beginnend parkietenbaasje

Gestart door pukenmuk, maart 01, 2011, 19:07:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pukenmuk

hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik 2 grasparkieten gekocht. het zijn beiden mannetjes van vorig voorjaar, dus ong. 1 jaar oud. Ik heb ze nu in een kooi (die ik nog op zolder had) van ongeveer 55 breed en 55 hoog en 30 diep, met horizontale spijltjes  (ong 11mm).
Is dit groot genoeg voorlopig?

Nu heb ik voor de toekomst op mijn verlanglijstje een Montana Madeira 1, maar deze heeft 13 mm spijllruimte. Kan dit of moet het minder zijn?
En hoeveel parkieten kunnen hierin dan wonen?

Op dit moment moeten de liefjes nog een beetje wennen, denk ik. Ze doen eigenlijk nog niet veel meer dan op hun stokjes zitten en af en toe wat trosgierst eten. Is dit gedrag normaal?  Hopelijk krijgen ze het snel wat meer naar hun zin!

Alvast bedankt voor jullie reacties  :)

lovesbudgies

Hallo Pukenmuk,

dit is je eerste berichtje zie ik, hartelijk welkom!
Wat leuk dat je twee grasparkietjes hebt gekocht en ik denk dat je op de site al veel informatie kunt vinden. http://www.parkietenfreak.nl/

De kooi van de zolder is aan de kleine kant. Toch kunnen twee parkieten hier best een aantal weekjes in leven, mits ze elke dag een paar
uur uit de kooi mogen.
De Montana Madeira I is geschikt voor twee grasparkieten. Vooral als je bv. alleen 's avonds thuis bent, en ze er dus alleen 's avonds uit kunnen,
is twee parkieten de max. Anders hebben ze niet genoeg bewegingsruimte.
Ook hier geldt; als jij ze overdag 5 uur los kunt laten in de woonkamer dan kunnen er best 4 parkietjes in wonen.
De afstand tussen de tralies is prima, deze mag maximaal 13 mm zijn. Deze kooi is zeker geschikt voor grasparkieten.

Het gedrag dat ze nu vertonen is volkomen normaal. Ze zullen nu nog angstig zijn en daardoor zo rustig, maar binnenkort komen ze vast wel los!

Veel succes met alles!

Groetjes,

Lisanne

pukenmuk

Hallo Lisanne,

hartelijk dank voor je antwoorden!

Ik ben zeker van plan om de vogeltjes ook regelmatig los te laten vliegen in de huiskamer, want ik ben ook overdag meestal thuis. Ik weet eigenlijk niet wanneer ik daarmee het beste kan beginnen, het zijn volwassen diertjes en ik denk niet dat ze er ervaring mee hebben.
Verder heb ik ook 2 kleine hondjes en ik weet niet of dat problemen zal geven. Mogelijk blijven de parkietjes zelf uit instinct wel uit de buurt van de chihuahuas?

Heb je over het bovenstaande toevallig ook advies voor me?

groetjes,
Rita.

lovesbudgies

Je kunt ze het beste pas loslaten als ze hebben geleerd netjes op je vinger te stappen. Dan kun je ze makkelijker weer in de kooi zetten.
Laat ze nu sowieso 2 weekjes in het kooitje totdat je ze eruit haalt. Deze tijd hebben ze nodig om te wennen en om te weten dat hun kooi
hun veilige huisje is waar ze weer terug in kunnen.
Maak voor het vliegen het huis helemaal 'parkieten-proof', gordijnen dicht, giftige planten weg en andere gevaarlijke objecten (vazen, water)
even in een andere kamer. Zo kunnen ze zich niet bezeren en met wat trosgierst in het kooitje gaan ze meestal vanzelf wel weer terug.
Ga er vanuit dat dit de eerste keer wel even een paar uurtjes kan duren... dat je dus geen anderen plannen maakt, haha.

Oei, twee chihuahua's, dat zal inderdaad problemen geven. Nee, de parkietjes blijven niet uit instinct weg van honden.
Natuurlijk zullen ze niet zo snel op iets afgaan waar ze bang voor zijn, maar een moedige parkiet gaat gerust vlakbij een hond op de grond zitten of
zal zelfs op de hond landen.
Ik heb een keer een kanarie verloren aan een hondje. Terwijl kanaries veel banger zijn uitgevallen dan parkieten vloog hij te laag en de hond
kreeg hem te pakken. Hoewel hij de kanarie alleen maar aanraakte overleed hij toch, van angst aan een hartaanval.
We krijgen op het forum ondanks alle waarschuwingen jammer genoeg toch nog regelmatig topics over honden die het parkietje gedood hebben, dus
kijk heel goed uit. Ik denk dat je de hondjes het beste in een andere kamer kunt doen als de vogeltjes los zijn, en zorg ervoor dat ze niet bij
de kooi kunnen als de parkieten in de kooi zitten.