Vrouw broedt op niet bevruchte eitjes

Gestart door ROxy en Kenji lover, januari 22, 2011, 22:46:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ROxy en Kenji lover

Hallo allemaal, ik heb al wat berichten gelezen, ben redelijk nieuw hier op het forum,

Kleine vraag, ik heb een man en vrouw, zitten apart, man wil niets weten van vrouw, vrouw is gek van man.
Vrouwtje heeft nu al voor de tweede keer een "nestje" gemaakt, dit wil zeggen, gewoon tussen de houtsnippers op de grond,
en heeft nu weer 3 eitjes gelegd. Ik weet dat je ze niet moet weg halen, omdat ik niet wil dat ze blijft leggen en dan
legnood zou krijgen en weet ook dat het veel energie kost en er kalk moet zijn etc etc..
Maar de eitjes zijn dus NIET bevrucht. Hoelang moet ik ze laten liggen???
Klopt het dat ze opeens hele grote poepjes gaat maken?? Echt mega dingen. Komt dit door het ophouden van de poep/urine
of door dat ze een ei heeft gelegd en een groot gat heeft ofzo (beetje domme vraag, maar vragen zijn nooit dom).

De poep/urine is niet raar van kleur, groen, met wit. Wel wat vochtig, maar deze parkiet drinkt ook veel en baddert graag dus daar schrik ik niet
echt van, het is geen diarree. Ze is mooi schoon, poetst. Ruikt wel wat maar zal door het broeden komen.
Ik vind het wel zielig dat ze zo graag eennestje wil en de man niets van haar wil hebben. Ze zitten in aparte hokken.
Ik heb haar wel eens in zijn hok, maar hij vind het niets  .... ;-( Ik had haar met de intensie gekocht als man zijnde (was dus
toch een vrouw... uiteindelijk) als een maatje voor me andere parkiet, niet voor kleintjes...

Enfin ik hoop dat iemand hierop wil reageren

lovesbudgies

Meestal wordt het popje het broeden op de onbevruchte eitjes op een gegeven moment zat, dan zit ze er niet meer op en kun je ze weghalen.
Kijk maar even hoe het gaat.

Het klopt dat de ontlasting voordat er een eitje wordt gelegd heel groot is. Het wordt opgespaard en komt dan in een keer langs het ei.

Broedende popjes en hun nestje ruiken inderdaad wat, dat is normaal.

Misschien dat als je ze rustig aan elkaar laat wennen dat ze wel wat naar elkaar toe trekken. Dus even een voor een los en later samen.

Maaike*

Even een vraagje mbt de ontlasting...Ivy heeft zondag haar vierde en tot nu toe laatste eitje gelegd maar blijft hele hopen ontlasting leggen. Betekent dit dat er toch weer eitjes aankomen of hoort dit gewoon zo? Kwam er met de zoekfunctie niet uit.

Moppers

Mijn Bob heeft telkens als ze een ei/eieren heeft gelegd nog grote flatsen als ze al uitgelegd is. Ik weet niet precies hoelang dat duurde, maar ik denk toch zeker wel een week, volgens mij 1 keer zelfs langer.
Het kan dus dat er inderdaad nog een eitje aankomt, maar het kan ook dat ze uitgelegd is.

Parkieten-Freak

Aangezien dit een oud topic is, stel ik voor dat we verder gaan in het recente topic van Maaike.
Zo houden we alle informatie mooi bij elkaar.  :)