Huisstofmijt?

Gestart door Dick uit Aruba, april 11, 2005, 19:59:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dick uit Aruba

Er is al gesproken over eventuele consequenties van het houden van een binnenvolière. Hier wordt dan met name gesproken over de stoftoename en de daarbij behorende HUISSTOFMIJT.

Nu zijn huisstofmijten onwelkome maar onoverkomelijke gasten in onze leefomgeving. Huisstofmijten zijn een soort kleine spinnetjes van 0,3mm groot. De mijt zelf geeft meestal geen problemen, maar wel zijn uitwerpselen. Een mijt die slechts maar een paar maanden oud kunnen worden, zal tijdens zijn leven maar liefst 200x zijn eigen gewicht uitpoepen! Hoe groot kan een poepje zijn van een mijt van 0,3 mm, en hoe groot zijn die poepjes als die uiteen vallen?

De ergste vijanden van de huisstofmijt zijn licht, tocht en lage temperaturen. Een woeste huisvrouw met geraffineerde schoonmaakmiddelen en lang meegaande poetsdoeken, worden uitgelachen door de huisstofmijt. Maar deze die zeer veel van doorluchten houden en vaak stofzuigen en constant de dekens buiten hangen, zijn de schrik van elke huismijt. Doordat de mijt licht verafschuwt, zoeken ze ook meestal matrassen, kussens, bakstellen en dergelijke op. Vloerbedekking is natuurlijk een feest voor de mijt.

Het zijn de uitwerpselen die voornamelijk voor de nodige allergische reacties kunnen zorgen. Mensen en dieren met lichte of (nog) verborgen astmatische / allergische aandoeningen, kunnen na komst van een binnenvolière ineens overvallen worden. Als men abnormaal veel wordt blootgesteld aan huisstofmijt voor langere tijd, kan men, ook al mankeerde men niets, toch een allergische reactie krijgen.

Hoe kleiner de ruimte, des te meer huisstofmijt. Bij doorsnee Europese huishoudens met behang, vloerbedekking, stoffen gordijnen / vitrage, stoffen bankstellen, veel meubels en goed gevulde klerenkasten, is een binnenvolière af te raden. De combinatie van kamer doorluchten met vogels die niet in de tocht mogen staan in natuurlijk uit den boze.

Als je vogels het "te pakken" hebben van de huisstofmijt, is er weinig meer wat je voor je vogel kan doen dan je vogel in een buitenvolière te plaatsen. Als JIJ het te pakken krijgt van die huisstofmijt, kan je alvast je beurs opentrekken voor de nodige veranderingen in de directe leefomgeving.

Bezin voor je aan een binnenvolière begint.

Dick.

Bron: http://www.sweetlove.be/br_huisstofallergie.html

Parkieten-Freak

Precies Dick, je slaat de spijker weer op zijn kop.
Dat het een hoop geld kost, heb ik helaas zelf ondervonden. Ons vochtige klimaat is ook nog eens een waar paradijs voor de huisstofmijt.
En....dan nog iets:
Mensen met een huisstofmijtallergie moeten zich eigenlijk sowieso laten testen op een allergie voor kooivogels, dus voordat je een vogeltje neemt!


Dick uit Aruba

Daarom is het ook zo belangrijk dat men het blijft zeggen.

Vooral als je jong bent, wil je nog wel eens arrogant zijn voor dit soort informatie. Dat is natuurlijk niemand kwalijk te nemen, het hoord gewoon bij de mens, maar als men verstandig is, kan men men een internetverbinding en een beetje motivatie veel goed advies vergaren. (en natuurlijk even aanloggen bij http://forum.parkietenfreak.nl/)

Men moet natuurlijk niet alleen maar rekening houden met zichzelf, maar ook met de vogels en je andere huisgenoten.

Maar goed, we zijn met z\'n allen bij elkaar, voor elkaar, om elkaar te helpen...nietwaar?  :D

esther

Een zeer goed stukje heb je er weer van gemaakt Dick.

Als je echt iets heel graag wilt, dan is het enorm moeilijk de negatieve dingen ervan in te zien.
Je bent op dat moment alleen maar bezig met datgene wat je zo al te graag wil hebben.

Als je alle adviezen hebt genegeerd en eenmaal hebt wat je zo graag wilde hebben dan ga je na een tijd langzaam zelf de negatieve dingen ook inzien.
Had ik dan toch maar geluisterd, het wordt inderdaad wel een erg zooitje...en die stof...

Daarom kan er niet genoeg over geschreven worden,
want huisstofmijt... het is een feit, ze zijn oh zo klein maar enorm slecht voor de gezondheid!


(PS: Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik er niet voor gekozen om vier parkieten te houden.
Ik ben heel blij met mijn parkietjes en voor geen goud zou ik ze willen missen.
Maar ik verbaas me steeds weer over de witte stoflaag die mijn spulletjes bedekt.
Ik maak schoon bij het leven en gelukkig doe ik dat niet met tegenzin want dan zou het erg moeiliijk worden om parkietjes te houden.)

Groetjes Esther

Anita & Marisa

Goed stukje Dick!


Best een raar idee dat je \'s nachts niet alleen of met z\'n tweeën in bed ligt  :roll:  :shock:  :?
Maar dan snel luchten de volgende dag haha  :lol:  :wink: