Tip om de ramen open te hebben met warm weer en toch vliegende vogeltjes

Gestart door pixie, maart 15, 2011, 19:09:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Mijn appartement wordt bloedheet in de zomer en normaal gooi ik dag en nacht de ramen wagenwijd open om nog een beetje verkoeling te krijgen.
Maar dit jaar met de vogeltjes is dat niet zo handig - dus wilden mijn vriend en ik een hor maken om voor het raam te hangen als deze openstaat. Nu gaat mijn raam in tweeen open, vanuit het midden. De 2 ramen zitten vast aan het raamkozijn - met van die metalen armen, dus echt makkelijk zou het niet worden.

We liepen al in de Praxis met meters hout en spijkers, toen ik dit horgaas met klittenband zag.
Het is harstikke goedkoop (5 euro voor 130cm x 150 cm), zeker vergeleken de hor die we eigenlijk zouden maken en het is heel makkelijk te bevestigen. Het klittenband heeft een plakrand die je rondom vastmaakt en het gaas span je eraan vast wanneer het nodig is.

Misschien is dit voor meer mensen een optie, zodat met warm weer toch het raam lekker open kan en de vogeltjes binnen blijven!




pbos

Bij de Xenos is dit te koop voor 1,75! Werkt inderdaad prima, alleen wil het klitteband weleens losraken in de hoekjes.

Taz

Ik heb vroeger de 'plakhorretjes'  van Tesa gehad, die kleefden perfect aan de ramen en hebben er zeker 3 jaar gehangen... Die kwaliteit is helaas door de Xenos-horren nooit meer evenaard, die moest ik soms 3x per jaar vervangen!

Grtz,
Tanja

pixie

Wat gaat er stuk aan die Xenos horren? Is het het klittenband dat niet goed blijft zitten?

De hor die ik heb gekocht is van Bruynzeel trouwens, op zich wel een goed merk dacht ik.

Taz

Bij de plakhorren van Xenos laat het klittenband los, maar ook scheurt het doek er soms af... Je kan 'm niet strak spannen, want dan schiet de hor eigenlijk gelijk los. maar klapperende horren ziet er niet uit. Bovendien zal een parkietje op zo'n 'wapperende hor' schade aan kunnen richten, omdat hij daar niet 'zacht'  op kan landen. Dan zij hij doorschieten, en vergroot je het risico van loslatende klittenband...

Ik heb geen idee hoe het is met de horren van Bruynzeel, maar feit is wel dat het over het algemeen een degelijk merk is! (en dat kun je van de Xenos toch wat minder zeggen...  ;)  )

Groetjes Tanja

Ikke

Leuke tip, maar ik zou het niet
doen.
Ik wil niet dat het opeens los
schiet en me parkieten zijn er vandoor.
Maarja, ik ben dus ook super voorzichtig met grasparkieten...

Groetjes Britt.

MissDorien

Ik heb gewoon een stevige hor op rol gekocht (minder dan een tientje) en die vastgespijkerd in het kozijn.
Dat vind ik ideaal en het zit al ruim 7 jaar gewoon stevig vast.

parkiet91

Ik heb ook al een tijdje zo een klittenband hor voor een klein klap raampje in mijn kamer. Erg handig ook tegen insecten :). Heb het klittenband alleen wel wat moeten bij lijmen liet nogal snel los.

AntonRispens

Heb het zelf ook welleens voor mijn raam gehad maar het hield niet langer uit dan een maand. Toen begon de klitterband los te laten en op het laatst viel alles eraf. Misschien is het beter om een soort binnenkozijn te maken (dus een frame) en daar dan gaas/hor voorlangs te spannen en dat dan in je kozijn te plaatsen. Zie je ook welleens bij slaapkamers die zo'n standaard frame hebben. Heel handig en zal niet loslaten.

Maar ik weet niet hoe het zit met het slopen, hor is gemakkelijk door te bijten voor vogels lijkt mij. Succes in ieder geval!  ;)

AntonRispens

wat je ook kunt doen is een ventilator aanschaffen kost je 20 of 30 euro en heb je het ook lekker koel in huis.  :D

Taz

... en dan draait er slechts een pootje of een snaveltje rond in de ventilator...

Ik vind het een eng idee!

Leoward

Ik heb ook zo'n klittenband hor en heb de uiteindes van het klittenband met een paar punaises vast gemaakt. Dan blijft het goed strak zitten en voorkom je dat het plak van het klittenband afgaat en de hor blijft mooi glad zitten.

Misschien helpt dit anderen.

Loeky

Welk merk Leoward? Ik zoek nog iets voor mijn doucheraam voordat er in de zomer weer een
parkiet weg vliegt! Xenos vind ik niets, klittenband laat inderdaad zo los.

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Leoward

Ik heb het toen bij de Blokker gehaald maar het kan zijn dat het nu in de winter niet te krijgen is. Het is wel een beetje een seizoen product.

De combinatie van klittenband en punaises zorgt er voor dat het gemakkelijk los te halen blijft om het raam open en dicht te doen dat het klittenband wel mooi plat blijft zitten bij mij.

Ik ga zelf nu ook opzoek om mijn tweede raam af te sluiten dus als ik het vind zal ik het nog even laten weten.

TenT

Hier is het nog makkelijker. Hier kunnen de vensters niet open :P.