Paastak

Gestart door inge, maart 12, 2011, 16:16:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

Hoi, heb gelezen dat je een paastak best in heet water legt alvorens aan de parkieten te geven.
Is dit kokend water?
Ook dat je het met appelazijn kan doen,wat is het beste?
Heb net v/d buurvrouw een mooie tak gekregen ;D er is al een klein beetje groen aan.
Mag die na het poetsen gewoon de kooi in of moet ik nog iets doen?

Alvast bedankt!! ;)

Mars

Waar je een beetje mee op moet passen met de takken in deze tijd is dat sommige uit de winkel komen en daardoor speciaal 'gekweekt' zijn voor paastak: vaak zijn ze dan bespoten en dat is gevaarlijk! Deze dus niet gebruiken.

Komt hij uit de tuin dan is het geen probleem: je hebt eigenlijk twee soorten krullende takken:
- die van een krulwilg, die kun je prima gebruiken, met of zonder blad. Even goed schoonmaken met warm water en evt. groene aanslag er afschrobben of snijden. De blaadjes en de sappen zijn totaal niet giftig en het schijnt zelf gezond te zijn. In ieder geval zorgt het voor flink wat afleiding.
- die van de krulhazelaar, daarover kun je weinig van de giftigheid vinden. Ik gebruik deze wel vaak in de voliere, maar durf hem niet vers te geven. Dus ik maak hem schoon en laat hem dan een aantal weken drogen, zodat de sappen opgedroogd zijn. De parkietjes hebben ze hier deels als zitstok, maar ze worden ook erg gebruikt om cirkelzaagje mee te spelen (dus lekker lang knagen). Andere parkietjes halen vooral de bast er af, maar die van mij dus niet ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Dankjewel,net gevraagd aan de buurvrouw maar ze weet niet de welke het is.
Ze heeft ze meegenomen van bij een vriendin.
Dus voor het zekerste laat ik hem maar drogen!!
Jammer, want ga nog wat geduld moeten hebben :D

Groetjes ;)

Mars

Krulhazelaar en krulwilg verschillen nogal.
Krulwilg is over het algemeen nogal golvig en fris groen van kleur, met smalle langwerpige blaadjes.

Krulhazelaar is flink krullend (ook rondom zijn eigen takken) en heeft meer ronde bladeren. Volgens mij, als je even googled zie je echt het verschil en anders mag je me wel even een foto mailen, dan kan ik het vast wel zien.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Dankjewel,morgen zal ik er een foto van maken.
De tak ligt ondertussen al in heet water in bad :D

Groetjes :)

Parkieten-Freak

Gewoon even afschrobben met een schuursponsje en heet water.