Een paar vraagjes

Gestart door ekmy, oktober 23, 2010, 10:48:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ekmy

Hallo hallo!

Ik ben sinds kort helemaal fan van parkieten. Heb een paar maanden geleden mijn eerste gekregen (Allejandro, hij was gevonden op straat) Hij was echt te gek, alleen helaas weggevlogen.. (Niet door mijn raam. Hij zat los, ik deed mijn deur open, hij vloog naar buiten.. zat op de gang van appartementencomplex. 100 meter verder stond een raam open. Allejandro vloog sneller dan dat ik kon rennen..... )Na 2 weken rouwen had mijn vader een nieuwe voor mij gekocht.

Heb hem nu 2 maanden en is lekker tam. Heel gezellig beestje. Nu wil ik graag een plant in mijn huis. En ik vind op internet heel veel lijsten met giftige planten, maar weet iemand een plant die niet giftig is voor het beestje? Het liefst een beetje een mooie plant ;)

Nu zit ik ook te denken om er eentje bij te kopen. Ik snap dat het altijd leuk is voor een parkietje om er een vriend bij te hebben, maar ik vraag me af of je niet helemaal gek wordt van 2 parkieten. Want sletje (Ja.. zo heet ie) kan heeeel veel kletsen en vind ik heel gezellig. Maar ik heb een vermoeden dat als je er nog eentje bij zet, dat je nooit meer rust hebt ;)

Overdag ben ik niet vaak thuis, maar als ik er ben krijgt ie altijd aandacht.... Hoe zou je eigenlijk kunnen zien als een parkiet eenzaam zou zijn?

Thanks alvast voor de antwoorden :)

Groetjes ymke

lovesbudgies

Hoi Ymke,

je kunt niet goed aan de buitenkant van een parkiet zien of hij eenzaam is of niet.
Maar omdat parkieten groepsdieren zijn, kun je ervan uitgaan dat een parkiet die vaak alleen is zeker eenzaam is.

Ik denk dat Sletje (..?) het zeker heel erg leuk zal vinden om een maatje te krijgen. Eigenlijk is dit zelfs noodzakelijk,
als je overdag niet veel thuis bent dan is je parkiet echt veel te lang alleen.
Qua geluid maken 1 of 2 parkieten niet veel uit, waarschijnlijk heb je nu een mannetje en als je daar een popje
bij zet merk je daar niet veel van, popjes maken minder geluid.

Ik weet niet wat jij een mooie plant vind, maar deze kun je in huis halen, bijvoorbeeld de Ficus Benjamin,
varens (asparagus, birdnest, boston, maidenhair), de Crassula argentea (Jade plant), Petunia, Begonia, Kalanchoe, Bamboe,
Kaapsviooltje, de groene Soleirolia soleirolii (Slaapkamergeluk), golliwoog of verschillende kruiden zoals; basilicum,
peterselie, tijm, munt, oregano en rozemarijn.

Bron: Birds USA Magazine; Gillian Willis; Wade and Carol Olyer, Parrot Pleasures, Safe wood products

Bedenk wel dat geen enkele plant veilig is als hij is bespoten met chemische of insectwerende middelen,
schrob ze dus van te voren goed schoon met een niet giftig desinfectiemiddel.