Koosje ziek

Gestart door Moppers, november 08, 2010, 15:57:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ga vooral zo door ;)

Wat betreft de lagere weerstand: deze laatste keer was de rui hier de oorzaak van. Ik weet niet meer van de vorige keer of ze toen ook in de rui was, maar uitgaande van de periode die ertussen zat zou dat heel goed mogelijk zijn. In die periodes in een andere kamer zetten lijkt me niet zo'n goed plan, dat zorgt alleen maar voor stress.
Vorige keer zat ze trouwens nog niet samen met de twee vogels die ik verdenk van de besmetting. In een andere kooi/voliere zetten heeft dus waarschijnlijk geen invloed. Ze gaat een dezer dagen trouwens wel 'verhuizen'. De valkjes zijn te heftig geworden voor ouwe sok Deuntje (voliere 1), het komt nu te vaak voor dat ze haar van een stokje af duwen/dwingen waardoor ze naar beneden fladdert. Zij en haar mannetje Binky gaan dus naar voliere 2, Koosje gaat dan van voliere 2 naar voliere 1 (met hopelijk binnenkort een eigen mannetje erbij).

Wat meer info over haar voedingspatroon etc:
Aanzuren van het drinkwater deed ik voordat Koosje ziek werd in het najaar af en toe, sindsdien altijd.
Ze krijgen als standaardvoeding Harrison's High Potency. (vitaminepreparaten gaat hem dus niet worden) Zo eens in de week krijgen ze zaadjes (meestal Xtravital, soms Prestige Premium)
Ze krijgen zo nu en dan groenvoer (niet dagelijks).

Avix Booster zal ik de volgende keer dat ik pellets bestel (eind mei) gelijk meebestellen. Misschien dat dit in combinatie met (meer en) gerichtere groente en meer afstand met de 'verdachten' helpt. Zit er bij Avix Booster ook een gebruiksaanwijzing? Zo ja, heeft iemand die voor me (gescand ofzo)? Dan kan ik dat vast doorlezen.
De gist zat deze keer trouwens in haar ontlasting, er is niet gekeken of het ook in haar krop zat. Houdt gist in de ontlasting per definitie in dat het ook in de krop zit? Het woord megabacterie is nooit gevallen bij de dierenarts. Ik neem aan dat ze dit wel zou melden als ze dit zou verdenken, ze weet dat ik geen parkietenleek ben.

Zou het zin hebben om de ontlasting van Bloem en Pique nu te laten onderzoeken? Nou ja, nu, als mijn vakantiegeld binnen is. Om te kijken of zij iets bij zich dragen dat bij anderen voor problemen kan zorgen?
Als mijn vakantiegeld binnen is zal ik ook een keukenweegschaal aanschaffen om haar periodiek te wegen. Ze is nu weer redelijk op gewicht (gebaseerd op borstbeen voelen). Ze eet ook uitstekend.

Ik heb trouwens ook nog palmnotenolie staan. Dit was echter geen succes toen ik het probeerde (periode broedse Bob), ze raakten het niet aan. Is het handig dit alsnog te proberen en zo ja heeft iemand hier tips voor?

Caradow

Het gebruik van de booster is hetzelfde als van de palmnootolie (sunshine factor).

Ik verwarm de olie au-bain-marie en voeg dan een drup per vogel per dag toe aan een weekvoorraad pellets. dit meng ik goed door elkaar en bewaar het in de koelkast. Zo hebben ze dan een hele week booster of sunshinefactor door het eten. Aan praktisch elke pellets zit wel een vleugje olie, dus ze krijgen het dan ook zeker binnen. Ik wissel zelf de booster en de sunshine wel wat af en ze krijgen het ook niet altijd.

Verder vrees ik dat ik weinig tips voor je heb meis...

lovesbudgies

Citaat van: Moppers op mei 16, 2011, 14:33:39
Avix Booster zal ik de volgende keer dat ik pellets bestel (eind mei) gelijk meebestellen. Misschien dat dit in combinatie met (meer en) gerichtere groente en meer afstand met de 'verdachten' helpt. Zit er bij Avix Booster ook een gebruiksaanwijzing? Zo ja, heeft iemand die voor me (gescand ofzo)? Dan kan ik dat vast doorlezen.
Je kunt vast beginnen met Sunshine factor, Booster is daar een betere versie van. Ik geef het ongeveer zoals Renate, een druppeltje per dag per parkiet over de voeding. Eigenlijk is de dosering 0,03 ml per dag.

De gist zat deze keer trouwens in haar ontlasting, er is niet gekeken of het ook in haar krop zat. Houdt gist in de ontlasting per definitie in dat het ook in de krop zit?
Geen idee, weet wel dat ze er misselijk van kunnen worden. Medicijnen zijn voor beide gelijk (gist in krop of maag/darmstelsel) dus je neemt eventuele gisten in de krop sowieso mee. Als het geen mega is, hoeft het helemaal niet terug te komen. Staafvormige bacteriƫn doen dat meestal wel.

Zou het zin hebben om de ontlasting van Bloem en Pique nu te laten onderzoeken? Ja. Is goedkoper via Hedwig dan via Duinoord. Reken erop dat je de hele groep zal moeten behandelen als ze iets vinden. Wel eerst goed overleggen: antibiotca kan gisten laten terugkomen.

Ik heb trouwens ook nog palmnotenolie staan. Dit was echter geen succes toen ik het probeerde (periode broedse Bob), ze raakten het niet aan. Is het handig dit alsnog te proberen en zo ja heeft iemand hier tips voor?Yep, zie antwoord van Renate, even in heet water zetten en eruit trekken met 1 ml spuitje.