tumor in de buik

Gestart door Evel013, maart 09, 2011, 12:08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Evel013

Hallo,

Ik heb een grasparkietje van vier jaar ondertussen, maar sinds een aantal maanden heeft hij een bult in zijn buik. Gisteren kreeg ik van de vogelarts echter het slechte nieuws dat het een tumor is, waarschijnlijk van de lever. Niks meer aan te doen met andere woorden :( De tumor is de laatste weken toch best wel gegroeid. Hij is ook erg stil, slaapt veel en is fel vermagerd. Hij komt nog wel af en toe uit de kooi om trosgierst of sla te eten op tafel maar vliegen gaat erg moeizaam, hij heeft er denk ik de energie niet meer voor.

Er zit dus vrees ik niks anders op dan er nog zo goed mogelijk voor te zorgen zolang hij er nog is. Hebben jullie misschien wat tips voor hoe ik het hem zo aangenaam mogelijk kan maken nog?

Bedankt!

Groetjes,
Evel

MissDorien

Het lijkt me niet dat de kwaliteit van leven voor jouw vogeltje nog genoeg is, eigenlijk.
Persoonlijk zou ik er een einde aan (laten) maken, een tumor is erg pijnlijk.

Mirjam

Persoonlijk sluit ik me aan bij de mening van Dorien.
Sterkte!

Pino2006

Persoonlijk sluit ik ook me aan bij de mening van Dorien.

Heel veel sterkte!

inge

Ocharme :(, zou naar de V.A gaan en hem laten inslapen,als je zeker weet dat er niets meer aan te doen is!!
Weet dat dit geen makkelijke keuze is ,maar als we ons diertje graag zien  mogen we ze niet laten afzien!!

Heel veel sterkte  toegewenst.

KikiSorrie

Ik zou hem persoonlijk ook in laten slapen, anders lijd hij aan de tumor :(
Heel veel sterkte gewenst!!

pris1958

Lees nu pas jammer genoeg dit berichtje, denk dat het al te laat is voor het genoemde vogeltje.
Toch wil ik nog een reaktie plaatsen voor het geval dat een ander hier mee te maken krijgt!
Snowy heeft al bijna een jaar een grote tumor ( geconstateerd door een va arts te drachten) op zijn buik.
Geen prettig gezicht kan ik jullie verzekeren. Echter Snowy zelf lijkt het niet te deren. Het beestje speelt, klautert, klimt en eet de hele dag door. Nee, vliegen lukt niet meer, hij fladdert! Aangezien de optie van de arts was, opereren ( kosten tussen de 300 a 400 euro !!) + kosten eventuele nazorg, zonder een minimale garantie natuurlijk dat mijn beestje de narcose zou overleven, of laten leven zolang het nog ging.
Heb toen voor de laatste optie gekozen, en mij voorgenomen dat als Snowy het niet meer zou trekken ik hem in zou laten slapen. Maar nogmaal we zijn nu vele maanden verder, en ja de bult van Snowy is enorm, is zelfs opengegaan. Een tumor hoeft nog niet te betekenen kwaardaardig!! En wat wij een vetbult noemen is dus ook gewoon een vettumor!! waar een parkiet met de juiste verzorging weer helemaal van kan genezen.
Dus niet zomaar opgeven als een arts tumor constateerd. Verzorg de buik van Snowy dagelijks. Ik ontsmet de bult met aangelengde betadine, maak het wondje schoon met waterstofperoxide ( 3% 1 ml, aangelengd met 6 delen water). Ook heb ik hem ab oraal gegeven. Nogmaals zeg niet dat snowy beter wordt, maar zolang mijn beestje er nog zoveel plezier in heeft laat ik hem in leven

lovesbudgies

Mee eens, elke tumor moet weer apart bekeken worden. Gelukkig lijdt Snow geen pijn en is hij nog levendig en vrolijk.
Het vogeltje van TS is zo te horen wel erg aan het lijden.

Pino2006

Dus Snowy leeft nog  :D!

Ik hoop echt dat ze beter word en weer kan vrolijk fluiten en vliegen enz  :D!

Heel veel sterkte met Snowy!

Pam

Hallo Pris,

Mijn Gijs heeft ook een tumor gehad en wel op z'n rug onder de vleugel. De DA waar ik naar toe ben geweest heeft hem geopereerd en het is helemaal toppie afgelopen !!! Het is nu een week geleden dat hij is geholpen en hij vliegt en kwettert weer als de beste.
In eerste instantie toen ik vroeg hoeveel of de kosten zouden zijn was het antwoord: normaal zou de operatie ongeveer € 400 gaan kosten. Nou daar schrok ik wel van maar gelukkig gebruiken ze bij deze DA niet van die super hoge prijzen en Gijs is voor € 65 weer helemaal tip top in orde. Natuurlijk zit er bij een operatie van een vogeltje risico's aan maar dat weet je voordat je toestemming geeft om te opereren.
Ik ben helemaal blij dat ik het gedaan heb. De kans zit er wel in dat het terug komt maar dat is niet zeker.

Groet Pam
Toedels Pam en Willem

pris1958

#10
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties, en ja Snow is ( gelukkig) nog springlevend, wel is het een erg verwend vogeltje geworden met vele nootjes op zijn zang :P
Maar dat mag. Heb Snow zijn kooi aangepast en ook zijn voeding ( vetarm) wat inhoud dat hij dagelijks vers gesneden groente door zijn versala laga ( 1 schep)zaad 1 schep onkruidzaad, kiemzaad en fruitpaté, hier sprenkel ik nog 3 druppels multivitamines ( Bodega) door en vaak een uitgeperst teentje knoflook( natuurlijk antibioticum) ook geef ik hem vaak een mix van verse kruiden zoals thym, oregano, paardebloem
Door zijn water ( dagelijks, soms 2x dag) Lugolsche oplossing en appelazijn ( zonder sulfiet). Snow is erg actief hij speelt en kwebbelt de hele dag,

[verwijderd door de beheerder]

Evel013

hey,

Ja bij mijn parkietje was het geen vetbol volgens de dierenarts maar wrs een tumor aan zijn lever. Een operatie zou hij niet overleven. Ik heb hem rustig laten doen zolang het ging en uiteindelijk is hij rustig heengegaan. Wel jammer natuurlijk want ik mis de kleine rakker wel :-(

Bedankt voor jullie reacties

lovesbudgies

Phoe, heftig hoor, tumor aan de lever.
Fijn dat je hem nog even bij je hebt kunnen houden en dat hij rustig is overleden. Maar ik kan me voorstellen dat je hem ontzettend mist!
Alsnog veel sterkte.