Een paar vraagjes :)

Gestart door Soekeloekie, september 09, 2010, 12:16:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Soekeloekie

Hallo Iedereen :)

Ik heb een paar vraagjes. Ik heb al wat antwoorden gevonden op het forum,
maar mijn verbinding én laptop laten het regelmatig afweten, dus vandaar dat ik
mijn vragen hier even stel.

:-* Ons logeetje lijkt het prima naar zijn zin te hebben. Vorige week hebben we
wat nieuwe speeltjes in zijn kooi gehangen en hij speelt er graag mee. Vanochtend
zag ik dat hij met opgezette veertjes aan het schommeltje hing en wiebelde.
Dit lijkt mij paargedrag? Hij heeft een spiegeltje waar hij hele gesprekken mee voert,
maar het schommeltje krijgt nog het meeste aandacht. Is dit paargedrag? En betekent dit
dat hij ongelukkig kan worden als hij alleen blijft?

:-* Als soekie bij ons zit, gaat hij echt zitten kroelen. Hij draait met zijn koppie
langs ons gezicht en geeft als het ware "kopjes" zoals een kat doet. Hij kruipt tegen
ons gezicht aan, doet z'n oogjes dicht en gaat zachtjes zitten tutten en kletsen.
Soms gaat hij met zijn snaveltje tegen onze mond tikken, en doet dan zijn oogjes dicht.
Wat betekent dit precies? Liefkozing of probeert hij iets duidelijk te maken?

:-* Verder heb ik gemerkt dat hij in die korte tijd zijn volledige naam (Soeleloekie) al zegt
en mij herhaalt. Ik zei laatst na het maken van kusgeluidjes "Kusje?" en de volgende
ochtend toen ik met hem naar beneden liep, hing hij tegen de tralies aan en zei "Kusje"
Dus naar mijn idee koppelt hij het woord Kusje ook daadwerkelijk aan aandacht.
In hoeverre kun je een parkietje dingen leren? En kan het zijn dat hij bepaalde woorden
inderdaad aan een gebeurtenis koppelt, of is het meer het herhalen van wat hij hoort?

:-* Ook wil ik graag jullie advies wat betreft de zoektocht naar zijn baasje. Ik ben al die
tijd dagelijks aan het kijken geweest op Amivedi, Marktplaats, Speurders, Dierencentrale
en heb een melding gedaan bij de dierenambulance. Briefjes verspreidt in de omgeving,
bij winkels, dierenwinkels binnengelopen.. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken.
We zijn nu ruim 2 weken verder en we zijn ontzettend aan hem gehecht geraakt.
Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds het gevoel heb dat iemand hem erg moet missen.
Zo'n levendig, tam en aanhankelijk beestje kan toch niet zomaar de deur uit zijn gezet?
Wat zouden jullie doen? Zoektocht staken of doorzetten?

Groetjes Linda

EvelienM

#1
Citaat van: Soekeloekie op september 09, 2010, 12:16:17
:-* Ons logeetje lijkt het prima naar zijn zin te hebben. Vorige week hebben we
wat nieuwe speeltjes in zijn kooi gehangen en hij speelt er graag mee. Vanochtend
zag ik dat hij met opgezette veertjes aan het schommeltje hing en wiebelde.
Dit lijkt mij paargedrag? Hij heeft een spiegeltje waar hij hele gesprekken mee voert,
maar het schommeltje krijgt nog het meeste aandacht. Is dit paargedrag? En betekent dit
dat hij ongelukkig kan worden als hij alleen blijft?

Nee, hij wordt niet ongelukkig, het is wat jij wilt, maar parkieten kunnen, als ze genoeg liefde en aandacht krijgen ook heel gelukkig worden als ze alleen zijn. Ik heb een parkiet van 9 jaar, die altijd alleen is geweest, hij zit altijd bij ons, speelt met van alles en nog wat en kletst tegen ons, de tafelpoot, alles wat je maar kunt verzinnen. Ik denk dat ie best happy is. Als je nou erg veel weg bent en weinig tijd voor m hebt, dan zou het zieliger zijn (vind ik), maar ik ben het zelf niet eens met mensen die zeggen dat parkieten altijd met minstens 2 moeten zijn.

Citaat van: Soekeloekie op september 09, 2010, 12:16:17
:-* Als soekie bij ons zit, gaat hij echt zitten kroelen. Hij draait met zijn koppie
langs ons gezicht en geeft als het ware "kopjes" zoals een kat doet. Hij kruipt tegen
ons gezicht aan, doet z'n oogjes dicht en gaat zachtjes zitten tutten en kletsen.
Soms gaat hij met zijn snaveltje tegen onze mond tikken, en doet dan zijn oogjes dicht.
Wat betekent dit precies? Liefkozing of probeert hij iets duidelijk te maken?

Ik denk gewoon dat ie zich prettig, comfortabel en gelukkig voelt, hij wil gewoon lekker kroelen, heb je wel eens met je neus of vinger geprobeerd langs zijn snavel (zijn wangetje) te kroelen en dan omhoog langs z'n koppie weer terug naar de snavel? Daar houdt die van mij erg van. Het is dus alleen maar positief dat ie dat doet!

Citaat van: Soekeloekie op september 09, 2010, 12:16:17
:-* Verder heb ik gemerkt dat hij in die korte tijd zijn volledige naam (Soeleloekie) al zegt
en mij herhaalt. Ik zei laatst na het maken van kusgeluidjes "Kusje?" en de volgende
ochtend toen ik met hem naar beneden liep, hing hij tegen de tralies aan en zei "Kusje"
Dus naar mijn idee koppelt hij het woord Kusje ook daadwerkelijk aan aandacht.
In hoeverre kun je een parkietje dingen leren? En kan het zijn dat hij bepaalde woorden
inderdaad aan een gebeurtenis koppelt, of is het meer het herhalen van wat hij hoort?

Poeh, ik weet het niet zeker, mijn parkiet reageert altijd als ik m roep, hij kan ook woordjes zeggen, kusje begrijpt ie denk ik wel, omdat ik hem dan ook altijd een kusje op z'n snavel geef, maar van de rest den kik dat het gewoon na-aperij is.

Citaat van: Soekeloekie op september 09, 2010, 12:16:17
:-* Ook wil ik graag jullie advies wat betreft de zoektocht naar zijn baasje. Ik ben al die
tijd dagelijks aan het kijken geweest op Amivedi, Marktplaats, Speurders, Dierencentrale
en heb een melding gedaan bij de dierenambulance. Briefjes verspreidt in de omgeving,
bij winkels, dierenwinkels binnengelopen.. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken.
We zijn nu ruim 2 weken verder en we zijn ontzettend aan hem gehecht geraakt.
Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds het gevoel heb dat iemand hem erg moet missen.
Zo'n levendig, tam en aanhankelijk beestje kan toch niet zomaar de deur uit zijn gezet?
Wat zouden jullie doen? Zoektocht staken of doorzetten?

Persoonlijk vind ik dat je al erg veel hebt gedaan. Zo te lezen is het een supervogeltje, een uit duizenden en persoonlijk zou ik m houden en niet verder zoeken (je hebt al zo onwijs veel gedaan).


Quotetags aangepast. Gr. Ingrid


Soekeloekie

Dankje voor je reactie :)

Hij houdt inderdaad erg van kroelen, als ik met mijn neus langs zijn lijfje of koppie wrijf,
gaat hij dichter tegen me aan zitten en als ik stop, gaat hij zelf zitten kroelen. Met m'n vingers
vindt hij het soms nog een beetje eng, maar hij laat het over het algemeen wel toe. Alleen vindt hij
mijn lange nagels wel erg interressant.. ben er al 2 kwijt hihihi En zodra ik de keuken in loop,
zit hij al op m'n hoofd om mee te kijken wat ik ga doen. Hij reageert erg op de kraan, maar gaat
er (nog) niet naartoe. Ik ben benieuwd, want zoals je kunt zien op mijn filmpjes, vindt hij een bak
met water erg lekker :)

In principe heb ik financieel gezien niet de ruimte voor nog een vogeltje erbij helaas :( dus het
doet me goed te lezen dat hij het in z'n uppie prima naar z'n zin kan hebben. Bij mij komen dieren
aangevlogen/gewandeld. Zo is er een jaar of 4 geleden ook een rode kater aan komen wandelen,
die het bij z'n eigen baasje gewoon niet meer naar zijn zin had. Zijn baasje stond aan de deur na een
tijdje met zijn papieren en vertelde me dat hij niet meer bij haar naar binnen wilde.  :P
En zo nu ook met Soekie... alleen dan zonder het baasje :( Ik heb inderdaad al veel gedaan om
zijn baasje te vinden, maar ik zou het zo rot vinden als er straks alsnog iemand komt en dat ze zeggen
dat ik hem ingepikt heb.. :(

Het is inderdaad gewoon een heerlijk beestje, ik heb jarenlang een vogeltje gewild en dit kleine baasje
brengt zoveel vrolijkheid in huis! Ik zou nu al niet meer zonder hem willen.. Volgens mij zegt hij meer
woordjes, maar ik kan het nog niet helemaal ontcijferen. Ik zal eens proberen of ik het kan filmen ;)
Misschien dat jullie er iets uit kunnen halen :P

EvelienM

als iemand niet geloof dat je er alles aan gedaan hebt, laat je dit forum maar even lezen :-)
kroelen met de vinger lukte mij eerst ook niet, nu wel, vooral als ie in de rui is :-)
mijn parkiet wil onder een heel dun straaltje water uit de kraan wassen, ik doe met mijn handen dan een kommetje maken en daar hupt ie steeds doorheen onder de straal door, misschien iets om te proberen :-)
ben benieuwd naar het filmpje!

Soekeloekie

Dat is eigenlijk wel een ideetje... Hij gaat namelijk zowat kopje onder in de bak water,
maar alleen zolang we de bak vasthebben.. Ik probeer de bak steeds heel langzaam te laten zakken,
maar dan gaat hij er gauw uit :P Dus misschien dat ie als ik m'n handen onder de kraan hou, wel durft ::)

Ik heb al wat filmpjes gemaakt, maar hij had er zonet even geen zin in :P
Hij heeft meer interesse in de camera en probeert er steeds op te landen, dus het filmpje
van een kletsende Soekie moet nog even wachten denk ik :P Als je op mijn banner klikt,
kun je de eerste filmpjes bekijken. Ik ga het vanavond nog even proberen, dan zitten we
meestal gezellig op de bank en mag hij er nog even uit. Ik ga zo aan het eten beginnen, dus
hij zit nu te mopperen op z'n stok omdat ik het kooitje dicht heb gedaan  :P

Hopelijk kan ik vanavond wel een filmpje maken :)