Rui probleem

Gestart door Rachel22, september 27, 2010, 17:12:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rachel22

Hallo allemaal,

Volgens mij is mijn parkiet veel te lang in de rui. Ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en toen ik hem kocht was hij helaas al gekortwiekt. Hij begon bijna 2 maanden geleden met de rui, maar het stopte een tijdje later ook weer. Nu is hij sinds een maand weer in de rui en aan zijn linker vleugel zijn de 2 uiterste veren alweer terug (alleen deze 2 veren zijn weer heel, de rest van de afgeknipte veren zitten er nog gewoon aan!).

De afgelopen week heb ik ook aan de rechterkant een lange veer zien groeien, maar vandaag controleerde ik deze lange, nieuwe veer en hij blijkt bij de 'wortel' gebroken te zijn (er zat ook een beetje bloed aan).

Paulie is nu toch echt al 8 weken in de rui maar het lijkt gewoon niet door te zetten en nu breekt er dus ook nog een veer af (de veer zit er nog wel aan, maar heel losjes). Zijn staart ziet er sinds een paar maand ook niet erg florissant meer uit. Net of de bliksem erin is geslagen (dit was eerst niet zo).

Hij krijgt qua voeding echt alles wat hij nodig heeft dus daar kan het niet aan liggen. Hij heeft verder ook geen symptomen van de kruipersziekte. Heeft iemand ervaring met parkietjes die niet door de rui lijken te komen? Met wat tips misschien? Alvast bedankt!

Mars

Misschien kun je iets meer vertellen over de voeding die je geeft (hoe hoeveel, soort, merk enz.).
Daarnaast is het niet heel vreemd als parkietjes 2 ruibeurten achter elkaar aan hebben, zo'n grote rui moet nmiet te vaak gebeuren, maar je ziet dan bijvoorbeeld eerst de kleine veertjes wisselen en dan na een rustperiode'tje (van 1 a 2 weken) de slagpennen of bijvoorbeeld de veertjes op het koppie.

De grote veer kan afgebroken zijn (door te weinig steun) of afgebeten/trokken (irritatie, zo'n lang ding tussen kleintjes). Het is belangrijk dat je even die punt er uit laat trekken (door een dierenarts). Nu is het een soort open buisje dat kan bloeden en erg irriteert (wat ander plukgedrag kan opleveren). Wel even laten weghalen dus. Je zult dan ook zien dat er op die plek, buiten de rui om, snel een neiuwe veer ontstaat.

De staart kan mogelijk slecht zijn door kruipen over de bodem, klimmen in bakjes of meestal, trekken door een andere parkiet (en een enkele keer de parkiet zelf).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rachel22

Bedankt voor de reactie. Mijn parkieten krijgen iedere dag afgewogen voer van Harrison's Adult Lifetime (daarvoor kregen XtraVital). Daarnaast zijn ze de gehele dag voorzien van een kalksteen, grit etc. 1 keer per week geef ik ze een biobox (heeft vaak een weekje de tijd nodig om weer aan te groeien). Daarnaast geef ik ze al langere tijd extra vitamines in het water dat ik meekreeg van de dierenarts. 1 maal per week krijgen ze ook nog een stukje trosgierst. Volgens mij voer ik ze dus best compleet? Of mis ik nog iets? Het enige wat hier niet tussen staat is eivoer. Dit had ik nog over het hoofd gezien. Maar is eivoer zo cruciaal voor de rui dat een tekort hieraan de oorzaak kan zijn?

Wat die ruibeurten betreft klopt het wel. Eerst waren het een paar donsveertjes en nu beginnen de kop en de grotere slagpennen door te komen. Maar het duurt allemaal zo vreselijk lang! Hij is nu alweer 3 weken bezig maar er moeten nog ZOVEEL veren vervangen worden. Ik kan dit o.a. zien aan de veren die nog afgeknipt zijn. Daar zit nog helemaal geen vooruitgang in. Als ze 1 keer groeien gaat het trouwens wel heel snel (enkele dagen voor de veer erdoor komt).

Ik heb trouwens inderdaad 2 vogels, en ze mogen graag op de bodem pikken en in de tralies klimmen. Ze pikken ook wel eens bij elkaar in de staart (dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn). In ieder geval bedankt voor de info! Heb je nog meer tips? Of iemand anders misschien?

Petr@

#3
Wat Mars geschreven staat klopt helemaal. Een rui is niet zo 1 2  3 over. Ik heb een popje hier, als zij in de rui is is ze helemaal van slag en vliegen kan ze dan absoluut niet. Ze ziet er dan uit alsof ze weken niet heeft geslapen.
En binnen vogels zijn elke seizoen in de rui.

Wat ik niet lees bij jou is groente en fruit. Dit is ook heel gezond voor ze en dat moet je ook zeker aanbieden(geen advocado)
Eivoer hoeft eigenlijk niet omdat je pellets geeft wat een complete voeding is, maar ik doe het nog wel zeker als ze in de rui zijn. En ook alle 6 mijn parkieten eten Harries en heel af en toe zaadjes maar wel buiten de kooi en niet door de pellets.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Nog even een tipje over de voeding: vogels die net op pellets over zijn moeten eigenlijk HBF High Potency krijgen en niet Adult Lifetime.
Voor grasparkieten is het zelfs het beste om ze op High Potency te laten en niet na 6 maanden over te stappen op Adult Lifetime.

Naast pellets mag je geen extra vitaminen geven, die zitten namelijk al in de pellet zelf en met het verstrekken van extra vitaminen
kun je een overdosis creƫren. Ook eivoer zit al in de pellet dus ook dit hoef je niet apart te verstrekken. Het mag wel in kleine hoeveelheden
tijdens de rui of het broeden, maar pas op voor overgewicht.

Ik mis nog maagkiezel en inderdaad groenten en fruit (al heb ik het vermoeden dat je dit gewoon bent vergeten te zeggen),
vooral groene bladgroenten zijn een erg goede aanvulling naast HBF.

Je mag trouwens ook nog elke dag een druppeltje biogarde geven, voor de weerstand.

Je kunt goed controleren of je vogels niet uit de rui komen, dan blijven ze namelijk het hele jaar door stekeltjes op hun koppie hebben.

Rachel22

Bedankt voor de reacties! Jullie hebben mijn zorgen al iets weggenomen. Wat ik niet wist is dat ik met Harrie's beter geen vitaminen extra kon geven en dat HHP nog beter is voor mijn parkieten. Weer wat geleerd. Enkele dingen had ik inderdaad niet genoemd, zoals grit bijv. Groente en fruit heb ik bewust niet genoemd omdat mijn vogels dit niet willen eten. Zo lang ik ze al heb, probeer ik ze over te halen om groente en fruit te eten, maar dit is nog niet gelukt helaas. Ik was al trots op mijzelf dat ik ze over kreeg op HBF. Ik heb wel eens een week lang iedere dag een vers stuk appel opgehangen, maar ze kijken er niet naar om. Ook peterselie, witlof, komkommer proberen ze niet. Ik heb echt van alles (meerdere keren) geprobeerd: kleine stukjes maken, mengen met zaad, gewoon iedere dag opnieuw ophangen enz. Het mocht niet baten. Wel krijgen ze om de 3 dagen een biobakje. Maar dat is ook het enige groene dat ze lusten. Het lijken wel kleine kinderen!

lovesbudgies

De biobox is erg gezond, het is al super dat ze dit eten. Je kunt ook kiemvoer geven, dit zijn gekiemde zaden en die kun je ook
in de biobox kan laten ontkiemen. Dit is supergezond en mag je 3 weken per maand verstrekken.
Met kiemvoer en HBF samen kom je al een heel eind.
Enkele supplementen die je wel naast HBF mag geven zijn van Healx en Avix, te verkrijgen bij de dierenarts.

chippie

Geef je 's avonds wel voor allebei je grasparkietjes een theelepeltje zaadjes?
Dat is goed voor de spijsvertering. Maar dat zal het ruiprobleem niet verhelpen.

Door het kortwieken hebben de aangegroeide veren vaak niet genoeg steun.
Hierdoor breken de veren weer af en je grasparkiet heeft er waarschijnlijk ook last van.
Het is even zielig, maar uiteindelijk zullen alle veren wel weer aangroeien.

Voor het ruiprobleem weet ik niet zoveel. Ik vind dat je het al erg goed doet  :).
Jammer dat ze geen groente of fruit eten! Maarja je hebt je best gedaan  :)

Mars

#8
Ik ben het niet helemaal eens met Chippie.

Af en toe wat zaad geven kan ik je wel aanraden, maar ik zou het niet elke avond doen. Zie het als lekkere traktatie naast de pellets. En inderdaad zijn er mensen die het aanraden voor de spijsvertering. Ook om die reden krijgen ze bij mij 1x per week wat zaad. Pellets verteren sneller/makkelijker en wat zaad houd de boel wat dat betreft in conditie.

Zou ik elke avond een theelepeltje zaad geven, dan schiet ik mijn doel van pellets geven (in mijn ogen gezondere voeding) voorbij en bovendien schat ik dat er van de 5 minstens twee voortaan alleen op dat lepeltje zaad zullen gaan leven ;)

Niet alle veren zullen in 1 ruibeurt gewisseld worden. Vaak zie je dat het 2 a 3 (grote) ruibeurten duurt voor een gewiekt vogeltje weer alle veertjes heeft. Zeg maar een jaar na het afknippen, dus.

Als je je parkietje zwakker ziet worden, door de rui, kun je eens een zakje juvenile kopen. Dat is handopfok van Harrison en erg voedzaam om aan (tidjelijk) zwakke vogeltjes te geven. Je kunt het zo mengen dat het een beetje korrelig wordt en dan schep je het door de pellets heen (bakje gewoon leeg laten eten). Mocht je ooit een zieke parkiet hebben, dan is dit sowieso het ideale middel om in je vriezer te hebben liggen: als pap kun je je vogeltje dan een flinke dosis energie geven. (mocht je interesse hebben, ik krijg nooit een zakje leeg, dus je kunt me even PB'en).

Overigens kan daar ook het eerder genoemde Healx en Avix door. Nu weet ik even niet wat wat is, maar het ene is sunshine factor, palmolie en het andere is een enzym dat de spijsvertering ondersteund. Uiteraard niet zelf mee expirimenteren, maar je kunt eens informeren bij een vogelarts als je echt denkt dat er wat extra ondersteuning nodig is. Mijn VA schrijft het mijn zwak ruiende parkietje altijd voor.

Sterkte!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Dat is precies waar ik met mijn Tijger nu ook tegenaan loop. De rui duurt deze keer erg lang en zoals ik in een ander bericht schreef is hij ook ca 10 gram afgevallen (niet binnen een week natuurlijk, deze rui duurt al een aantal weken). Hij is wel actief, maar ziet er niet uit. Vliegen wil niet lukken zoals voorheen wel het geval was en hij poetst zich een ongeluk. Hij zit niet bol of zo, maar is wel een stuk humeuriger dan normaal gesproken. En wat het eten betreft hij (vr)eet net als altijd (alles wat zo'n beetje los en vast zit). Ik ga wel voor de zekerheid even naar de dierenarts om ziekte uit te laten sluiten, maar het lijkt me eerlijk gezegd een heeeeeeeeeeeeeeeeeele stevige rui.

Blijf je vogeltje in ieder geval wel groenten/ fruit aanbieden en misschien wat roosvicee voor in het drinkwater (ik weet niet of dat mag bij jouw vogelvoer, ik gebruik XtraVital).

Groetjes, Joyce.

Rachel22

Trouwens, ik ben vanmiddag nog bij de dierenwinkel geweest. Hier vertelde ik mijn verhaal over de rui van mijn vogels en de eigenaar van de winkel zei dat bijna alle dieren momenteel een hevige rui doormaken. Heviger dan de jaren ervoor rond deze tijd (volgens hem). Misschien zijn er nog meer mensen die hier last van hebben momenteel???