Laat zich wegjagen bij voerbakje

Gestart door Joyce, oktober 03, 2010, 15:02:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

In een ander topic schreef ik dat Tijger, een van mijn 2 grasparkieten, tijdens zijn rui is afgevallen. In eerste instantie dacht ik dat het door de rui of misschien zelfs ziekte kwam. Nu zag ik echter dat hij niet zo veel eten binnen krijgt omdat Truffel hem niet echt bij de voerbakjes laat komen. Zodra Tijger bij een van de drie voerbakjes zit, komt Truffel meteen erbij zitten en maakt Tijger dat hij weg komt. Als ik hem uit mijn hand laat eten gebeurt hetzelfde. Wanneer ik hem buiten de kooi uit mijn hand laat eten kijkt hij me raar aan en wil dan het liefst terug naar Truffel  :-X Ik begrijp er niets van. Hoe krijg ik beiden zover dat iedereen weer uit zijn eigen voerbakje gaat eten?

Oh ja, en dan nog een andere korte vraag. Heeft iemand al eens meegemaakt dat een vogel tijdens zijn rui andere kleuren erbij krijgt? Tijger is nu 1 jaar en 3 maanden oud en flink in de rui. De pennen die doorkomen zijn veel intenser blauw van kleur. Op zijn witte koppie krijgt hij, in de buurt van zijn oren, violette kleuren. Zijn pennen zijn naast zwart nu ook deels donkerblauw en turqoise (groen/ blauw) Ik vind het niet erg hoor en ook wel mooi, maar het is wel apart om te zien. 

Groetjes, Joyce.

sumatraantje

Het kan te maken hebben met dat je pieties niet willen delen. als je maar 1 voederbakje hebt
schiet het helemaal niets op. Wat je kunt doen is 2 bakjes erin hangen/schuiven en dan eens
kijken hoe het gaat. Als het dan nóg niet ophoudt zijn er nog vele oplossingen, maar deze
lijkt mij het meest waarschijnlijk  ;)

Joyce


haskerpon

Het lijkt mij een vervelend dilemma, want je wilt graag dat ze beide goed eten.
Er zijn genoeg voerbakjes, daar kan het niet aan liggen.
Heb je een mogelijkheid om ze een tijdje apart te zetten van elkaar. Zo kan Tijger
weer even goed opknappen.

Na een bepaalde periode (paar weekjes?) laat je ze een keer weer samen vliegen,
verander je de kooi helemaal en probeer je het weer om ze beide in één kooi te laten
verblijven.

Het is een idee die in mij opkomt, een soort van time out voor de vogeltjes. Ik ben geen expert hoor, maar
misschien het proberen waard.

Joyce

Het probleem heeft zichzelf opgelost (behalve dan wanneer er peterselie in de kooi hangt  :-X ). Doordat Tijger flink in de rui zat, voelde hij zich waarschijnlijk niet lekker/ slapjes. Daardoor ging hij Truffel uit de weg (was te druk voor hem). Op dit moment is de rui bijna over en staat Tijger weer helemaal zijn mannetje.

Dit topic mag gesloten worden.