Slapen

Gestart door Grungirl, september 30, 2010, 23:28:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grungirl

Wat ik mij af vroeg is of parkieten door slapen als je bijvoorbeeld muziek op zet of zoiets?
Ik denk zelf dat vogels heel anders slapen dan wij en altijd alert blijven,
maar ik vind het 's morgens (ik moet vroeg op i.v.m. werk) zo zielig dat 'ie zo lekker zit te slapen,
en ik dan de lamp aan doe en dat hij dan wakker lijkt... hij blijft wel nog heel lang rustig zitten.
Dus daarom twijfel ik, als 'ie niet genoeg slaap heeft gehad slaapt 'ie dan verder?
Of stoor ik hem eigenlijk?

Berichtje aangepast. Zou je punten en komma's kunnen gebruiken en woorden voluit willen schrijven?
Dus liever geen MSNtaal als 'drom' en dergelijke. Alvast bedankt! Gr. Lovesbudgies


Rachel22

Als vogels moe zijn doen ze overdag ook wel een dutje hoor. Je hoeft je absoluut niet schuldig te voelen dat je parkietje wakker wordt van jou. Als hij echt nog heel moe is, slaapt hij op hetzelfde moment (of later op de dag) wel verder. Wij zijn thuis vaak tot laat op en in de ochtend best wel laat wakker (i.v.m. met werk). De vogels schijnen zich hier op aan te passen. Als het donker wordt buiten zijn ze soms nog niet klaar om te slapen en gaan gewoon verder met eten, ravotten etc. Ze reageren ook op onze stemmen. Als wij harder praten gaan zij ook harder fluiten! Daarentegen ontwaken ze pas echt wanneer wij opstaan en gaan eten. Ze passen zich dus eigen aan, aan ons! Een ander leuk gegeven: onze vogels gaan eten wanneer wij ook eten. Zowel in de ochtend als in de avond  :D 

Robin en Nickey

Ik moet geregeld ook vroeg op voor m'n werk of ben juist heel laat thuis maar de pietjes zijn er eigenlijk helemaal aangewend. ' s Avonds laat vind ik het ook nog wel eens sneu als ineens de lamp weer voor ze aangaat (is wel een lamp welk een zacht licht geeft) maar ze gaan zich lekker uitrekken of blijven lekker in hun slaaphouding zitten, ze weten ondertussen dat vrij snel de lamp ook weer uitgaat. Heb niet het idee dat ze dit als vervelend ervaren.

In de ochtend doe ik eigenlijk bewust de lichtjes rond hun kooi aan (als ik vroeg weg moet) want ik weet dat ze altijd honger hebben dus dan hebben ze nog even de tijd en mogelijkheid om te ontbijten (ze krijgen ook als eerste hun eten) voordat ze weer verder gaan slapen (gordijnen heb ik nl dicht dus eer dat het licht genoeg is dat ze echt actief gaan worden duurt dan wel even).


Grungirl

Mijn parkiet slaapt altijd al als de zon onder begint te gaan!
dus eigelijk nog niet eens donker is, en ik de gordijnen ook nog gewoon open heb
Wat ik een beetje vreemd vind aangezien mijn ouders ook parkieten hebben,
en die zijn vanaf het begin af aan wakker tot de lamp uit gaat en het echt donker is
Dus dat snap ik niet helemaal is dit normaal???
of komt het omdat hij dit gewent was?
Of is dat normaal voor jonge parkieten?

haskerpon

Ook een parkietje zal zich waarschijnlijk op één of andere manier aanpassen aan het ritme in huis.
Toch heb ik gelezen dat parkietjes veel slaap nodig hebben en het niet goed is als ze regelmatig gestoord worden of te weinig slaap krijgen.

Robin en Nickey

Van de zomer gingen mijn pietjes tegen 21.00 doorgaans "op stok" en vielen de oogjes toe terwijl het dan ook nog niet echt donker was. De laatste tijd heb ik de lichtjes rond hun kooi aan tot een uurtje of 21.00 en dan zijn ze lekker actief aan het scharrelen en kwetteren. En wanneer ik de lamp bij hun uitdoe gaan ze op het gemak naar hun slaapstok en worden ze rustiger (er komt dan minder licht in hun kooi) en als ik daarna zelf naar bed ga en de woonkamer lamp uitdoe is het stil.

Denk dat er ook wel verschil in parkieten op dit vlak zal zijn en inderdaad ook maar net welk ritme ze gewend zijn.