voliere of kooi vogels.

Gestart door Zazoe, oktober 08, 2010, 11:43:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zazoe

ik heb een vraag over mijn 2 grasparkieten.
ik heb het gevoel dat mijn parkieten meer voliere vogels zijn inplaats van kooi vogels.
ze hebben een ruime kooi, maar toch heb ik het gevoel dat ze ongelukkig zijn?
dus kan het zijn dat ze verkeert gehuist zijn?! ???

ParkietenLover

Hmmm... kan je dat niet vragen aan de kweker van waar je de parkieten hebt ? Zal 'k zeker doen hoor want het word kouder en dan zijn het binnenvogels... waarom heb je het gevoel dat ze ongelukkig zijn ?

rowin

laat je ze dan nooit los in de kamer ?
misschien vinden ze dat dan ook wel een keer leuk
groetjes

Zazoe

ik heb ze niet van een kweker, dus ik kan het niet aa hem/haar vragen.
waardoor ik het gevoel heb dat ze ongelukkig zijn? ik heb al eens eerder een parkietje gehad en die was veel meer aan het spelen en dus voor mijn gevoel veel vrijer in zijn gedrag deze twee zijn  heel erg bibberig en zitten zo goed als de heledag op een plek in de kooi.
ik laat ze zeker los maar dan vliegt alleen het mannetje uit. het popje blijft dan bibberend achter.

dit is dus de rede dat ik denk dat het dus meer voliere vogeltjes zijn.
maar kan dat?

haskerpon

Hoe lang heb je de parkietjes?
Heb je ze tegelijk aangeschaft en hebben ze altijd dit gedrag vertoond?


Zazoe

ik heb de parkietjes van maart, ik heb ze samen gekocht.
toen we besloten ze te kopen was het mannetje heel erg leergierig en kon dan ook op mijn hand zitten,
het vroutje is altijd wel wat banger geweest.
maar omdat ze samen zaten in de kooi en volgens de verkoper al vanaf oktober waren haden wij  zoiets van ja die haal je niet meer uit elkaar.

ParkietenLover

Dat ze niet spelen schild per karakter maar 2 parkieten samen doen meer met elkaar bezig zijn dan met 1 .

haskerpon

Citaat van: Zazoe op oktober 10, 2010, 08:45:48
ik heb de parkietjes van maart, ik heb ze samen gekocht.
toen we besloten ze te kopen was het mannetje heel erg leergierig en kon dan ook op mijn hand zitten,
het vroutje is altijd wel wat banger geweest.
maar omdat ze samen zaten in de kooi en volgens de verkoper al vanaf oktober waren haden wij  zoiets van ja die haal je niet meer uit elkaar.

Even terugkomend op je vraag of jou parkietjes voliere of kooivogels zijn. Bij mij komt in eerste instantie de vraag op; "wat maakt een parkietje een voliere of een kooivogel?". Een voliereparkietje is m.i. een parkietje die altijd in een kamervoliere/buitenvoliere heeft geleefd. Veel ruimte om te vliegen en meestal met meerdere soortgenootjes. Een kooiparkiet zit van jongs af aan al in een (gemiddelde) kooi.

Komt de vogel bij een kweker vandaan, dan weet je of de vogeltjes in een (binnen/buiten)voliere zijn geboren of dat ze uit een (gewone) kooi komen. Maar goed, je hebt twee parkietjes en net als bij mensen hebben ook parkietjes verschillende karakters. De één is dominanter, ondernemender, angstiger, stiller, etc. Wat ik bij onze vogeltjes observeer is de volgzaamheid; als de één durft, probeert de ander het ook.

Over de leergierigheid van het mannetje spreek je in de verleden tijd. Komt het mannetje niet meer op je hand en is de leergierigheid (of nieuwsgierigheid) helemaal over? Heb je enig idee hoe oud de parkietjes zijn?

Zazoe

ik heb echt geen idee hoe oud ze zijn, na de informatie die ik heb gekrgen van de verkoper moeten ze nu een jaar zijn?!
het mannetje is echter net zo bang aan het worden als het vrouwtje.. ik weet dus echt niet zo goed wat ik met mijn twee vogeltjes moet.
misschien zijn ze wel bang voor mijn zoontje? zou dat kunnen? hij is de laatste tijd wel veel drukker in zijn spel geworden (niet dat hij iets raars doet bij de vogels of de kooi).
maar je weet maar nooit, ik wil graag dat mijn vogels gelukker worden dan dat ze nu zijn.

Petr@

Het zou best eens kunnen dat ze van iets geschrokken zijn en dat kan ook gebeurd zijn als je niet thuis bent. En ik denk ook dat je vogels ouders zijn dan een jaar.
Eigenlijk moet je net zo doen als je eerst deed denk ik. Niet teveel aandacht geven aan hun angst want dit hebben ze gelijk door(jij stressen hun ook stressen). Heeft het popje nooit vrij gevlogen? Neem aan van wel want je hebt ze al vanaf maart zegt je. Ik heb het idee dat ze van iets geschrokken zijn en daarom nu bang zijn.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Zazoe

bedank voor al jullie tips en het mee denken.
ik ga zeker proberen om ze weer te benaderen zoals voor hen. :)