van meisje tot jongen???

Gestart door klikkie, november 05, 2010, 18:54:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

klikkie

Hallo,

mijn grasparkietje is al altijd een meisje geweest, eentje met een bruin neusdopje dus.
Maar wat zie ik vandaag? Haar neusdop is blauw geworden! Dit is echt raar! Zo van de ene dag op de andere?

Ik weet dat jonge grasparkietjes sowieso altijd bruine neusdopjes hebben, maar mijn vogeltje is ondertussen al meer dan vier jaar oud, en dat is niet echt jong meer toch? Hoe kan dit? Kan dit te maken hebben met het feit dat ze al heel haar leven een heel dikke korst op haar neusdop heeft zitten, en dat die korst er nu afgevallen is en nu uiteindelijk blijkt dat ze al al die tijd een jongetje is geweest? Feit is wel dat haar neusdopje heel lichtblauw is, maar toch duidelijk blauw en zeker niet bruin.

Wie heeft hier een verklaring voor? Ik vind dit echt enorm raar!  ???

lovesbudgies

#1
Helemaal niet raar hoor, heel normaal zelfs!

De bruine verkleuring van de neusdop gebeurt onder de invloed van hormonen, hoe meer hormonen hoe bruiner en hoe
minder hoe blauwer.
Soms 'vervelt' de dop en valt de 'korst' eraf, hieronder zit dan de lichtblauwe kleur van een jonge pop, dit is heel normaal
en wordt vanzelf weer bruin.



klikkie

Hallo iedereen!

Mijn vriendin studeert diergeneeskunde en ik dacht dat jullie misschien wel benieuwd zouden zijn naar wat haar verklaring was voor dit fenomeen?

Een vrouwelijk vogeltje (maar ook kippen enzo, dus eerder gewoon vrouwelijk gevolgte) heeft een half lateraal ontwikkeld geslachtsstelsel. Het is dus niet helemaal ontwikkeld, en dat blijft ook on-ontwikkeld.
Wanneer dat vogeltje nu een infectie krijgt, of nog iets anders, dan kunnen daar veranderingen gaan optreden en kan het zelfs zijn dat het geslachtsstelsel helemaal verandert en dat het zelfs verandert in een mannelijk geslachtststelsel. En dat is niet eens zo zeldzaam!
Grappig toch hé? En ze kunnen zich zelf nog voortplanten dan!

Waarom ik niet denk dat het van de hormonen is? Omdat het nog steeds blauw is en het is nu al wel een heeel tijdje dat het zo is. en het is ook niet dat er zo'n hele blauwe korst opzit, nee, het is gewoon haar (zijn xD) neusdopje!

Grtjs!

Moppers

Het is de verklaring van je vriendin, of de verklaring van de wetenschap? Onderbouwing?

haskerpon

Citaat van: klikkie op april 06, 2011, 13:23:42
Hallo iedereen!

Mijn vriendin studeert diergeneeskunde en ik dacht dat jullie misschien wel benieuwd zouden zijn naar wat haar verklaring was voor dit fenomeen?

Een vrouwelijk vogeltje (maar ook kippen enzo, dus eerder gewoon vrouwelijk gevolgte) heeft een half lateraal ontwikkeld geslachtsstelsel. Het is dus niet helemaal ontwikkeld, en dat blijft ook on-ontwikkeld.
Wanneer dat vogeltje nu een infectie krijgt, of nog iets anders, dan kunnen daar veranderingen gaan optreden en kan het zelfs zijn dat het geslachtsstelsel helemaal verandert en dat het zelfs verandert in een mannelijk geslachtststelsel. En dat is niet eens zo zeldzaam!
Grappig toch hé? En ze kunnen zich zelf nog voortplanten dan!

Waarom ik niet denk dat het van de hormonen is? Omdat het nog steeds blauw is en het is nu al wel een heeel tijdje dat het zo is. en het is ook niet dat er zo'n hele blauwe korst opzit, nee, het is gewoon haar (zijn xD) neusdopje!

Grtjs!
Ik denk dat deze verklaring gebaseerd is op het volgende artikel uit de Elsevier (hierbij de link)
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/260370/Mysterie-rond-tweeslachtige-kippen-ontrafeld.htm?rss=true
Het gaat hierbij niet om een geslachtverandering, maar om tweeslachtigheid bij kippen.
Het betreft hier alleen de kippen, ik denk niet dat je er zomaar vanuit kan gaan dat dit ook ander gevogelte betreft.

Ben wel benieuwd naar een eventuele onderbouwing, want dit is wel interessant  :D

klikkie

Ja hoor, dit is wetenschappelijk onderbouwd, dat stond in één van haar cursussen. ^^
En blijkbaar kan het ook bij vogels. Ze had het inderdaad ook vooral over kippen, maar ze zei dat het ook kon bij vogels.
xD

lovesbudgies

Citaat van: klikkie op april 06, 2011, 13:23:42
Wanneer dat vogeltje nu een infectie krijgt, of nog iets anders, dan kunnen daar veranderingen gaan optreden en kan het zelfs zijn dat het geslachtsstelsel helemaal verandert en dat het zelfs verandert in een mannelijk geslachtststelsel.

De neusdop van elk grasparkietenpopje veranderd van lichtblauw naar bruin als ze ouder en geslachtsrijp wordt. (enkele uitzonderingen daargelaten)
Als de pop daarna minder broeds wordt veranderd de dop van donkerbruin naar lichtbruin of zelfs weer naar lichtblauw. Wat jij beschrijft en 'verklaard' gebeurd bij vrijwel elke grasparkietenpop. Dus dan zouden vrijwel alle popjes een infectie hebben gekregen en daarna zelfs in een mannetje zijn veranderd?

Ik geloof best dat dit voor kan komen, maar dat een grasparkietenpop een onontwikkeld geslachtsorgaan heeft, wat zich ontwikkeld als ze broeds wordt, en dat met die broedsheid de neusdop naar bruin en weer terug naar blauw verkleurd is algemeen bekend.

Moppers

CiteerJa hoor, dit is wetenschappelijk onderbouwd, dat stond in één van haar cursussen.
Dat het in een van haar cursussen werd verteld of in het bijbehorend materiaal staat geschreven vind ik nou niet bepaald wetenschappelijke onderbouwing. Bij sommige opleidingen dierenverzorging krijgen de studenten te horen dat trosgierst gezond is voor vogels, dat maakt het nog niet waar.