Vliegen en open trap.

Gestart door chatman, september 21, 2010, 20:52:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chatman

Tja daar ben ik weer! :D

In onze woning hebben we straks een open trap naar boven (in de woonkamer).
Nu vroeg ik mij af of parkieten naar boven zullen vliegen.? Niet dat ze daar veel schade kunnen aanrichten op de overloop!!!! :-\
Eventueel zouden ze dan ook nog eens naar zolder kunnen vliegen, als ze dat al doen!?..


Is dit eenprobleem of blijfen de parkieten over het algemeen gezellig in de woonkamer? :)

parkietengek12

#1
ik heb zelf ook een opentrap in huis. alleen staat mijn parkiet op m'n kamer. zou iemand weten of ik hem ook eens mee naar benenden kan nemen? of is dit te stressvol?

Voor eigen vragen graag zelf een topic aanmaken. Gr. Lovesbudgies

storekeeper07

Maakt eigelijk niet zoveel uit.
ze gaan op een gegeven moment toch op onderzoek uit.
Want een parkietje is van nature zeer nieuwsgierig.
Je moet alleen oppassen dat ze geen uitweg naar buiten kunnen vinden,want dan vliegt hij weg
en terug vinden wordt dan heel moeilijk.
Bij mij zitten ze altijd in de buurt,zo kan ik de contole erover houden.
grt Stokeepertje ;)

parkietengek12

zou ik mij parkiet dan ook ooit naar beneden kunnen nemen?

lindarobin

ja hoor je kan je parkiet best meenemen naar beneden ik zou het wel met kooi en al doen.
ons parkietje vliegt soms naar boven dan horen we gekwetter en halen we hem weer op. :-X

parkietengek12

ok, alleen is de kooi wel een beetje groot  ::)
zou het op schouder niet kunnen dan? Mijn parkiet is nog niet (bn druk bezig) tam dus hij mag nog niet.

Sjaakie

Mijn parkiet gaat ook gewoon op de schouder mee naar boven (kooi beneden) en de kooi laat ik ook staan. Hierboven heeft hij ook zo zijn plekjes om te zitten. Het liefst op de bureaustoel voor de spiegel van de linnenkast.
Nou heb ik geen open trap in de woonkamer, maar hij kan inderdaad gewoon naar boven vliegen als hij nieuwsgierig is of wordt doordat hij daar wat hoort. Vorige keer werd er boven gewerkt aan de was, tussendeur stond open en meneer was weg. Dus inderdaad altijd zorgen dat boven (of in jouw geval beneden) de ramen dicht zijn als je vriend los is.

lovesbudgies

@Chatman: het verschilt per parkiet, sommige parkietjes blijven netjes beneden en anderen zitten binnen een minuut helemaal
op zolder. Dit zal je dus zelf uit moeten proberen. Zorg er wel altijd voor dat alle ramen boven dicht zitten vóórdat je je parkiet
loslaat, ook nog als hij al een hele tijd netjes beneden blijft, want je weet het maar nooit.

Moppers

Het nadeel aan andere ruimtes vind ik altijd dat ze die ruimte niet kennen. De ruimte waar de kooi staat kennen ze, daar weten ze de weg te vinden. Komen ze ineens in een andere ruimte, dan zijn ze dat, zeker de eerste keren, helemaal kwijt. Ze kunnen in paniek raken, tegen dingen aanvliegen, en vinden misschien hun weg niet meer terug.

Mars

Over het algemeen zullen ze niet snel recht naar boven gaan vliegen, hooguit een keertje per ongeluk. Vaak nemen ze een vast rondje.

Ik heb bijvoorbeeld een woonkamer met open keuken, meestal blijven ze in de woonkamer, soms een rondje in de keuken, maar de tussendeur naar de hal staat veel open, maar er is zelden een parkietje daar. En als dat zo is dan zijn ze meestal uit angst iets te ver gevlogen, dan moet ik ze ook altijd komen halen, hihi.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietengek12

ok, als ik goed begrijp zal het wel kunnen. Maar ik moet goed oppassen bij de eerste paar keren. Elmo is nog niet helemaal tam (niet) dus als hij tammer is dan wil ik het een x proberen. alle deuren dicht en ramen en gwn alles ( :P) en dan alleen mijn slaap kamer opendoen? voor als hij naar boven vliegt ?. Allemaal bedankt voor de reacties  ;D

chatman

tja...lastig, lastig

gelukkig is de trap zelf, niet open, maar dicht gemaakt. :P
Kans blijft natuurlijk dat ze naar boven kunnen via het trapgat..... :'(

Maar zo lang er beneden genoeg te doen is voor ze , verwacht ik niet dat ze naar boven zullen vliegen...toch??? ::)

lovesbudgies

Zoals ik al zei, dat verschilt per parkiet. De meeste van mijn parkieten blijven netjes in de kamer, maar Poekie bijvoorbeeld
zit zodra je de deur open doet gelijk op zolder.