Koppeltjeduiken

Gestart door janineketting, september 25, 2010, 21:54:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janineketting

Hallo parkietenliefhebbers!

Ik heb een vraagje over mijn nieuwe parkiet en zou graag jullie mening willen horen over het volgende:

Mijn grasparkiet heet Mickey en komt bij een ervaren fokker vandaan. Hij is nog tamelijk jong en qua gedrag totaal anders dan mijn vorige parkiet Duckie. Mickey is zeer actief en ook helemaal nergens bang voor.
Hij woonde eerst in een grote volière tezamen met andere vogels, voornamelijk grasparkieten.

Al sinds de eerste paar dagen klimt en klautert hij driftig door zijn kooi en gebruikt alle attracties alsof hij er al maanden aan gewend is.
Wat hij heel vaak doet, is koppeltjeduiken; hij klimt dan aan de zijkant van de kooi omhoog en steekt vervolgens zijn kopje voorover, maar houdt zijn pootjes ongewijzigd aan de kooi vast. Hij blijft een tijdje zo hangen, dus helemaal met de bovenkant van zijn kopje, nekje en zijn verenpak stijf tegen de kooi aan. Op een gegeven moment heeft hij er genoeg van en laat hij één pootje los en met de andere (die nog gedraaid zit) houdt hij zich aan de kooi vast. Dan gaat hij inschatten waar hij naartoe gaat springen. Meestal is dat de grond, maar soms ook het houten laddertje (dat verticaal hangt).
Dit koppeltjeduiken doet hij ook op het schommeltje; hij steekt dan zijn kopje onder het schommeltje door.

Verder probeerde hij vaak helemaal in zijn etensbakjes aan de zijkant te kruipen, waardoor hij soms vast kwam te zitten.
Nu heb ik de bakjes weggehaald, maar hij wringt zichzelf nog steeds richting de klepjes die de gaten bedekken. En zelfs ondersteboven hangend.
Of het nou nesteldrang is of pogingen tot ontsnappen, ik weet het niet. Duckie vertoonde helemaal niet dit soort gedrag.
Als ik met mijn vinger richting de kooi ga, dan zit hij binnen een paar seconden bij het deurtje.
Verder is hij helemaal gezond en zit vaak op één poot te slapen.

Is dit gedrag normaal?


storekeeper07

Ja is wel grappig om te zien,ik heb een jong popje die hangt altijd onderste boven op het zitstokje.
Ik denk dat ze een beetje uitgelaten is als ze dat doet,ze gaat ook wel eens gewoon op haar rug liggen.
Kruipt door ringetjes heen,en doet nog wel meer gekke dingen,ook zand op scheppen met haar snaveltje
en dat naar onder laten vallen. :P
het maakt niet zoveel uit,maar is wel grappig om te zien ;)

lindarobin

je hebt gewoon een acrobaatje  :D ons  vogeltje gaat ook door ringetjes heen en hant op de kop in de kooi en draait helemaal om zijn ztstokje heen :D het is inderdaad erg grappig om te zien.

Moppers

Ik heb ook eens zo'n clown gehad, die ging ook in een hoek van de kooi tussen haar eigen pootjes door, precies zoals jij beschrijft. Vond ze gewoon leuk. Ook mijn huidige Koos is vrij acrobatisch aangelegd (nu wel minder dan toen ze nog wat jonger was)
Goed dat je de voerbakjes hebt vervangen, het kan levensgevaarlijk zijn als hij vast komt te zitten.

Het kan zijn dat hij naarmate hij wat ouder wordt minder capriolen gaat vertonen, maar het kan ook zijn dat hij het blijft doen. Zolang hij niet vast kan komen te zitten, is er niets aan de hand en is het gewoon een leuke manier om zich lekker uit te leven. Niet iedere parkiet doet het, maar niet iedere parkiet is dan ook hetzelfde.

Rachel22

1 van mijn 2 vogels deed precies hetzelfde. Ik vond het er soms eng uitzien omdat het soms lijkt alsof hij zijn eigen poten gaat verdraaien. Hij ging soms ook op de bodem zitten met zijn snavel in een hoekje gedrukt en dan leek het net of hij zichzelf in de hoek wilde drukken (hij ging dan hard lopen waardoor de snippers door de kooi vlogen). Naar mijn mening lijkt dit erg op vluchtgedrag/ een ontsnappingspoging. Zoals het er bij mij uitzag leek het niet bepaald op tijdverdrijf. Het gedrag stopte toen hij een vriendje erbij kreeg. Toen bleek hij opeens wel tevreden te zijn IN zijn kooi (zolang zijn maatje maar bij hem bleef). Het kan volgens mij ook door verveling komen, want het gedrag verdween soms ook voor korte tijd wanneer ik het speelgoed verwisselde. Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak van het gedrag bij jou parkiet is (ieder vogeltje is anders). Situaties verschillen ook erg: het maakt een groot verschil of de vogel in hoekjes (voerbakjes) gaat spartelen of enkel koppeltje duikt op zijn schommeltje/ speelgoed (dit lijkt meer op spelen).

Moon-Star

Hey
ik heb sinds 3 weken een volière met vier parkieten.
twee daarvan had ik al wat langer zijn ook tam.
ik had twee vrouwtjes erbij gehaalt en een ervan is ook erg acrobatisch.
maar ik heb meer het idee dat het nieuwschierigheid is. hijklimt overal waar het maar kan, hangt soms een half uur of langer ondersteboven aan een tak te klabbelen, of hjij gaat aan een poot aan het belletje hangen of springt een halve meter naar een trosgierst. meestal haalt hij de trosgierst mar soms valt hij ook een  meter naar beneden. Dan staat hij weer op en probeert hij het nog eens. dus angst voor verdraaide poten, of dat hij zichzelf bezeerd zal ik niet zo hebben. het ziet er misschien eng uit maar als het ze pijn zou doen zouden ze het niet nog een keer doen.

janineketting

Oké, bedankt voor jullie reacties voor zover!
Het acrobatische gedrag is inderdaad leuk om te zien.  :)
Ik had het nog nooit eerder gezien, vandaar mijn vraag.