niet op vinger zitten

Gestart door Grungirl, september 30, 2010, 16:01:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grungirl

Ik ben nou al 2 weken bezig mijn parkiet op mijn vinger te laten zitten
wat hij dan doet is andere manieren zoeken om bij het trosgierst te komen
of blijft gewoon rustig zitten
Ik heb veel geduld ( al krijg ik na een tijdje wel een beetje kramp in me arm:P) ik doe dit elke dag 3x 5 min

In het begin liet ik hem er een beetje van eten en deed daarna mijn vinger er voor
d8t dat het dan makkelijker zou gaan
Hier ben ik mee gestopt ik geef hem geen trosgierst meer zolang hij niet op mijn vinger komt zitten
is er nog een andere manier??? waardoor hij misschien wel op mijn vinger komt zitten??
Of moet ik het gewoon zo blijven proberen

vera1982

Hoi Grungirl,

Ik heb zelf het volgende filmpje gebruik via youtube om mijn parkieten handtam te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=NflZziuR7Ag
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Zover ik weet is dit toch de beste manier.
Succes.

Groeten,
Vera

Grungirl

oke heeeel erg bedankt ;D
Ik heb het zelf via een ander filmpje gedaan
en na alleen dit filmpje gezien te hebben lijkt me dit inderdaad een betere metode
Ik hoop dat het werkt!
Dank je wel :D

Grungirl

#3
heb het gelijk geprobeerd!
Als ik trosgierst niet vlak bij hem hou hapt ie niet toe. hij speelt gewoon rustig verder
Is het erg belangrijk dat hij zelf naar het trosgierst komt???
ik hielt het altijd vlak bij hem omdat ie het anders niet pakte
daarom ben ik verder gegaan met het proberen op je hand te krijgen maar nee dit doet hij dus ook niet, maar ja zal wel NOG niet zijn :P

vera1982

Je kunt beter wachten dat je parkiet naar je toe komt dan achter hem aan zitten met trosgierst.
Het kan erop lijken dat hij geen interesse in je toont maar houd je zeker wel in de gaten. Uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid en komt hij de boel nader bekijken, schrik trouwens niet als hij in je hand gaat knabbelen het is alleen maar testen wat je hand eigenlijk is.
Na veel oefenen komt hij vanzelf op je hand zitten. Blijf lekker kletsen tegen hem tijdens het hele proces waardoor hij aan je stem wendt en zich op zijn gemak voelt. Als ik anderen mag geloven in mijn omgeving praat ik tegen mijn vogels alsof het mensen zijn :)
Hang ook ong. 2x in de week een stukje trosgierst van 2cm in de kooi zodat hij weet wat het is en het direct herkend als je het vast hebt.
De eerste keer dat mijn parkiet op mijn hand ging zitten sprong ik bijna een gat in de lucht van blijdschap(heb wel eerst gewacht tot ze er weer af was hoor) Als je zelf een positieve uitstraling hebt dan werkt dat al veel beter heb ik gemerkt. Wil je het allemaal te snel doen en word je ongeduldig dan hangt er al snel een negatieve sfeer om je heen en komt je parkiet zeker niet.
opnieuw veel succes.

groet,
Vera

Grungirl

Hoihoi
Mijn parkiet eet al wel uit mijn hand enz hoor kan heeeel dichtbij komen met mijn vingers
en zelfs een x (PERONGELUK) zijn buik aangeraakt en hij at rustig door
Ik heb een andere manier van tam maken gezien (filmpje)
Hierbij werd het trosgierst gewoon op eet afstand gehouden
dus zo heb ik het ook altijd gedaan
Als hij er echt naar toe moet komen komt hij niet
zelf niet als ik het een stukje van hem vandaan hou zodat hij een paar stapjes moet doen om het te pakken
ook komt hij dus niet op mijn hand als ik het doe zoals in het filmpje wat in deze topic staat

Ook heb ik nog een vraag... doordat ik mijn arm hoog moet houden krijg ik last en gaat mijn hand trillen, zou dit hem tegen kunnen houden om er op te gaan zitten?
Of maakt het niet uit dat je hand beweegt???

vera1982

Maak het voor je zelf gewoon wat makkelijker en houd je hand bij een stokje lager in de kooi, op die manier krijg je ook geen trilhand. Het kan zo zijn dat je soms een lange tijd moet wachten maar geduld wordt beloond. Komt hij een keer niet maakt niet uit dan probeer je het even later weer opnieuw.
Het beste is gewoon 1 plek in de kooi houden waar jij het trosgierst vasthoudt. Je hoeft niet helemaal naar hem toe te gaan hij komt wel naar jou toe.

EvelienM

misschien een stomme opmerking, maar mijn parkiet stapt niet op een vinger bij mij, alleen op een platte hand (niet de handpalm, maar de bovenkant zeg maar), ik duw zacht tegen zijn borst en dan stapt ie vanzelf op. ook kun je je hand iets hoger doen dan zijn pootjes, niet lager, dan zien ze het vaak als een uitdaginkje om op te stappen (heb ik tenminste ervaren).

Elysia

Hey,

Ik had ook het probleem dat hij niet op mijn hand wilde komen zitten, en dat ik een trilhand kreeg. De oplossing die ik gebruikte, was een sterke zitstok zo plaatsen dat mijn hand erop kon rusten. Zo kon ik mijn hand véél langer in de kooi laten. De kooi staat ook op een goede hoogte, zodat ik ernaast kan gaan zitten. Uiteindelijk komt hij dan toch eens kijken, eerst proberen een andere manier te vinden om eraan te komen, rondklimmen, en uiteindelijk toch eens met een pootje proberen... En ja, hoor! Gisteren zat hij, na twee weken, op mijn hand!

Veel succes :)

Grungirl

Ik heb vandaag weer geprobeert om hem op mijn hand te krijgen
Maar hoe hij het deed ik weet het niet??
Hij maakte een gekke beweging en ging met zijn poot over mijn hand heen en zat oppeens met 1 poot op het trosgierst en de andere nog steeds op de stok.
Hij zat echt gewoon in een split ???
Dit betekend neem ik aan dat hij nog steeds niet op mijn hand durft
Maar het feit dat hij met 1 poot op het trosgierst durfte langs mijn hand is dat ook een vooruit gang???
Of is dit alleen maar ontwijken van mijn hand?

haskerpon

Het is uitzoeken waarom ze niet op je hand willen/durven te zitten en het blijft gissen wat de reden is. Is het angst, gewoon niet durven of is het een eigenwijs parkietje.
Wat mij opvalt, is dat verandering plotseling kan betekenen dat ze niet bij je willen komen.
Bijvoorbeeld: de parkietjes van mijn dochter komen vrij gemakkelijk op haar vinger/hand zitten. Maar laatst had mijn dochter haar nagels heel mooi gelakt, zebrastreepjes  :P. Haar parkietjes vlogen nu weg als zij met haar hand bij hun kwam. Als ze haar hand in de mouw van haar jasje stak was het weer goed en kwamen ze weer nieuwsgierig naar haar toe. Die nagels.....vonden ze een beetje 'eng'. Mijn dochter heeft de nagels schoongemaakt en toen was het weer goed.

Ik weet niet hoe sterk het reukvermogen is van grasparkietjes, maar desinfectie ruikt voor sommige dieren ook erg onprettig.  



Robin en Nickey

Misschien wilde die wel op je hand stappen maar voelde het raar aan en belandde hij daarom in een split door nog snel iets vast te willen pakken.

Ik weet niet of je met het trosgierst naar je parkietje gaat of deze zelf er naar toe laat komen maar als jij er met het lekkers heen gaat waarom zou hij dan opstappen... je biedt het hem toch wel aan. Bij mij durven ze ook niet allemaal op te stappen en soms wordt er als het ware eerst aan mijn hand/vinger geproefd/ geknabbeld om of daarna op te stappen of toch een andere weg te vinden om bij het lekkers te komen.

Je pietje zal je hand nog wel wat eng vinden maar hij eet toch maar van het lekkers wat je hem aanbied dus gewoon nog wat meer geduld (is toch het sleutelwoord in de omgang met grasparkietjes)

Grungirl

#12
Ik ging eerst altijd zelf naar hem toe inderdaad.
Nou doe ik dat ook maar zo dat hij 1 hapje kan nemen zodat hij weet dat er trosgierst is omdat hij het anders niet door lijkt te hebben
Maar als ik het trosgierst niet bij het dichtbijzijnste stokje of op het stokje zelf hou zo dat hij een paar stappen moet doen komt hij niet.

Nog een vraag
Heeft iemand een voorbeeld hoe je dat doet??
Je hand zo houden dat hij net niet bij het trosgierst kan??
Want ik probeer het iedere keer uit te vogelen maar het blijft lastig om me hand zo te houden dat hij er net niet bij kan
Heb wel filmpje gezien maar is heeel onduidelijk
Heeft iemand een duidelijker filmpje?
Of is er iemand die even een foto kan maken hoe je dat vast houd???

Grungirl

#13
Hij heeft het gedaan;D ;D ;D
Ik waste altijd mijn handen voor ik de kooi in ging denk dat dat mijn fout is aangezien iemand daar iets over zei
alleen door hoe ik het trosgierst vast hield ging hij er ook weer af omdat hij er toch wel bij kon
Daarom wil ik heeeel graag en snel antwoord op mijn vorige vraag!
Zodat ik het zometeen nog een keer kan proberen

haskerpon

 ;D

In plaats van een stuk trosgierst (een deel van een streng) pluk ik een
klein stukje van de trosgierst (één zo'n klein bolletje). Ik heb geen foto's van hoe ik het doe
en iedereen doet het ook weer op z'n eigen manier.

In het begin hield ik het kleine bolletje tussen mijn duim en wijsvinger en hield de pink voor
het parkietje (handpalm naar boven). Als je het moeilijk vindt, oefen dan eerst zonder parkietje
en niet met de hand in de kooi. Er zijn gewoon verschillende mogelijkheden. Twee handen gebruiken is
ook een optie voor wanneer je ze buiten de kooi hebt. Trosgierst in de ene hand, parkietje op de andere hand.  ;)

Succes verder met het tam maken van je parkietje.

Robin en Nickey

Hey super dat hij op je vinger is gestapt!! nu alleen niet teleurgesteld zijn als het zo meteen misschien niet lukt. Wat je kan doen mbt het trosgierst is dit bv tussen duim en middelvinger vast te houden en je wijsvinger als extra " stokje/ opstapje" te laten fungeren.