2e parkiet erbij of niet?

Gestart door Chris, oktober 17, 2010, 11:14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris

Heb een vraagje of ik een 2e parkiet erbij moet nemen!
Heb er nu 1 (waarschijnlijk mannetje). Kan het niet echt goed zien, omdat de snavel niet echt mooi blauw is! Heb de parkiet nu 1,5 jaar en denk dat hij rond de 5 jaar oud of misschien wel ouder. Hoe kan ik dit zien? Heb hem overgenomen van de buren, omdat ik het zielig vond dat hij in een hoekje op de grond werd gezet in een klein rond kooitje en hij geen aandacht meer kreeg. Hij is redelijk tam, maar het lijkt wat minder te worden de laatste tijd. Komt niet echt meer naar je toe vliegen.Hij deed hij voorheen altijd als hij zag dat je de deur uit ging en je jas al aan had! Hij kan de hele de kooi uit omdat hij open staat ook als ik weg ben. Ook vliegt hij niet echt meer, maar klimt voornamelijk langs zijn kooi naar boven de kooi op. Wel zit hij op een pootje, maar s'avonds na 8 uur zit er weinig beweging meer in en ook overdag slaapt hij soms veel.
Zat te denken om er een 2e parkiet bij te nemen omdat hij zich misschien eenzaam voelt. Is dit aan te raden? Want wil er niet 2 hebben die elkaar de kooi uit vechten. Is het ook beter om een wat oudere parkiet erbij te nemen van dezelfde leeftijd?
Hoop dat mensen me kunnen helpen?

lovesbudgies

Hoi Chris,

een tweede parkiet erbij nemen gaat vrijwel altijd goed. Parkieten zijn groepsdieren en het is voor hun vanzelfsprekend
dat ze met meerdere zijn. Soms kunnen 2 parkietjes het niet goed met elkaar vinden omdat hun karakters niet goed
bij elkaar passen, dit kan gebeuren en kun je nooit van te voren weten.

Het is dus inderdaad aan te raden een vriendje voor je parkietje te nemen, ik denk dat hij dat hartstikke leuk zal vinden!
Mijn ervaring is dat je het beste een wat ouder parkietje erbij kunt nemen, een 5 jaar oud parkietje en een jonkie van
6 weken is wel een heel groot verschil en gaat niet altijd meteen goed.

Na een jaar is de leeftijd van een parkiet niet meer te bepalen, ze blijven er vrijwel gelijk uitzien totdat ze heel oud zijn.
Daar kunnen we je dus niet mee helpen.

Ik maak me eigenlijk een beetje zorgen, je zegt dat de neusdop niet mooi blauw is, en dat hij heel rustig is, veel slaapt
en bijna niet meer vliegt. Dit zijn tekenen van ziekte, een parkiet kan eenzaam zijn maar wordt daar niet rustiger van.
Lees dit artikeltje eens door, misschien herken je nog meer: http://parkietenfreak.nl/ziekten.php
Ik vind het een goed idee hem eens te laten nakijken door een vogeldierenarts. http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Chris

Bedankt voor de tips. Heb even gelezen net op die site. Die neus is altijd zo geweest, maar nooit echt mooi helder blauw. Eten en drinken doet hij gewoon. Kan het misschien zijn dat het met de rui te maken heeft? Hij kwettert ook heel geiriteerd zodra ik bijvoorbeeld het voerbakje bij wil vullen.
Is het verstandiger om een popje erbij te nemen lijkt me dan, heb voorheen 2 mannetjes parkieten gehad maar de een jaagde de ander steeds weg Kan je de leeftijd niet meer zien na een jaar oud dan?

lovesbudgies

Hey Chris,

ik zal even hier antwoorden.
Je hebt dus een vrouwtje, hoe heet ze eigenlijk?
Haar neusdop en snavel zien er prima uit, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
Het kan wel eens zo zijn dat parkieten niet lekker in hun vel zitten door de rui, ze zijn dan wat prikkelbaar,
en kunnen wat bol zitten. Is de foto recent? Hier is ze namelijk niet in de rui.. tenminste, ik zie geen hulsjes zitten.
Veel slapen en weinig vliegen hoort niet echt bij de rui, en al helemaal niet als dit al wat langer zo is, dan
ga ik toch eerder denken aan een ziekte.

Je kunt het beste een mannetje erbij nemen, 2 popjes bij elkaar worden namelijk niet altijd de beste vriendjes, met
een pop en een man heb je daar meer kans op. Ik denk dat ze dit geweldig zal vinden!
Dat twee parkieten elkaar de tent uit vechten komt bijna niet voor, maar het kan natuurlijk gebeuren, dan passen
ze gewoon niet bij elkaar en zul je een ander vriendje moeten proberen.

Na een jaar is het verenpak van een grasparkiet helemaal op kleur en veranderd er vrijwel niets meer aan het
uiterlijk. Na een jaar is de leeftijd van een parkiet dus niet meer in te schatten. Ze zou 2 jaar maar ook 10 jaar
kunnen zijn, bij wijze van spreken.

Chris

De parkiet heet Bassie er vanuitgaande dat het een mannetje was dus. De foto is van een tijdje geleden. Zal even een nieuwe maken.
Het lijkt vandaag wel ietsje beter te zijn. Begint ook weer te fluiten als ik thuis kom! Zit ook op een poot, weet niet of dat veel uitmaakt?
Voorheen had ik 2 parkieten die elkaar de tent uit vochten of de een de ander eigenlijk, maar dat bleken achteraf 2 mannetjes te zijn.
Maar als deze niet bij elkaar passen kan ik hem toch niet meer terugruilen?
Moet ook niet al te jong parkietje hebben he?

lovesbudgies

Je kunt ze niet altijd meer ruilen nee, maar meestal gaat het prima hoor, met 2 parkietjes samen.
Ik zou zelf een wat ouder parkietje nemen en geen jong ding van 6 weken, dat verschil is
namelijk wel heel erg groot. Soms gaat dat prima maar soms vinden de oude parkietjes de jonkies wat te druk.

Het maakt niet zo heel veel uit of een parkietje op 1 pootje slaapt of niet, als het parkietje op 2 pootjes
slaap dan is het meestal ziek, maar als het op 1 pootje slaapt kan het alsnog ziek zijn.
Ik ben toevallig net een parkietje verloren en die sliep tot aan haar dood op 1 pootje, en dat komt heel vaak voor.
Let vooral op haar energieniveau, hoeveel slaapt ze en hoe actief is ze. En zit ze bol in haar veertjes.
Parkietjes worden nooit vanzelf beter als ze ziek zijn, dus blijf goed opletten.