Kruipersziekte of rui (of iets anders) bij oudere parkiet?

Gestart door grendelsbayne, maart 10, 2011, 09:22:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grendelsbayne

Ons Wookie (volgens mij iets ouder als 6 maanden) doet de laatste dagen steeds slag en staartpennen verliezen (ook een paar donsveeren, maar dat is echt bijna niks). Ze heeft in Januari al een grote rui gehad (maar toen geen pennen verloren). Ze eet nog goed en is niet erg stil.

Als het kruipersziekte is heeft ze het zeker niet van jongs af aan gehad - ze doet al maanden heel goed vliegen. Wij hebben echter een paar weken geleden een tweede parkiet genomen en zijn staartpennen zijn wel een beetje raar afgekort. Is het misschien mogelijk dat dit door kruipersziekte is gekomen en dat hij nu drager is?

Of is het toch waarschijnlijker rui of iets anders? Alles wat ik op internet kan vinden gaat zoveel over jonge vogels dat ik gewoon geen idee kan krijgen hoe dat dan gaat als een oudere vogel besmet raakt (alleen dat het wel in principe mogelijk is).

En als het kruipersziekte is, klopt het wel dat gehakte brandnetel of kokosolie kan helpen (volgens een persoon zou vitamines hierin de weerstand sterk verbeteren)?

Mirjam


grendelsbayne



Hier kunt u Kiwi's afgekorte staart zien. Dat heeft hij sinds voordat wij hem hebben, en hij vertoont verder geen symptomen ofzo.

Hier is Wookie:



Het is niet zo makkelijk te zien op de foto's (ze vond het absoluut niet fijn dat die camera achter haar was...) maar ze heeft duidelijk wat meer staartpennen van de ene kant verloren dan van de andere kant...

lovesbudgies

Nog van harte welkom op het forum!

Wookie en Kiwi hebben beide geen kruipersziekte. Ze hebben mooie lange slagpennen.
Het feit dat Wookie nu pennen verliest is te wijten aan de rui, het kan zo zijn dat er ineens veel slagpennen verloren worden en
wat minder donsveertjes. Dit is echter volkomen normaal en niets om je zorgen over te maken.

Kiwi heeft duidelijk een klein ongelukje gehad bij de vorige eigenaar, er is een duidelijke hap uit de staart. Grasparkieten trekken en hangen
wel vaker aan elkaars staarten (vooral jonge parkieten) dus ook dit is niets om je zorgen over te maken. Als de pen uitvalt tijdens de
rui komt er een mooie 'normale' voor terug.

Als oudere grasparkieten besmet worden met het kruipervirus dan worden ze inderdaad drager en er niet ziek van.

Ze lijken mij dus beide 2 mooie, gezonde parkieten!

Moppers

Helemaal mee eens, hier is geen sprake van kruipersziekte.
De vleugels van Wookie zien er inderdaad minder mooi uit, maar de pennen zitten er wel; sommige lang, sommige wat korter. Dat is typisch een verschijnsel van de rui. Nieuwe veren groeien niet in 1 dag tot hun uiteindelijke lengte, dat duurt eventjes. Het lijkt mij dat dat precies is wat er hier aan de hand is, en dat die hap ik Kiwi's staart door een ongelukje komt.

grendelsbayne

Bedankt voor de reacties!

We hadden al zo'n vermoeden dat het gewoon de rui was, maar we begonnen ons toch al een beetje zorgen te maken. Wookie eet en drinkt goed, ze is altijd druk in de weer en ze mag samen met Kiwi twee keer per dag twee uur uit de kooi om te spelen in hun 'speelboom'.
Maar ik check liever bij mensen met de nodige ervaring om er zeker van te zijn dat het niks vervelends is, we willen alleen het beste voor onze twee clowns.