Kruipersziekte?

Gestart door Tuur, september 11, 2010, 22:20:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tuur

Dag allemaal,
In Juli heb ik bij mijn werk een baby-parkietje uit de voiliere gehaald, het heel erg jonge beestje zag er erg ziek uit. Hij had het zeker weten niet gehaald als ik hem had laten zitten, en dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Na wat eten en drinken en verdere verzorging (regelmatig schoonmaken van de oogjes die helemaal dicht zaten, en zijn kontje schoonmaken waar allemaal poep aan bleef kleven) deed hij het steeds beter en uiteindelijk gaat het eigenlijk heel erg goed met hem. Hij is mogen blijven en heeft het naar mijn idee goed naar zijn zin bij ons. Enige puntjes; Tuur heeft nooit kunnen vliegen, hij doet erg zijn best maar slaat altijd een slag (of 3) in de rondte. Ook heeft hij in het begin op één of andere manier zijn pootje pijn gedaan (moet in zijn kooi gebeurd zijn), waardoor een teentje is afgestorven en hij niet kan pakken met dat pootje. Hij kan zijn andere teentjes niet buigen. Een beetje een zielig geval dus... Maar hij kan klimmen als de beste en komt wel waar hij wil komen. Ik heb nog nooit eerder een parkiet of andere vogel gehad, ik ben eerder van de behaarde dieren, dus ik heb helemaal geen verstand van parkieten. Nou vraag ik mij verschillende dingen af:
Ik heb gelezen over de kruipers-ziekte. Zou hij dat kunnen hebben? Hij is nu een maand of 3 of 3,5 oud, nog erg klein naar mijn idee (of is dat normaal dat ze dan nog niet zo groot zijn als een volwassen vogel?). Mijn man heeft zijn vleugels wel eens bekeken maar dat lijkt er goed uit te zien. Ik heb vorige week nog een klein vogeltje in de voiliere gezien die hetzelfde lijkt te hebben als Tuur; kan ook niet vliegen, klimt op takjes en in het gaas. Dus dan zou het wel eens die kruipers ziekte kunnen zijn. Dat Tuur nog steeds niet kan vliegen, kan dat nog goed komen? Of gaat hij nooit kunnen vliegen. Kunnen we daar nog iets aan doen, hem ergens bij 'helpen'...? Of heeft hij een voorbeeld nodig van een vriendje?
Tuur woont dus alleen bij ons, in een kooi voor de spiegel. Hij is altijd blij als er leven in huis is, kan dan heel gezellig fluiten. Ook lijkt hij wel eens tegen zichzelf bezig te zijn in de spiegel. Heeft hij een vriendje nodig, en kán dat wel bij een vogel die misschien kruipersziekte heeft. Word die andere vogel dan ook ziek en gaat die ook niet meer kunnen vliegen? Tuur heeft nu dus 2,5 maand bij ons alleen gewoond, kan je er dan nog een ander vogeltje bij zetten of gaat dat niet goed?
Veel vraagjes dus. Ik heb mijn dochtertje een viendje voor Tuur belooft, maar kán dat wel? Hier hoop ik een antwoordje op te krijgen.
Alvast bedankt, groeten Esther.

lovesbudgies

#1
Hallo Esther,

voordat we al je vragen gaan beantwoorden is het handig om te bekijken of hij wel een kruipertje is, dit hoeft namelijk
niet het geval te zijn. Kun je misschien een foto van zijn vleugels (en dan vooral de slagpennen) plaatsen?

Edit: ik zie net de foto die je al eens eerder geplaatst hebt, hier zien de slagpennen er goed uit maar hij is daar nog erg
jong en de kruipersziekte kan zich ook iets later manifesteren, dus een recente foto zou handig zijn.