Parkieten op slaapkamer

Gestart door tonnyroelofsen, oktober 29, 2010, 12:12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tonnyroelofsen

Mijn zoon heeft twee parkieten op zijn slaapkamer. In hoeverre kan dit schadelijk zijn voor zijn gezondheid. Het ruikt naar "vogels". Kan het te maken hebben met de frequentie van het schoonmaken, etc. Zie uw bericht graag tegemoet. Gr. Tonny

rowin

hallo tonyroelofsen.
Ik had eerst ook 2 grasparkieten op me slaap kamer maar het is toch wel af te raden.
toen ze later naar de woonkamer gingen heb ik m'n hele kamer heel goed schoon gemaakt en kwam overal veertjes en zaad hulsjes tegen op plekken waar je het niet verwacht.
Zoals : in de kussensloop-onder kasten en allerlei dingen waar ze nooit zitten maar toch ligt het er.
dus als je ze kunt verplaatsen is dit wel beter.
want u zoon kan er benouwd door worden of zelfs asma krijgen als de kamer niet goed word geventileerd ( als ik het zo goed schrijf )

ParkietenLover

#2
Hallo Tonnyroelofsen ,
Een parkietje kan op de slaapkamer maar dan moet je echt veel stofzuigen , zeker in de rui .  Zolang de kamer voldoende gelucht wordt lijkt het me geen probleem (kijk uit dat de wind niet op je parkiet komt .)


Alysha

Moppers

Hoi Tonny, welkom op het forum!

Of het schadelijk is voor de gezondheid hangt van veel factoren af. Allereerst de hygiƫne. Een kooi met twee parkieten moet minstens eens per week worden schoongemaakt. Restjes groente en fruit kan je het beste gelijk weghalen als er niet meer van wordt gegeten. Daarnaast is het van belang de rotzooi de parkieten maken goed bij te houden. Veertjes, zaadjes en zaadhulsjes (of pellets als hij die geeft) komen overal terecht. Daarnaast veroorzaken parkieten ook vrij veel stof (dit komt door hun huidschilfers en voornamelijk de schilfers van veerhulsjes, dit tovert zichzelf snel om in stof). Veel van de troepjes die parkieten veroorzaken zijn erg licht en vliegen dus overal heen als je bijvoorbeeld langsloopt. Regelmatig stofzuigen, afstoffen en alles met nat afnemen is dus belangrijk. Daarnaast kan je kiezen voor bodembedekking die minder stof veroorzaakt dan vogelzand, zoals houtsnippers of corbo.
Ook is het van invloed of je zoon aanleg heeft voor problemen met luchtwegen. Denk hierbij aan allergie voor de huisstof- of voorraadmijt, maar ook aan andere vormen van Cara zoals astma. Als hij een van die problemen heeft, zal hij veel gevoeliger zijn voor het stuf en de luchtjes die de parkieten veroorzaken.

Als hij zijn kamer goed schoon houdt en de kooi regelmatig verschoont, dan is er in principe niets aan de hand.

lovesbudgies

Nog even een 'ervarings' berichtje.

Ik heb zelf lichte astma en onder andere een allergie voor huisstofmijt, en 8 grasparkieten op dezelfde kamer als ik slaap.
Ik lucht de kamer elke dag (veroorzaak daarbij geen tocht!), gebruik corbo als bodembedekker, neem alles nat af en stofzuig en dweil
heel regelmatig. Zo heb ik weinig last van.
Wat ook heel goed hielp bij mij is een luchtbevochtiger, -reiniger (heel goedkoop, van de blokker) dit zorgt ervoor dat het stof sneller daalt.
Daar kun je ook F10 doorheen doen, een middel dat heel goed helpt tegen bacteriĆ«n, schimmels en virussen. 
Waarschijnlijk is het het allerbeste om een ionisator te gebruiken in de kamer, maar dit is wel een investering.

Natuurlijk moet je moet je de kamer goed schoon houden, maar in principe is het niet schadelijk voor de gezondheid. Het grootste 'gevaar' is
het stof dat de parkieten veroorzaken, daarom is een luchtbevochtiger of een ionisator wel een goed idee.
Het luchtje houdt je altijd wel.

rowin

Ligt het er ook aan hoe groot de kamer is ?

lovesbudgies

Uiteraard, hoe kleiner de ruimte hoe sneller je in contact komt met het stof.
Maar ook in een kleine ruimte geldt; goed schoonmaken, dan is er weinig aan de hand.