze niet te zijn! Ook merk ik dat Odie minder tam wordt.. Hij springt nog wel op mijn vinger, maar wil eigenlijk niet uit de kooi. Hij kwam sowieso al nooit uit zichzelf naar me toe, maar nu wil hij helemaal niet meer uit de kooi, tenzij Coco meegaat.

Heeft iemand tips of suggesties?

Alvast bedankt!

Mattanja

mozazoo

Ja dit kan gebeuren als je er een parkiet bijneemt.
Odie had eerst alleen jou, maar nu heeft hij een soortgenootje dus zal hij zich daar ook prettig bij voelen.
Met Coco moet je veel gedult hebben. :-\
Ik denk dat hij eerst vooral de kat uit de boom kijkt.
Misschien kun je proberen hem een keertje alleen te trainen (natuurlijk wel elke dag)
En hem complimenteren als hij dichtbij is of 1 pootje op je vinger zet.

Nog veel succes  ;D

BudgieMe

Inderdaad gewoon door blijven gaan met 'trainen'.

Het is logisch dat ze wat meer naar elkaar toe trekken nu maar dat wil niet zeggen dat ze niet ook beide tam kunnen zijn.
Ik heb hier een popje op latere leeftijd naar binnen gehaald omdat ik er een 3e parkiet bij had op het moment, bij mijn 2 tamme parkietjes.
En aangezien 3 geen goed aantal is even een meisje uit de volière gehaald, ze zat er al ong 1 jaar in en was dus niet tam.
Nu doet ze gewoon wat de 2 tamme doen en komt ze ook bij mij. Ze wil alleen niet direct opstappen maar klimt wel over mijn hele lijf en zakt zelfs over mijn arm naar beneden om op de rug van mijn hand te gaan zitten, vooral als ik met mijn hand de muis van de pc beweeg, vind ze erg interessant. :P

Dus met veel geduld en het vertrouwen winnen zal het met bijna elke vogel wel lukken hoor, al zal er verschil in de mate van tamheid zijn daar elk vogeltje ook weer verschillend is. Maar van mij hoeven ze ook niet op te zitten en pootjes te geven, gewoon lekker vogel zijn en uit zichzelf kooi in en uit vind ik al prima.
Ze komen vaak uit hun zelf mij opzoeken, dat is dan wel weer leuk.

Frouwktje

Hier is er ook 1 bij en Tweety is wat ruiger aan het worden en vraagt om een kusje en pikt me dan lekker hard aan m'n lip,wat goed te voelen is,dus doe ik nu heel wat voorzichtiger en mag hij niet meer bij m'n gezicht.Chipa komt ook op de schouder maar wil telkens naar Tweety die er dan vandoor gaat.Ook in de kooi is Chipa die uitmaakt waar ze wil zitten en soms wil Tw eety er wel weer naast gaan.Het eten is ook eerst voor Chipa,maar de lekkere hapjes en fruit word Chipa weg gestuurd en begint Tweety te snoepen,gelukkig hangen er 2 klemmetjes nu elk met een stukje peer,Chipa mag ook maar Tweety gaat af en toe wel van de ene naar de andere kant en Chipa is nog niet zo'n fruiteter dit heeft bij Tweety ook wel een tijdje geduurd.

Moppers

Citeermaar op mijn vinger stappen doet mevrouw niet. Dat is toch apart?
Nee hoor. Je hebt haar nog maar net. Ga gewoon door zoals je bezig bent (hoewel ik het aaien achterwege zou laten). Als ze moeiteloos trosgierst of iets anders lekker uit je hand komt eten, dan kan je het proberen op een wat groter afstandje. Ze moet dan met 1 pootje op je hand om erbij te kunnen. De volgende stap is dat ze met beide pootjes op je hand of vinger moet komen zitten om bij het lekkers te kunnen.

BudgieMe

Citaat van: Moppers op maart 29, 2011, 16:44:27
Nee hoor. Je hebt haar nog maar net. Ga gewoon door zoals je bezig bent (hoewel ik het aaien achterwege zou laten). Als ze moeiteloos trosgierst of iets anders lekker uit je hand komt eten, dan kan je het proberen op een wat groter afstandje. Ze moet dan met 1 pootje op je hand om erbij te kunnen. De volgende stap is dat ze met beide pootjes op je hand of vinger moet komen zitten om bij het lekkers te kunnen.

Mee eens, en inderdaad dat aaien is niet echt een vogel-ding, alles wat van bovenaf komt is eng, kroelen met je vinger onder snavel en wat opzij als ze het fijn vinden ok meestal resulteert het in een hap, hahah want ze tolereren het meestal alleen van soortgenoten.