Epilepsie

Gestart door Bono, september 17, 2010, 12:23:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bono

Wie heeft er ervaring met epilepsie bij parkietjes ?
Onze Bono heeft deze week een aanval gehad en een paar maanden geleden is dit ook al eens gebeurd.
Toen zijn we naar de dierenarts geweest, maar medicijnen zijn geen optie.
Nu was de paniek minder dan de eerste keer, maar 't blijft toch triest om je vogeltje zo te zien........

storekeeper07

Hoi" ik heb er ook eentje bij zitten die zomaar van het stokje valt.
kan zijn dat het dezelfde simtomen zijn als epilepsie.
duurt altijd maar een paar secondes en dan doet hij weer alsof er niets is gebeurt.
is een mannetje van 5 jaar,heeft hij altijd al gedaan,ik ben er aan gewend geraakt.
Ziet alleen maar vreemd uit ,maar kan volgens mij geen kwaad.
komt bij mij altijd koppie kroelen alsof hij zegt maakt niks uit. :(

Kleintjes

Citaat van: storekeeper07 op september 17, 2010, 17:04:17
Ziet alleen maar vreemd uit ,maar kan volgens mij geen kwaad.

Helaas kan epilepsie WEL kwaad. Bij elke aanval sterven er hersencellen af, uitiendelijk heb je dan 'n geestelijk (misschien ook lichamelijk) gehandicapt  parkietje.

Ikzelf heb 2 parkietjes gehad met epilepsie. Gina, 't eerste popje dat ik had, is overleden aan de gevolgen van epilepsie (verkeerd gevallen :( ) en Pino mijn lieve kereltje, is toch ruim 8 jaar geworden, Behandeling is mogelijk, maar de dosis moet dan echt minimaal gegeven worden. Mijn DA heeft er goede ervaring mee en hij adviseerde dan ook om Pino de medicijntjes te geven als de aanvallen vaker terug kwamen. Helaas was dat niet meer nodig. Pino is op natuurlijke wijze overleden, maar als hij geen epilepsie had gehad zou hij ouder zijn geworden.

Ik zou eens met de DA of VA overleggen of 't geen optie is om je parkietje bij epilepsie te behandelen met minimale dosis voor kat en hond.
Verder kun je helaas weinig doen voor je vriende als hij 'n aanval krijgt. Je kan alleen klaar staan voor hem als hij bijkomt en wat onzeker is. Je kan dan rustig tegen hem praten en hem op z'n gemakt stellen. Pino was gehandicapt (kon niet meer vliegen na val) dus hem kon ik voorzichtig oppakken en zette hem dan op schoot tot hij weer helemaal bij was.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Bono

Dankjewel voor de reactie's.
Tussen de eerste en tweede aanval zat een paar maanden tussen, maar je blijf natuurlijk extra opletten.
Als 't gebeurd als we niet thuis zijn kan ik 't toch zien aan de bodem van de kooi en aan al 't zand wat er dan naast ligt.
De da zijn de vorige keer inderdaad dat een parkiet met epilepsie minder oud wordt dan een parkiet zonder.
Ik zal nog eens met hem overleggen mbt de medicijnen.

lovesbudgies

Is het een idee om wat zachts op de bodem van de kooi te leggen?
Dan valt hij niet zo hard als hij een aanval in de kooi krijgt.
Hier kun je het topic van Kleintjes daarover zien: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,23932.0.html

Bono

Dat is een verstandig idee.
Ga de topic nog even lezen.
Dankjewel.

Capkin

Hoi Bono,

Ik weet hoe erg schrikken dit is.. Ik heb het ook afgelopen jaar bij mijn parkietje gemerkt. Dat was even schrikken en het duurde erg lang.. zelfs bij de dierenarts ging het door. toen heeft ze medicatie gekregen voor haar aanval..daarna heeft ze het nog 2 keer gehad en sinds een aantal maanden gelukkig niet meer.. eigenlijk heeft ze hier geen last meer van sinds ze eieren legt..


Succes..