Los vliegen

Gestart door Truffel, september 13, 2010, 17:30:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Truffel

Hey,

Ik ben de zoveelste met het probleem denk ik maar goed. Ik heb vandaag mijn parkiet voor het eerst uit de kooi laten vliegen maar hij wil nu niet meer terug. In de kooi is hij hand tam en komt hij naar me toe als ik de hand in de kooi steek. Nu zit hij echter alleen maar boven op de keuken kastjes en als ik hem probeer te lokken met trostgierst dan gaat hij wel op mijn hand zitten maar zodra ik mijn hand beweeg hupt hij snel weer op de keukenkastjes. Heeft iemand een idee hoe ik hem weer in zijn kooi krijg? Het is een kamer volliere dus voor zijn neus houden is een beetje lastig en met mijn hand pakken wil het liefste niet doen(tenzij het echt niet anders kan). Ik heb de kamer ook al donker gemaakt en hij is al een tijdje los dus hij moet volgens mij ook eerdaags wel honger hebben(ik voer hem af en toe maar wat trostgierst om hem wel te laten eten).

Sjaakie

Als hij honger krijgt gaat hij vanzelf terug naar de kooi, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je kunt hem inderdaad lokken met wat eten, maar continue blijven doen heeft ook geen zin. Mijn ervaring is dat ze hoe dan ook altijd zelf terug gaan en met de tijd als het vogeltje wat meer gewend en tammer is kun je hem/haar ook zelf terugzetten. Toen ik mijn parkiet net had wilde hij de eerste weken ook nooit zijn kooi weer in, alleen als hij zelf daarvoor koos. Daarna nooit meer een probleem gehad en kon ik hem gewoon terugzetten.
Donker maken heeft trouwens ook geen zin, want dan blijven ze echt zitten. Het enige wat je dan gemakkelijker kunt doen is het vogeltje pakken omdat hij zijn orientatie kwijt is. Zelf doe (deed) ik dat alleen als het noodzakelijk was (bijvoorbeeld dierenartsbezoek of nagels knippen). Dan liep ik met mijn vogel op mijn schouder naar het toilet en kon ik hem in het donker zo pakken.

Succes!

Truffel

Bedankt, ik blijf het gewoon nog even aan kijken en ik ga het gewoon weer lichter maken.

Truffel

Je tip heeft geholpen, ik heb hem kunnen lokken met trostgierst en hij had genoeg honger dat hij bleef zitten totdat hij in de kooi was. Een hele ervaringen voor hem en mij  ;D

Sjaakie

Fijn dat het gelukt is! En uit ervaring kan ik alleen maar vertellen...... het wordt alleen maar makkelijker (afgezien van puberbuien -> dan wordt het een spelletje  ;D)
De aanhouder wint!

Groetjes
Melinda