verschil gedrag man vs pop

Gestart door shaky, maart 08, 2011, 23:15:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

shaky

Hallo,

Ik heb sinds eind september een Englse grasparkiet,
En al helemaal tam, vliegt de hele dag rond en gaat zijn kooi in als hij / zij dat wenst, helemaal geweldig maar..

Het is een pastel groene op de buik en voor de rest geel (kleuren veranderen nu iets door de 1e rui, donkerder groen en geel)

En door het vele geel, ik lees vaak dat je dan aan de kleur van het neusdopje niet precies kan zien wat het nu is. (door het vele geel)
Zelf denk ik een man, maar andere zeggen misschien toch een pop.  hij / zij is nu precies 5 maanden oud.

Dus mijn vraag "wat is het nu?"

Aan zijn gedrag te zien denk ik met 95% een man omdat Hij erg veel ( ik heb een bal met glimmende knoopjes op zijn kooi gemonteerd..) met die bal kroelt / speelt / en er omheen rent ( misschien bals gedrag?)
Want popjes zijn volgens mij niet zo van het uitsloven??

Wat denken jullie???

lovesbudgies

Dat je niet goed kan zien of een parkiet een man of een pop is omdat hij veel geel heeft, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Het is waar dat de neusdop van mannen bij sommige kleurslagen roze blijven, maar dan nog is het geslacht meestal wel te zien.

Kun je een foto laten zien van de neusdop? Want aan de hand van het gedrag valt niet zo veel te vertellen.

shaky

bij deze de foto...

op de foto is de neus blauwer dan in t echt :)

[verwijderd door de beheerder]

Mars

#3
Dit is een poppendop.

Een mannendop die blauw is, is diepblauw, zonder witte randjes.
Een poppendopje (van een nog jong popje, vaak: jonger dan een jaar), is lichtblauw, vaak met witte randjes rondom de neusgaatjes.

De foto laat daar geen twijfels over: je hebt een mooi popje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

shaky

en nog 1..

[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Nog steeds een popje hoor ;)

Haar gedrag met haar speeltjes is niet aan een geslacht te koppelen. Ze vind het speeltje leuk. Uit je verhaal maak ik op dat ze geen soortgenootje heeft, dus heeft ze haar favoriete speeltje gebombaardeerd tot vriendje. Vandaar ook het kroelen. Dit doen zowel mannetjes als popjes.
Ook popjes kunnen zich uitsloven (ik heb er een zitten die expert uitslover is, en eentje die zo af en toe haar uitsloofbuien heeft).

shaky

hier een nog iets duidelijkere foto..

[verwijderd door de beheerder]

inge


Engelien

De poppen die uit het nest na deze kwamen (dus nog jonger) hebben een geheel witte dop die al naar bruin neigt. De mannen uit dit nest houden allemaal langere tijd een paarse dop. Daar kan wel degelijk wat wit rond de neusgaatjes zitten. Bij sommige kleurslagen zie je dit regelmatig zeker in combinatie met cinnamon. Het cinnamon valt bij deze nietop maar is hij wel. Ik denk nog steeds dat het een man is anders hadt hij al een wit/bruine dop moeten hebben inmiddels.

Mars

Tja, dat zou kunnen. De eerste 2 foto's lijken mij echt een popje.
Bovendien.. bij mij thuis hebben de popjes nog nooit met 5 maanden een bruine dop gehad. Mogelijk is dat bij jou Engelien anders, omdat ze meer aanbod van mannelijk schoon hebben, maar hier in huis gebeurt dat niet zo snel.

Bij mijn oudste popje heeft het zelfs 10 maanden geduurd, maar daar was dan waarschijnlijk een baytril kuurtje op 8 weken leeftijd van invloed.

In ieder geval: ik zet mijn geld op een popje  ;)
Maar de tijd zal het leren..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Engelien

Nee want de meeste popjes hebben hier op die leeftijd nog niet echt intresse in het mannelijke geslacht en ook die hebben al vrij snel een bruine dop maar dat is heel afhankelijk van welke kleurslag het is.

Bij de cinnamons zie je op 8 weken al ontzettend goed het verschil tussen mannen en poppen doppen. De mannen hebben een paarse dop die heel lang zo blijft dan lichter gaat worden. En daarna rose of blauw kleurt. De poppen hebben met 8 weken al een witte dop en dat hadt deze man absoluut niet. Heb hier nog een jonger zusje zitten van hem en zal eens even kijken of ik die op de foto kan zetten zo meteen.

Je kan het nooit 100% zeggen maar heb van alle parkietjes die ik verkocht heb het nog niet vaak fout gehad. En foto's kunnen door flits enorm vertekenen.

lovesbudgies

Afwachten dus.
Trouwens, dit is toch geen 100% Engelse parkiet?

shaky

Dit is volgens de kweekster een 100% Engelse parkiet..

Moppers

Als ik het goed heb begrepen is Engelien de kweekster.
Sorry Engelien, maar op basis van al deze foto's lijkt dit mij geen engelse parkiet en nog steeds een popje.

Petr@

Ik begrijp dit even ook niet meer. Ook ik zie hier zeker geen Engelse grasparkiet in, misschien dat Engelien(de kweekster van deze parkiet) daar iets meer over kan uitleggen.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Taz

... hmmm.... ik gooi mijn vraag er dan gewoon maar even in.....

Hoe ziet een Engelse parkiet er uit??? Ik heb er op gegoogled, en ik krijg dan bergen foto's van allerlei parkietjes, die mij er heel normaal uitzien, net als alle andere parkietjes....

grtz van een nitwitje :D

lovesbudgies

Engelse parkieten zijn groter en forser dan normale grasparkieten. Ze hebben een grote kuif en meer veren rond de kop en baard.
Doordat er veertjes over de bovenkant van de oogjes zitten lijkt het net of ze boos kijken. Ze zitten ook wat meer met de borst
vooruit en zijn rustiger van karakter dan normale grasparkieten.
Queeny van Nicky en foto van André Middelkamp:



Taz

Dank voor de uitleg  ;D

Ik heb geen Engels parkietje...  ::)

shaky

Dit is zeker weten een Engelse, want mijn moeder en en vriendin van mij hebben een 'normale'..
en die zijn een heel stuk kleiner dan de mijne.

tobias

ik kan het fout hebben maar ik ga toch echt voor een man.
op deze leeftijd noch te blauw voor een pop