Tijdens de nacht buiten de kooi verblijven??

Gestart door Robin en Nickey, oktober 13, 2010, 18:50:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

Paar dagen geleden hebben m'n pietjes voor de derde keer vrij door de woonkamer gevlogen en hebben lekker genoten. Alleen terug naar huis gaan is toch nog iets wat niet in hun woordenboekje staat.  Ik had de keer ervoor 3 pietjes vanuit de oude kooi/speelkooi vast gepakt om over te zetten maar dit is niet wat ik wil. De laatste keer had ik ze lekker de tijd gegeven alleen ja.. op een gegeven moment wil ik toch ook echt wel naar m'n bed toe.

Ze hadden al een keer of 3 een poging ondernomen om naar hun volière te vliegen maar om de een of andere reden hebben ze moeite om daar te landen, ondanks zo'n mooi deurtje dat als landingsplateau dienst doet (als er hier ook nog tips voor zijn omdat gemakkelijker te maken voor ze hoor ik het graag). Dus ze hadden zich lekker genesteld op een stok in hun "speelkooi" om te gaan slapen. Daarop niet zo lief geweest en die stok weggehaald in de hoop dat ze dan wat actiever opzoek zouden gaan naar een mogelijkheid om naar "huis" te kunnen gaan. Helaas, ze gingen gewoon lekker bovenop de speelkooi zitten. Daarop heb ik heel rustig de kooi opgetild en ben zo naar hun volière gelopen. Zonder problemen stapten ze alle 4 over en gingen naar binnen behalve Indy... Die bleef lekker aan de buiten kant rond lopen om vervolgens nog een rondje woonkamer te doen.

Maar wat ik me dus afvroeg in hoeverre is het verantwoord/veilig om de pietjes tijdens de nacht buiten hun kooi te laten? De hond zou in dat geval wel mee naar boven gaan voor de nacht (die is echt bang van al dat rond vliegend wild). En zou er dan wel of geen klein lampje moeten blijven branden (normaal heb ik niks branden qua verlichting tijdens de nacht). Ergens laat ik ze liever niet zonder toezicht alleen in de woonkamer maar ze zaten nu op een gegeven eigenlijk echt al lekker om te  gaan slapen.

En kan het zijn omdat ik nu als speelplek hun oude kooi gebruik het voor hun nog zo vertrouwd voelt dat ze er mogelijk geen erg in hebben dat ze voor eten e.d. naar de andere kooi moeten? (en ben ik zelf dus niet zo slim hiermee geweest...) Was eigenlijk niet van plan om die oude kooi er voor te gebruiken maar toen ik ze de eerste keer los wilde laten was ik bang dat ik te weinig goede zitplekken voor ze zou hebben en ik had de kooi toch nog staan.
Heb ondertussen wel al een nieuwe tak in de schuur liggen die ik om wil toveren tot speeltak maar die moet ik dan in m'n plafond schroeven en aangezien ik mogelijk de zithoek nog anders wil inrichten wil ik daarmee nog even wachten (voordat m'n plafond zo meteen gaten kaas is).

Maandag mogen ze in ieder geval weer lekker het luchtruim onveilig maken desnoods blijf ik beneden bij ze slapen als ze niet terug gaan (de dag erna ben ik toch vrij).

ParkietenLover

Kan je niet de kooi voor hun houden ?Maar als ze honger hebben zullen ze wel naar de kooi . Ik pak trosgierst en laat Happy op mijn vinger stappen en doe ze in de kooi , geen probleem . En over die speelboom. Die tak kun je in een zand gevulde pot doen .

lovesbudgies

Er staat me iets van bij dat jij een villa casa hebt, toch? Die is niet op te tillen om even voor hun neus te houden.

Ik denk dat ze het gewoon nog erg spannend vinden allemaal en daarom nog niet terug gaan naar de volière.
Je kunt wat trosgierst in de volière hangen, na een paar dagen hebben ze wel door dat ze daar na het vliegen
wat lekkers krijgen en vanzelf terug gaan naar de volière.
Of je kunt de oude kooi dichtdoen en ze lekker daar laten slapen, als ze daar dan toch al zitten...

De deurtjes van mijn kooi staan ook horizontaal open zodat ze erop kunnen landen. Maar ik heb een donkergrijze
tralies en tegen de rest van de tralies is dit heel moeilijk te zien. Ik heb ze met katoentouw omwikkeld zodat
ze makkelijker te zien zijn, misschien helpt dat ook bij jou?

Citaat van: Robin en Nickey op oktober 13, 2010, 18:50:24
Maar wat ik me dus afvroeg in hoeverre is het verantwoord/veilig om de pietjes tijdens de nacht buiten hun kooi te laten?

En kan het zijn omdat ik nu als speelplek hun oude kooi gebruik het voor hun nog zo vertrouwd voelt dat ze er mogelijk geen erg in hebben dat ze voor eten e.d. naar de andere kooi moeten? (en ben ik zelf dus niet zo slim hiermee geweest...)

Dat is verantwoord noch veilig. Ik heb het ook 1 keer gedaan, ik had Poekie toen net 2 maanden en hij wilde heel graag
bij mijn andere parkietje in de woonkamer blijven slapen. Ik kreeg hem de kooi niet in en ik dacht dat hij wel gewoon op de
lamp zou blijven slapen tot de volgende ochtend. De volgende ochtend had hij een grote kale plek op zijn koppie,
blijkbaar had hij een ongelukje gehad en zich ergens aan geschaafd.
Altijd in een kooi laten slapen dus.

Op de 2e vraag; dat is heel waarschijnlijk. Plus dat ze zich ook veilig voelen in hun oude huisje.

Robin en Nickey

Hoi,

De kooi optillen en voor houden is inderdaad geen optie want ik heb inderdaad een villa casa :) En ja spannend vinden ze het nog wel zo vaak zijn ze er nog niet uit geweest en ik kan het ze helaas ook niet elke dag bieden (maar genieten doen ze wel in ieder geval)

Gister hebben ze lekker los gevolgen (nou ja behalve Indy dan die bleef lekker binnen zitten) en zijn helemaal zelf terug naar binnen gegaan ;D ;D (vraag alleen niet hoe...). Damion was de eerste die terug ging maar vloog als het ware letterlijk tegen de kooi om zich vast te kunnen grijpen. Nickey en Robin hebben vele pogingen ondernomen richting kooi maar zagen geen landingsmogelijkheid. Uiteindelijk is het ook hun gelukt maar het ware duidelijk toevalstreffers want echt mooie landingen waren het niet. Halverwege had ik de voerbakjes bij gevuld en Indy en Damion al voorzien van wat lekkers en toen de andere 2 ook binnen waren ook hun lekker trosgierst aangeboden (de vorige keren had ik dat al in de kooi gehangen nadat ze waren uitgevlogen maar ja nu bleef Indy "thuis")

De tip van het omwikkelen van de tralies is wel iets om uit te proberen en ik zal ook nog maar een tweede flexibele zitstok erop plaatsen. En mochten ze toch een keer niet terug gaan dan kan ik inderdaad beter de oude kooi sluiten en ze daar laten slapen (op vallende parkietjes zit ik niet te wachten). Hopelijk hebben ze tegen de tijd dat ik hun speelplek ga veranderen door hoe en wanneer ze naar huis moeten.