hoe overzetten in een nieuwe kooi?

Gestart door parkietengek12, september 09, 2010, 22:24:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietengek12

Hoi,

Voor Elmo is het nu eindelijk zover. zijn dwergpapegaaien kooi word vervangen door een echte parkietenkooi! Maar, hoe moet ik Elmo in vredesnaam overzetten? want zijn stokken die hij nu heeft wil ik ook in de nieuwe kooi zetten en de kooi komt waarschijnlijk op een andere plek. dus moet ik de stokjes en alles eruit halen terwijl hij erin zit en dan de deurtjes tegen elkaar aan zetten of moet ik hem vangen en dan in de kooi loslaten? ik wil dat laatste het liefst vermijden natuurlijk. elmo is doodsbang vor nieuwe dingen. toen zijn plastic stokken werden vervangen is hij 2 dagen niet in z'n kooi geweest dus ook 2 dagen niet normaal gegeten. hoe moet ik dit nu aanpakken? alvast bedankt voor de reacties ;D

Gr, Joël en Elmo

Topictitel duidelijker gemaakt. Gr. Ingrid

DarkWolf

Ik heb al het speelgoed en 1 stok uit de oude kooi genomen en dat al in de nieuwe kooi gehangen.
Dan heb ik de deurtjes tegen elkaar gezet en zijn mijn parkietjes in de nieuwe kooi gaan zitten. Dan heb ik de overige 2 zitstokjes uit de oude kooi genomen en ook die in de nieuwe kooi gehangen.
Mijn ene parkiet is wel handtam, dus die zou ik zo kunnen overzetten. Maar de andere is het niet, vandaar als ze op die moment niet los kunne vliegen is het de methode met de deurtjes tegen elkaar te zetten.

lovesbudgies

Daarnaast kun je nog wat lekkers in de nieuwe kooi hangen en zijn eten en drinken alvast in de nieuwe
kooi zetten, zo gaat hij makkelijker in de kooi.

rowin

heey leuk dat je een nieuw huisje hebt :-*.
ik had het zo gedaan :
eerst had ik de 2 kooien op tafel tegen elkaar gezet.
toen had ik onderbak losgemaakt en het bovenste deel op de andere onder bak gezet ( tuurlijk past dit nooit maar ze klimmen vanzelf wel op een stokje )
en als ze eenmaal op het stokje zitten verwissel je de onderbakken weer.
dat was mijn manier maar onderhand zijn mijn parkietjes ook al weer aardig tam dus zou ik de volgende keer deze gewoon met e hand in de andere kooi doen.
maar voorlopig blijven ze gewoon in deze kooi groot en leuk genoeg ;D
ik wens u veel succes.
en hou ons op de hoogte :D
groetjes

parkietengek12

dank jullie voor de reacties ;D
even over de kooi. de adverteerder reageert niet (GRRR) dus die kooi doet niet meer mee. verder staan er geen goeie kooien meer op mp dus hij mot ngo even wachten. wel jammer want ik had me er zo op verheugt  :-\
dus als ik een kooi heb dat eg ik wel even hoe het is gegaan of hoe hij eruit ziet eno :-X

doeii

parkietengek12

#5
heb zonet de kooi gehaald en ik schrok met wat ik zag. elmo krijgt letterlijk een villa. foot's volgen als dat mag  :-X
hij is echt vet mooi alleen veelste groot voor mijn kamer dus ik ga ook nog een x van kamer veranderen  :P(weer dat ding 2 trappen naar beneden tillen  :'(. er zat bij 3 voerbakjes die je zonder de kooi open hoeft te maken eruit kan halen (wou ik heel graag) en een badje een speeltuintje (valt uit elkaar, maar is een speeltuintje ;D) dan nog een grote ongeopende zak met voer van prestige premium en een geopend zakje vitakraft menu premium. ik denk dat ik de laatse niet ga gebruiken. en is het ok als ik het voer met zijn huidige voer meng of is dit te verschillend en dan raakt hij overstuur :-\? dan zitten er in de kooi nog 4 natuurhouten en 3 gewone houten stokken. dan nog trostierst en een extra trappetje. volgens mij heb ik alles genoemd :P
heb net de bakjes verschoond en nu moet ik de stokken doen. hoe doe ik dit? met heet water en dan overheen wrijven of anders? ze verkochten de kooi omdat hun parkietje is weggevlogen. dus geen enge ziektes :).
heb ik toestemming om zo 2 a 3 foto's neer te zetten? Kun je ze ook in je fotoalbum zetten? Daar mag je alle foto's plaatsen die je wilt en dan kunnen we ze rustig bekijken. :) Gr. Lisanne

Groet, Joël en Elmo

parkietengek12

ok ik heb een paar foto's in het fotoalbum gezet  :-X
maar er is een speeltje met ringen dat hij héél leuk vind ;D maar ik las volgens mij de vorige x dat deze gevaarlijk is. weet iemand of dit waar is? het zijn vijf ringen in verschillende kleuren en an onderaan een belletje. is deze gevaarlijk?

rowin

nee hoor parkietengek ik heb ze namelijk ook.
mijn parkietjes vinden ze helemaal geweldig ze pakken het met hun snavel en dan rammen ze het door hun hele kooi :-X
je moet wel even oppassen dat ze er niet doorheen gaan kruipen en dan vast blijven zitten :P
maar meestal komen ze er niet uit.
het licht er denk een beetje aan hoe je parkiet er mee over gaat.
maar ik heb ze er gewoon nog steeds in hangen en er is niets mee gebeurd.
groetjes ;D

lovesbudgies

Prachtige kooi hoor Joël! Lekker groot, haha.

Dat speeltje kan gevaarlijk zijn, er zijn ongelukken mee gebeurd maar niet zoveel als met de touwklossen bijvoorbeeld,
jou parkietje is best groot dus misschien kun je beter voor een grotere versie kiezen.

De stokjes kun je eruit halen en schoon maken met heet water en dettol, spoel ze daarna goed af en maak ze goed droog.
(laat dettol nooit intrekken) Dat kun je 1x per week doen en elke dag inderdaad even met een doekje met water en appelazijn
over de stokjes wrijven om ze schoon te maken, maak ze ook weer goed droog.

Je mag alle zadenmengsels met elkaar mengen, geen probleem.

parkietengek12

ok dankje wel voor de reacties ;D.
elmo zit sinds gister in z'n nieuwe kooi en dat heb ik alsvolg gedaan (ik weet niet of het goed is maar het was niet stressvol denk ik). Ik liet hem steeds wennen aan de kooi door hem erop te zetten en dat hij dat ook nog deed verbaasde me eigenlijk wel (het is een stresskip :P).
ik moest die dag weg dus hij moest er tovh wel in.Hij wou al naar het deurtje maar erin werd hem te ver. ik heb dus mijn gordijn dicht gedaan en tegen hem gepraat en op m'n vinger gezet. in de kooi gedaan en deurtje dicht en toen gordijn weer open. hij keek een beetje raar maar geen stress niks  :D. hij is onderhands al een x verplaatst van stokje en heeft ngo niet gegeten. hoe kan ik hem laten eten en drinken? gewoon trostgierst op die plek hangen? ik hoor het graag  :)

Gr Joël en Elmo

rowin

#10
jeeeh het is gelukt ;D
volgens mij heb je geen stress veroorzaakt maar het is voor hem nu nog alles even ontdekken.
gewoon aandacht geven en dan komt het wel goed.
eten en drinken komt tie nog wel achter hoor  :-X
je kunt eventueel wel een slierttrosgierst erin hangen.
maar is denk niet perse nodig.
groetjes ::)

Let erop dat het geen slow-chat wordt, jongens. Gr. Lovesbudgies

parkietengek12

ik had net dus we een stukje trosthiert door de tralies gepropt en hem aangemoedigd en hij gin net eten  :-* maaar.... hij was dus aan het poepen ofzo en er kwam een lange dunne sliert uit zijn kont. kan dit zijn omdat hij een hele dag niets meer had gegeten behalve trostgierst en niks gedronken? ik heb wel zo'n gevoel. want hij heeft niks gedronken maar wel veel trostgiertst dus dat word droog. kan dit ?

Gr Joël en Elmo

lovesbudgies

Parkieten kunnen erg lang zonder water dus daar zal het vermoedelijk niet aan liggen.
Hou het even een dag in de gaten.

parkietengek12

hij heeft zojuist weer gewoon gepoept. dus ik houd het even in de gaten. ik dnk dat het niks was. hij is lkkr nieuwgierig de kooi ana het verkennen. dus het komt goed dnk ik  ;D

Gr Joël en Elmo

parkietengek12

#14
ik wou vragen hoelang moet Elmo in zijn kooi blijven tot hij er weer uit mag? ik had een week in gedachte. of is dit te weinig?

Gr Joël en Elmo

niemand een idee? ik wil weer helemaal opnieuw beginnen met tam maken maar wanneer kan ik dan beginnen? want ik wil optijd beginnen ;D

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

lovesbudgies

Hang morgen wat trosgierst in de kooi en begin overmorgen weer langzaam het gierst met je hand vast te houden.
Als hij op je hand springt en dus op kan stappen dan mag hij weer los.