vastzittende poep bij de kont

Gestart door Nandi, oktober 04, 2010, 11:49:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nandi

Hallo,
ik heb twee parkieten. Een maand geleden was er een overleden en toen heb ik weer meteen een nieuwe jonge parkiet gekocht zodat de andere niet eenzaam zou zijn. In het begin leek alles goed. Het is een erg actieve parkiet en hij is ook heel erg tam. ik kon hem vanaf dag 1 op m'n hand doen. Maar na een paar dagen kwam ik erachter dat er iets mis was met zijn ontlasting. Als hij poept valt dat niet naar beneden maar het klonterd zich allemaal vast aan de veren bij z'n kont. Mijn andere parkiet heeft het helemaal niet. Dus het is ook niet besmettelijk. Het is wel erg lastig want als ik het niet iedere dag bij houd word het een grote klont poep die ik er dan moet uit wassen (gelukkig is ie tam maar de vorige keer vond ie het echt niet leuk en nu is ie dus wat schuwer geworden...:S). Wat kan dit zijn en wat moet ik er aan doen? Het is toch niet normaal dat dat daar allemaal aan blijft hangen? Ik hoop dat iemand dit ook al eens heeft meegemaakt en mij advies kan geven.
Groetjes, Nandi

sumatraantje

Je pietje is in ieder geval nog actief en dat is goed nieuws.
Als je vogeltje héél af en toe wat klontjes aan zijn gat heeft hangen
kan het geen kwaad, maar zie je het nou vaker dan zou ik toch eens
gaan kijken naar z'n voeding. misschien is er daar iets neit goed, geef
je 'm teveel sla (daar krijgen ze dunne poep van) of fruit bijvoorbeeld.
Als dat ook niet het geval is denk ik dat een afspraak met de VA
toch het beste zal zijn  ;D

storekeeper07

Heb je hem of haar meteen de eerste dag al bij de andere gezet?
Normaal moet je een nieuwkomertje een paar dagen apart zetten om te kijken of die niet ziek is.
Komt die uit de dierenwinkel dan kan het wel eens aan de voeding liggen, is daar weinig gevarieerd wat ze krijgen.
Gaat vanzelf wel over als je de goeie Parkietenvoer gaat geven.
Wat je ook kunt doen is het kontje ietjses de veertjes wegknippen,groeit vanzelf wel weer bij.
Heeft ze tenminste genoeg ruimte om te poepen zonder haar kontje vol te hangen .
En ook even niet te veel fruit geven,maar een Trogierstjes in de kooi hangen.
Gaat vanzelf wel goed komen.
groetjes, Storekeeper

Parkieten-Freak

#3
Bij hele jonge parkieten komt dit wel eens voor maar het gaat even snel weer over.
Als het vaker voorkomt:
1. blijf in ieder geval de cloaca ("het kontje") schoonmaken met een wattenschijfje en een beetje lauw water (geen zeep). Dit schoonmaken is echt heel erg belangrijk!
2. knip eventueel (te) lange veertjes bij de cloaca voorzichtig weg.
3. koop bij de apotheek een klein flesje vloeibare paraffine. Als je het kontje schoongemaakt heb, doe je er met een wattenstaafje een beetje vloeibare paraffine op. Dit voorkomt dat de huid schraal wordt en zorgt ervoor dat de ontlasting niet goed kan plakken.
Succes!
4. Geef juist wel fruit. Dit is gezond en het vocht zorgt ervoor dat de ontlasting niet indroogt.

@Storekeeper:
Deze aandoening gaat niet altijd vanzelf over en zeker niet als het om clagging gaat.
Trosgierst mag best af en toe, maar liever niet meer dan een halve sliert per week. Het heeft weinig voedingswaarde en is een echte dikmaker!



Nandi

Heey!
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad zo dat ik hem van de dierenwinkel heb. Ook heb ik hem meteen bij de andere gezet. Als ik er nu over nadenk is dat natuurlijk niet zo slim geweest, maar ik ben niet zo'n professional. Ik heb er twee gewoon voor de leuk erbij. Ze zijn echt super, maar daar had ik niet aan gedacht. De ander heeft er gelukkig geen last van. Het is ook zo dat deze parkiet inderdad piepjong is. Ik zal dus met een wattenstaafje schoon moeten maken (ik deed eerst in een badje met water) en ik zal een paar veertjes wegknippen. Hoe doe je dat dan eigenlijk? gewoon een klein stukje ervan af? en ik zal fruit geven. Peer en appel bijvoorbeeld? Moet ik dat dan in z'n bakje doen of gewoon op de grond leggen? Ik leg soms wel eens een stukje appel op de grond maar daar lijken ze weinig interesse in te hebben. In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie advies.
Groetjes, Nandi