Parkiet opgenomen bij de dierenarts

Gestart door redbull, september 07, 2010, 15:15:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

redbull

Hoi allemaal!
Ik heb 2 parkieten: birdy 10 jaar en Nino van 5 maanden. Sinds zaterdag begon birdy op 1 pootje te staan. Hier werd hij zeer moe van (begon te hangen). Vervolgens heb ik de vogels apart gezet. De kamertemperatuur omhoog gebracht naar 24 graden (parkiet begon met z'n veren niet bol te zitten dus hij had het niet koud). Birdy heeft gewoon nog wel goed gegeten (trosgierst, sla, gewoon voer) en gedronken. Hij vloog ook gewoon de kamer rond, maar werd dus moe, omdat hij de hele tijd niet goed op zijn stokje kon zitten, omdat hij maar 1 pootje gebruikte.  Ik ben maar niet met birdy naar de dierenarts bij ons in het dorp gegaan, want die had hem volgens mij meteen laten inslapen.
Maandagochtend ben ik met Birdy naar de dierenarts in de stad gegaan (heeft grote interesse in vogels en reptielen). Ruim een half uur rijden was al zwaar genoeg voor het beestje. De dierenarts constateerde dat birdy er nog te goed uitzag/ zich levendig gedroeg om hem te laten inslapen. Hij zei dat het geen gebroken pootje was, omdat birdy zijn pootje nog wel een beetje kon gebruiken (terug duwen of zoiets). En als hij al het heupje zat dan begon birdy meer te pikken. De ontlasting heeft hij ook nagekeken oa voor wormen en paracieten en nogiets maar dat zag er allemaal goed uit. De diagnose was dat het pootje overbelast is: Sinds 3 maanden hebben we er een nieuw parkietje (Nino) bij en die wilt de hele tijd op Birdy springen en daardoor moet Birdy constant naar een andere plek toe vliegen. Een evt infectie sloot hij niet geheel uit dus heb ik tevens Enrofloxoral meegekregen voor door zijn drinken. Maandagmiddag gedroeg birdy zich goed: hij at (sla, gewoon voer, trosgierst en at, begon te piepen. Pootje was dus nog niet goed.
Maar vanmorgen (dinsdagochtend) ging het minder met hem. Dus is birdy opgenomen bij de dierenarts waar hij maandag ook was geweest. Hij is in een conveuse gezet en er wordt een foto van zijn pootje gemaakt. Dierenarts sluit hersenbeschadiging uit.
Hebben jullie idee wat birdy zou kunnen hebben? Bij voorbaat dank voor je antwoord!!!!

Moppers

De voorlopige diagnose van de dierenarts klinkt erg aannemelijk. Het zou goed kunnen dat Birdy zijn pootje gekneusd of verzwikt heeft, misschien dat hij bij het ontwijken van Nino een verkeerde beweging gemaakt heeft of verkeerd terecht is gekomen.
Het klinkt allemaal inderdaad alsof hij niet ziek is, maar 'geblesseerd'. De uitslag van de foto zal meer duidelijkheid geven. Hou je ons op de hoogte?

(enneh, sterkte, ik weet uit ervaring dat het nooit leuk is als een van je huisdieren opgenomen is, ook al is hij in goede handen)

lovesbudgies

En hoezo ging het vanmorgen minder goed met hem? Bedoel je daarmee dat hij meer last kreeg van zijn
pootje of kreeg hij er ook andere symptomen bij?

Ik vind trouwens dat je goed voor Birdy zorgt, de dierenarts waar je hem daartoe hebt gebracht klinkt kundig
en je doet er alles aan om hem weer (letterlijk) op de been te helpen, hij mag blij zijn met zo'n goede baas!
Naar welke dierenarts ben je eigenlijk precies geweest?

redbull

#3
Moppers en lovebudgies bedankt voor jullie nieuwe reacties!  ::)
Vanmorgen ging mijn vriend naar zijn werk en die zei al dat birdy 'zwakker' leek. Dat kun je gewoon zien aan een parkiet. Maar waar die zwakheid van vannacht nou aangelegen heeft weet ik niet. Ik had vannacht geen lampje aangehouden, want zo hoopte ik dat hij op 1 plek ging uitrusten (want hij bleef gisteravond (maandagavond) goed op de bovenste stok zitten). Parkieten vinden het qua instinct nooit fijn om op de grond te zitten dus wellicht hij heeft hij zoveel inspanning geleverd om op 1 stokje te blijven zitten dat hem van zijn laatste kracht deed ontnemen. Vervolgens heb ik dus (vanmorgen) al zijn stokjes  uit de kooi gehaald zodat Birdy verplicht was om op de grond uit te rusten. Hij heeft ook heerlijk 3 uur op de grond geslapen (slaaphouding). Maar daarna begon  hij wakker te worden en begon alleen maar in zijn kooitje te vliegen (niet de hele tijd uiteraard, want werd weer moe van het vliegen)  om maar 'hoger' in zijn kooitje te kunnen zitten.
Naar de dierenarts vond ik het helemaal zielig (1/2 uur weer rijden dus vanmorgen) voor het beestje. Had nog steeds de stokjes uit zijn kooi (een vriendin van mij is dierenartsassistente en die zei dat het beter zou zijn zodat Birdy 'verplicht' rust moest nemen). Birdy heb ik vanmiddag om 13.30 bij de dierenarts gebracht. De dierenarts was net met een ander dier bezig toen ik er was, dus de dierenartsassistente heeft hem van mij over genomen. Wat was het een pijnlijk moment om toen weg te gaan zeg  :( Ik zei: geef hem met de hand drinken en trosgierst, want dat deed hij tevens bij mij. De dierenarts heeft eind van de middag nog terug gebeld: rontgenfoto gemaakt (niks op gezien) en een spuit gegeven voor extra vitaminen/ wat ze ook bij mensen doen zeg maar. Hij zei er wel bij: 'de vogel is verzwakt sinds gisteren dus hou er rekening mee dat Birdy het niet zou kunnen halen'. Wat vind ik dit erg voor Birdy. En wat heb ik buikkrampen en verdriet, omdat hij de hele tijd in mijn gedachten aanwezig is.

Ik kon niet meer typen, omdat ik niet meer letters in 1 berichtje mag schrijven. Maar om concreet antwoord op de vragen te geven:

Waardoor zag ik dat Birdy zwakker werd: hij begon (vanmorgen, dinsdagochtend) ook met zijn hele voorlichaam (voorhoofd) naar voren te hangen (op de stok). Deed Birdy daarvoor (zat/ zondag) ook hoor, maar nu meer (langere tijd). Wellicht door vannacht, omdat ik geen licht aan had. Je zag dat hij het 'minder' kon volhouwen op een stokje te zitten.

De stand van nu: Birdy ligt nu dus in een conveuse bij de dierenarts en we hopen dat hij de nacht haalt. Ook wel prettig, want zo kan hij ook niet 1 - 5 min. aan de tralies van de kooi blijven hangen, omdat hij perse op een stokje wilt zitten (dat er dus niet in zat). Dus is hij verplicht om uit te rusten. De dierenarts zei nog wel pittig: dat hij goed in zijn boeken ging kijken of hij een exactere (?) diagnose zou kunnen stellen. En morgenochtend zou hij verder kijken naar oorzaken (als Birdy nog leeft).

Naar welke dierenarts is hij gegaan?: Naar dierenarts Hannink bij dierenkliniek Baron in Alkmaar. (Had dat gelezen op een ander forum op internet voor parkieten) Hij doet beter zijn best voor vogels dan andere dierenartsen zeg maar. Mijn complimenten voor hem, want hij legt alles goed uit (wat doet hij, wat gaat hij doen, diagnose 1 evt diagnose 2)

Ik dacht eerst nog aan hersenbeschadiging (hersenschudding, hersenbloeding). Maar omdat de dierenarts al zei dat Birdy nog wel zijn voetje (terug duwde op maandag) sloot hij dat uit.

Ik hou jullie op de hoogte!

Berichtjes samengevoegd. Ik weet niet waarom je niet verder kon typen, maar normaal kun je wel een langer bericht maken. Gr. Lovesbudgies

Emmmi

Redbull wat erg voor je  :(
Je zal vannacht wel niet goed kunnen slapen..
Ook mijn complimenten voor wat je voor Birdy gedaan hebt ;D
Gelukkig is hij bij een goede dierenarts, en ik hoop dat je morgen goed nieuws krijgt...

Ik hoor graag morgen wat de dierenarts gezegd heeft!

redbull

Beste Emmmi bedankt voor je reactie!
inderdaad je hebt gelijk, ik kan totaal niet slapen vanwege Birdy!
Ik heb al ondertussen een 2e rose genomen (wat ik normaal niet doe) voor het inslapen!
Ik hou jullie op de hoogte met de vorderingen van Birdy! Ik wacht totdat de dierenarts belt.
Liefts

Esther751

Hoi Redbull,

heb je al iets gehoord?
Ik duim voor je en denk aan je, ik weet wat het is om een ziek parkietje te hebben.............

Ik ben heel benieuwd hoe het met hem is.

Sterkte!

Groetjes, Esther

redbull

De dierenarts heeft net gebeld en Birdy gaat achteruit. Het ligt waarschijnlijk niet alleen aan zijn pootje, maar heeft het toch ook wel met zijn hele lichaam te maken. Vanmiddag ga ik naar de dierenarts en dan krijgt Birdy een spuitje. En dan nemen we het mannetje weer mee naar huis om te begraven.
Nino (parkietje van 5 maanden die we hebben) lijkt ook van slag. Hij zit af en toe te krijsen (verveling) en kijkt de hele tijd om zich heen of hij Birdy ziet. Veel aandacht geven, meer kan ik niet doen.
Groetjes

liesanne

He bah, wat vervelend! Sterkte met het afscheid nemen.
Wij komen trouwens ook uit de buurt van Alkmaar en ik ben bij de dierenarts Bron geweest in Alkmaar. Dit was ook iemand die met reptielen en vogels bekent was.
Ze zitten aan de kennemerstraatweg.
Mijn vogeltje is daar goed geholpen. Het is best lastig in deze omgeving, anders moet je helemaal naar amsterdam.
Sterkte en ik hoop dat je andere parkietje ook snel over het verlies heen is.


EvelienM

sterkte hoor, dat is vervelend nieuws! he is inderdaad beter zijn lijden niet te verlengen als het zeker is dat het niet meer goed kan komen... :'( snik

Esther751

Jeetje, dat is rot!

Heel veel sterkte! Ik weet helaas hoe je je voelt.............

Dikke knuffel, Esther

nannyjeff


hillie

Ook nog heel veel sterkt toegewenst van ons. :(

lindarobin


Sjaakie

Heel veel sterkte. Ik ben vrijdag nog Sjaakie verloren en weet hoe het voelt.
Je hebt alles gedaan en meer kon je niet doen. Mijn andere parkiet zoekt ook naar Sjaakie maar dat wordt al minder, hij roept nu nog ontzettend veel en hard. Maar inderdaad, veel aandacht geven aan je andere parkiet.
Hou je taai!

Groetjes
Melinda

Emmmi

Heel veel sterkte!
Voor Birdy is het indd beter, maar het is heel rot:(

Loeky

Hoi,

Ook van mij heel veel sterkte met het verlies van Birdy!
Ik had zo gehoopt dat het toch nog goed kwam!
Je hebt alles voor je parkietje gedaan wat je kon!
Geef Nino maar extra aandacht
Ik denk aan jullie,

Groetjes Inky
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Moppers

Dat is vervelend..... Gelukkig heb je nog afscheid van hem kunnen nemen.
Sterkte.

Emmmi

Hoe is het nu met je?
Heb je een mooi plekje voor Birdy gevonden?

redbull

Ontzettend bedankt voor jullie lieve reacties!!!
Van Birdy heb ik al goed afscheid genomen, maar wij missen hem.... :als je nat haar had was hij niet bij me weg te slaan, als ik me opmaakte was hij niet bij mijn spiegeltje weg te slaan, een vrolijk geluid als je thuis bent, een vogeltje die onder de douche gaat, die in je armen in slaap valt etc.
Nu inderdaad Nino veel lieve aandacht geven, want die schreeuwt weer eens de longen uit zijn lijfje.
XXX