maagkiezel

Gestart door melmac, maart 11, 2011, 08:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

melmac

hallo,
mijn parkietje Rainbow heeft sinds een 2 weken zijn maagkiezel ontdekt.
het hangt in een groen bakje aan de tralies. nu keken we naar hem en zat hij de heletijd uit dat bakje te eten.
een week geleden was het bakje zelfs al leeg maar er lag niks op de bodem.
dus mijn vraag is of parkieten te veel maagkiezel kunnen eten.

gr. melmac

MissDorien

Ik heb daar nog nooit van gehoord. Naar verhouding wordt er wel behoorlijk van gegeten hoor. Gewoon onbeperkt aanbieden. Zolang hij er niet ziek van wordt zal het wel meevallen. Maar dat zal echt een uitzondering zijn.

Petr@

Een klein beetje maagkiezel aanbieden is voldoende, niet een vol bakje. Normaal eten ze het naar behoefte maar er zijn dus ook vogels die ervan blijven eten en dus een verstopte krop krijgen. Ik strooi het over de bodem maar ik heb dus vogels die graag op de bodem scharrelen.

Ik zou dus maar een heel klein beetje aanbieden aan jouw vogel.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

melmac

hartstikke bedankt,
hier kan ik wel wat mee.
ik ga hem maar een klein bodempje geven en kijken hoe hij daar op reageerd.

lovesbudgies

Mee eens, maagkiezel lost niet op en moet dus niet teveel gegeten worden. 5 scherpe kiezels om de 2 weken in het voerbakje geven is genoeg.
Grit mag wel onbeperkt verstrekt worden.

melmac

is grit dan ongeveer hetzelfde alleen dan beter?

lovesbudgies

Nee. Grit lost op in de maag en dit geef je voor de voedingsstoffen (kalk e.d.) die erin zitten. Maagkiezels lossen niet op, dit zijn scherpe
steentjes die in de spiermaag blijven zitten en zo meehelpen de zaadjes te vermalen.

Parkietjes hebben beide nodig.

JCS

Ik haak hier even op aan met een vraag ipv een nieuw topic:
Maagkiezel, is dat het zelfde als van die hele kleine stukjes schelp? Want dat is wat ik hier heb liggen en van de winkel gekregen heb toen ik erom vroeg.

haskerpon

#8
Citaat van: JCS op maart 28, 2011, 11:02:21
Ik haak hier even op aan met een vraag ipv een nieuw topic:
Maagkiezel, is dat het zelfde als van die hele kleine stukjes schelp? Want dat is wat ik hier heb liggen en van de winkel gekregen heb toen ik erom vroeg.

Maagkiezel zijn de kleine steentjes en niet kleine stukjes schelp.
De kleine stukjes schelp noemen ze 'grit'.

In deze topic is al het één en ander uitgelegd en via de zoekfunctie kun je hier meer over lezen binnen dit forum  ;)

Vioollover

Waarom heb je beiden nodig dan? is alleen Grit niet genoeg?

Petr@

Citaat van: Lovesbudgies op maart 25, 2011, 15:47:39
Nee. Grit lost op in de maag en dit geef je voor de voedingsstoffen (kalk e.d.) die erin zitten. Maagkiezels lossen niet op, dit zijn scherpe
steentjes die in de spiermaag blijven zitten en zo meehelpen de zaadjes te vermalen.

Parkietjes hebben beide nodig.


Hier staat het en met de zoekfunctie kun je een heleboel over grit en maagkiezel terug vinden.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Jahalon

"Ze weten zelf heel goed hoeveel ze wanneer nodig hebben. Heb zo'n 120 parkieten al jarenlang en hier hebben ze in de voliere een spender met maagkiezel en grit, daar zit zeker 2 kilo in en nog nooit problemen mee gehad."   


Quote van een ervaren kweker!! Ik niet hoor ik heb heb geen ervaring met het kweken van grasjes, en dat hou ik eerst maar zo. Verzorgen is 1, vermeerderen vergt een geheel andere etique!