wild fladderen

Gestart door Taz, februari 13, 2011, 10:20:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taz

hmmm...

Groover zit soms op of in zijn kooi (of op welke plek dan ook) en dan begint hij heel hard met zijn vleugels te fladderen. Net zo hard als bij het vliegen en het lijkt net of hij dan met zijn pootje vast zit aan iets... (maar ik weet eigenlijk zeker dat hij niet vast zit, want hij doet het ook op de gladde vensterbank)

Nu is Groover gewiekt (niet mijn keuze) maar kan wel bijzonder goed vliegen... Hij gaat op zijn gemakje wat rondjes door de kamer, op ooghoogte.

Wat zou dit fanatieke gefladder kunnen zijn? Hij doet het best vaak... Zou hij last hebben van het wieken?

lovesbudgies

Dit 'droogvliegen' wordt vaak gedaan als een parkiet veel energie heeft, maar op een plek zit waar hij dat niet kwijt kan, bv in de kooi.
Ik vermoed dat Groover dit gedrag nog over heeft uit de tijd dat hij nog niet kon vliegen doordat zijn vleugels gewiekt waren. Hij kon
toen zijn overtollige energie niet kwijt door te vliegen, dus deed hij het maar zo.
Overigens zie je dit gedrag ook vaak bij jonge parkieten.

Taz

... dank je!

Dan zal het wel zijn omdat hij jong is. Hij is natuurlijk nu een weekje of 9, maar vliegt eigenlijk heel goed voor een gewiekte vogel! (en als ik thuis ben staat de kooi open, en fladdert hij dus lekker rond...

parkietenwinkel

Mijn parkieten doen dit ook wel eens, volgens mij is het leeftijdsonafhankelijk. Ik kreeg altijd het idee dat ze een beetje melig/vrolijk   :-X zijn als ze dit doen. Soms houdt Zorro ook met 1 pootje een speeltje vast en begint dan te fladderen. 

Ozzie

Mijn parkietje Pipo doet dit ook en zij is al 6 jaar ... Het vreemde is dat ze makkelijk de kooi uit kan om een eindje te vliegen, maar dat doet ze bijna nooit...

parkietenwinkel

Herkenbaar Ozzie.... de kooi staat bij mij altijd open, maar buiten de kooi echt einden vliegen, nee, geen interesse. Maar ik heb ook een kamervoliere, dus misschien hebben ze die behoefte niet zo, ik weet het niet.

Taz

Ik heb me er ondertussen bij neergelegd dat Groover zo wild fladdert in de kooi, het zal wel aan haar liggen (ze ontwikkelt zich meer en meer tot een popje...)

Maar er is toch een ding waar ik me zorgen om maak.

Na het fladderen gaat alles zo ongecontroleerd, dat ze vrijwel dagelijks wel een keer van haar stok zo naar beneden valt... Ziet er heel raar uit, maar daarna klimt ze vrolijk weer omhoog en gaat verder alsof er niets gebeurd is.... :'(

Ga ik me hier zorgen over maken?

Grtz,
Tanja

parkietenwinkel

O, dat gebeurt hier ook. Dan laten ze per ongeluk de stok los en vergeten ze verder te vliegen, waardoor ze naar beneden kukelen. Of gewoon onhandigheid in hun enthousiasme. Niets om je zorgen over te maken. Je hebt gewoon een vrolijk, druk vogeltje.

lovesbudgies

Kan ze er wel vaak genoeg uit, Tanja?

Het klinkt alsof ze heel veel energie heeft die ze niet kwijt kan. Parkietjes horen elke dag minstens een paar uur los te kunnen vliegen.
Parkieten die in een volière met voldoende vliegruimte leven vertonen dit gedrag niet.

Taz

...in de weekenden heel de dag, door de weeks vanaf een uurtje of 5 tot we gaan slapen.... Lijkt me genoeg, toch?

lovesbudgies

Ja mij ook. Maar het verbaast me niets dat ze 's middags veel energie over heeft en dan zo gaat fladderen. Ze zit dan natuurlijk al vanaf 's ochtends in de kooi.
Je hoeft je geen zorgen te maken hoor, het is allemaal heel normaal. (Nouja, normaal.... :-X)

Taz

... en 's ochtends moet de nachtrust er uit...  :P