Parkiet graaft zaden uit.

Gestart door BeRzEcKeR, september 05, 2010, 15:38:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BeRzEcKeR

Dag iedereen.

IK heb tegenwoordig een volière in de tuin met een 14 tal parkietjes in. En eentje daarvan (een popje) is een echte speelvogel. Wat ik op zich wel goed vind, op 1 ding na: 1 van die spelletjes is in de voedselbakjes kruipen en de zaden eruit 'scharten' (of graven). Dit wordt altijd onmiddellijk gevolgd door naar een bel te vliegen en lustig de bel te rinkelen.

Hierdoor moeten de 13 andere hun voedsel steeds op de bodem gaan zoeken, en beland er ook een deel voer buiten de volière.

Ik ben nu bezig met bij een oud vogelbadje het dak om te draaien zodat ik dit binnen kan hangen en met zand kan vullen (hopelijk bevalt het haar meer om daarin te ploeteren dan in het voer :P).

Maar wat ik me vooral afvraag, is dit echt speelgedrag, of zit er een diepere betekenis in het uitgraven van voer?

Groetjes

Wouter

Waarschijnlijk is dit gewoon spelen. Mijn parkietje doet dit ook bij grote bakken. Je kan natuurlijk ook andere bakjes kopen waar ze niet in kan kruipen. ;)

Mars

Het zou ook nog nestelgedrag kunnen zijn (als het een popje is). Mijn parkietjes hier binnen vinden de etensbak erg geschikt als nestkastje bij gebrek aan beter.
Misschien kun je een ander bakje kopen: meerdere kleintjes of een voedersilo.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..