Mijn 1ste parkiet gekocht vandaag!

Gestart door petertje, oktober 05, 2010, 17:39:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petertje

Hoi, vandaag heb ik mijn eerste parkiet bij een dierenwinkel gekocht samen met een mooie zwarte kooi en andere atributen. Het is een groen gele parkiet en hij maakt al wat lawaai ;)

Jullie horen nog wel meer de komende tijd :P

[verwijderd door de beheerder]

vera1982

mooie parkiet heb je daar.
mag je nog wat advies geven over de kooi inrichting:
vervang de plastic zitstokken door houten,
sepia blok is veel te zout, vervang die liever door een mineraalblok,
ga je nog meer speeltjes ophangen? is nu wel er karig ingericht. minimaal 2 stuks speelgoed is verstandig.
heel veel succes met je parkietje.

groeten,
Vera

rowin

gefeli maar ook paar tips net wat vera zei :
vervang plastic zit stokken door houten zit stokken of een wilgen tak.
misschien nog een paar spieltjes.
die sepia block weg doen en een mineraal blok nemen want het is inderdaad te zout.
en misschien kun je die voederbakjes nog even vervangen ze zijn erg diep en hierdoor zou je parkiet in vast kunnen te komen zitten.
groetjes en veel plezier ;D

ParkietenLover

Woow.... wat een mooi parkietje zeg ! ;)
Je kan ook voor zitstok een fruitboomtak zijnof net als rowin zegt wilgentak ik raad je aan om ze eerst aftespoelen met heet water en dan goed laten drogen,  :) En jah sepia... VEEL te zout! als je vragen stel ze dan gerust  :)

storekeeper07

Gefeliciteerd met je Parkietje ;D

Hij ziet nog heel jong uit,dan krijg je hem ook snel tam.

Ja kooitje,is eigelijk alleen voor te slapen en te eten en drinken.

Jammer dat ze dat soort kooitjes niet met de spijlen liggend maken,want Parkietjes zijn nieuwsgierig en willen altijd klimmen, met rechte spijlen is dat weer wat moeilijker.

ook de standaart voerbakjes kun je het beste vervangen.
Het beste voor hun voetjes zijn natuurlijk houtenstokken
maar alle begin is moeilijk,je zult in de loop van de tijd nog wel een hoop veranderingen aanbrengen.
Daarom is het goed om op dit Forum eens goed rond te kijken,en vragen kost niets.
Wij helpen iedereen met vragen ;)
groetjes, Storekeeper

petertje

bedankt, het is inderdaad een mooie parkiet haha. Morgen ga ik nog een paar dingetjes kopen (o.a. trosgierst) en dan natuurlijk weer een paar keertjes mijn hand de kooi in. Ik heb er zin in. En ik heb net mijn hand in de kooi gedaan. toen ik mijn hand erin stak ging hij niet fladderen, alleen als ik met mijn hand naar hem toe ging. En hij is niet echt bang. En (gelukkig gaat het met mijn hond ook goed haha, alleen als de parkiet geluid maakt dan reageert de hond wel maar dat valt af te leren. En waarom kan je beter houten stokjes nemen?
Groetjes (ik heb dus echt geen zin om naar school te gaan xD )

petertje

Owja, en alleen bij de voor en achterkant loopt de tralies verticaal, aan de zijkanten zijn de horizontaal, maar ik heb gezien dat ie goed kon klimmen op beide kanten

Moppers

Ik vind het een héél erg klein kooitje. Zelfs mijn reiskooitjes zijn groter....
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk een grotere kooi aanschaffen.

haskerpon

Wat zul je trots zijn op je parkietje, gefeliciteerd.
Zorg dat je de tips opvolgt die in deze topic al genoemd zijn.

Zorg ook dat je veel leest over grasparkietjes, dan kom je precies te weten wat je nodig hebt en lees je dus ook over de minimale maten van een kooi. Mijn dochter heeft vóór de aanschaf eerst meerdere boekjes moeten lezen over de huisvesting en verzorging van een grasparkiet.

In een eerdere topic twijfelde je over één of twee parkietjes. Dit kooitje is m.i. te klein voor één parkietje, laat staan voor twee. Voor het welzijn van het vogeltje zie ik ze toch liever in een royale kooi. Heb je een mogelijkheid om de kooi nog om te ruilen tegen een grotere?

ParkietenLover

Citaat van: petertje op oktober 05, 2010, 20:04:58
bedankt, het is inderdaad een mooie parkiet haha. Morgen ga ik nog een paar dingetjes kopen (o.a. trosgierst) en dan natuurlijk weer een paar keertjes mijn hand de kooi in. Ik heb er zin in. En ik heb net mijn hand in de kooi gedaan. toen ik mijn hand erin stak ging hij niet fladderen, alleen als ik met mijn hand naar hem toe ging. En hij is niet echt bang. En (gelukkig gaat het met mijn hond ook goed haha, alleen als de parkiet geluid maakt dan reageert de hond wel maar dat valt af te leren. En waarom kan je beter houten stokjes nemen?
Groetjes (ik heb dus echt geen zin om naar school te gaan xD )
Beter voor de voetjes. jij zit toch ook niet graag heel de tijd op plastic stokken

chippie

Gefeliciteerd met je nieuwe parkietje  :). Hij/zij is erg mooi!
Fijn ook dat het goed gaat samen met de hond en dat je parkietje niet zo bang is.
Ik hoop voor je, dat je hem/haar snel tam krijgt.

Ik vind alleen ook dat je echt een andere kooi moet nemen, de kooi is echt te klein.
Hij/zij kan zijn vleugels niet eens uitslaan, want dan komen de vleugels tegen de tralies.
Zou je de kooi nog kunnen ruilen?
Een kooi doe je jaren mee, dus dan maakt het toch niet uit als die wat duurder is?
Je zou ook op marktplaats kunnen kijken, daar heb je veel (grote) kooien, voor weinig geld.

Als je besluit toch deze kooi te houden, zal ik als ik jou was wel houten stokken erin doen.
Heb je gedacht aan een mineralenblokje, maagkiezel & grit?
Voerbakjes heb ik zelf geen problemen mee.
Ook zou je misschien een schommeltje kunnen ophangen en een houten trappetje halen.
Dat maakt het voor de parkiet net iets gezelliger  ;D


petertje

de kooi is ruim genoeg hoor, hij is 48x28x48. maar misschien vraag ik wle een nieuwe voor mijn verjaardag.

haskerpon

Het is echt het minimum van het minimum en ik blijf van mening dat het gewoon een te kleine kooi is voor een grasparkiet.
Er moet ruimte zijn om te klimmen en te spelen.....m.i. is daarvoor te weinig ruimte in deze kooi.

Het een goed idee van jou om een grotere kooi voor je verjaardag te vragen.

EvelienM

mee eens, en meer speeltjes, goede zitstokken en le top het voer wat je geeft, niet teveel trosgierst en andere snoepstokken, maar goede zaden (of pellets)en veel groenten en soms wat fruit etc, maar dat is allemaal op dit forum wel terug te vinden!