Opzoek naar nieuwe kooi. Graag advies!

Gestart door Robin en Nickey, augustus 31, 2010, 20:29:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

Hoi,

Graag zou ik jullie advies/ervaringen ed willen in het zoeken naar een geschikte kooi voor m'n pieten.

Voor de pietjes er waren had ik al veel gezocht naar welke kooien er allemaal zijn (heleboel...) omdat ik een ruime en betaalbare kooi wilde.  Ik ben toen uitgekomen op de Hagen Vision L01 en ik ben daar erg tevreden mee. Ook de pietjes vermaken zich er op en top in echter voor 4 begint hij ondertussen toch wat klein te worden (is hij eigenlijk ook en wist ik ook toen ik er toch nog 2 pietjes bijnam). Ik had gehoopt dat ze er het eerste jaar wel in zouden kunnen blijven maar nu ze hun jeugd rui door zijn zijn ze toch nog flink gegroeid. Het is niet dat ze nu natuurlijk klem zitten in de kooi maar ik moet goed opletten hoe ik de kooi inricht zodat ze genoeg bewegingsruimte overhouden. Het wordt dus al eerder tijd om me eens te gaan richten op een andere kooi (of wel voilere??)
Maar ja ik ben dus weer terug af bij een kooienjacht en als ik heel eerlijk ben zie ik door al die kooien het bos...de kooi niet meer. Ik heb tot nu toe niet echt een budget voor ogen maar vermoed dat ik toch rekening moet houden met een 200-300 euro. Dit vind ik ergens ook geen probleem maar dan wil ik natuurlijk wel een kooi die echt goed, groot en ruim is en niet dat ik over 1-2 jaar weer opnieuw moet gaan zoeken .
Ik heb al wel aan een aantal zaken zitten denken die (denk ik) van belang zijn om mee te nemen in de keuze voor welke kooi:
Ruim genoeg voor minimaal 4 parkieten maar ik wil niet gelijk in de problemen komen als er 1 of 2 bijkomen (mochten er nl bij mijn vriendin nog meer pietjes komen aanvliegen behalve de 2 die ze al hebben dan komen die wrsl naar mij nl),
Tot nu toe vliegen de pietjes niet los maar dit gaat hopelijk nog wel komen maar met de aanschaf van een kooi wil ik er vanuit gaan dat ze niet los vliegen,
Kooi moet wel goed en toch vrij gemakkelijk schoon te houden zijn,

Qua afmetingen heb ik in huis ook al even rond gekeken en een nieuwe kooi zou ik op 2 plekken kwijt kunnen.
1)op de plek waar ze nu staan (moet ik wel m'n dressior (165 bij 50) waar ze nu op staan verplaatsen of het moet daar op kunnen). Ze staan dan tegen een muur met aan weerzijde een deur (muur is ong. 210 breed) dus denk dat daar opzich een kooi van 90-100 breed groot genoeg is omdat ik anders waarschijnlijk tegen de kooi ga aankomen. Qua diepte moet daar zowel 60 als 80 passen.
2)Of tegen de muur bij het achterraam (raam is op het zuid-oosten), hier zou een breedte tot ong. 160 passen maar diepte liefst rond de 60 (bij 80 wordt het lastig met mijn eettafel)

Kijkend op internet ben ik een paar kooien tegen gekomen waarvan ik denk dat zou wel wat kunnen zijn maar ja heb ze nooit in het echt gezien en daarnaast is enig gebruikerservaring ook wel fijn om te horen. Het gaat om de volgende kooien (maar mogelijk dat iemand van jullie nog een heel ander idee/model heeft?)
Madeira Dubbel van Montana (vraag me alleen af of hij bij deze breedte niet erg smal is?)
Villa Casa 2 of 3
ferplast piano 7
Palace II (maar dat toch echt alleen als ik de loterij win dus deze valt wel af maar is wel super mooi)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen wat meer overzicht te krijgen in welke kooien in aanmerking zouden komen.

Groetjes Elvira

Parkieten-Freak



Robin en Nickey

Hoi,

Ja ik had en heb nogmaals bij het kooien-topic gekeken maar als ik heel eerlijk ben helpt me dat niet echt.

Ik denk dat ik uiteindelijk toch ga kiezen voor een montana kooi/voliere (dit zijn voor zover ik lees toch eigenlijk kwalitatief de beste kooien). Eigenlijk vind ik veel volieres niet echt mooi genoeg om in de huiskamer te hebben staan, zie veel liever van die mooie houten volieres maar das meer omdat ik zelf zo'n muts ben (en denk dat als hij er eenmaal staat en de pieten genieten ik er ook zo aangewend ben).

Ben nu nogmaals de maten aan het bekijken want geeft ze het liefst die kooi die hier maximaal past. Qua afmetingen zou de Villa Casa 3 passen maar vrees ergens dat ik dan toch te vaak te dicht langs de kooi kom wat ze niet prettig zullen gaan vinden, de Villa Casa 2 zal dus beter passen (en die is toch ook al veel groter dan ze nu hebben).

Wat ik alleen nog niet helemaal duidelijk heb, hoe zit het met de eet/drinkbakjes die bij die kooi zitten. Zijn deze ook echt goed/bruikbaar voor de pieten? En is hij goed/gemakkelijk schoon te houden (bij zo'n voliere kan je nl niet even de onderbak meenemen om onder de douche af te spoelen). Las hier al wel ergens dat een badje niet altijd even makkelijk past maar daar had iemand een oplossing voor bedacht dus die zou ik kunnen overnemen.

Robin en Nickey

#3
Net m'n verhaaltje neer getikt krijg ik een foutmelding :( dus berichtje weer verdwenen. Maar misschien kwam het doordat ik de tekst bij onderwerp had gewijzigd? dus kijk nu eerst even of hij dit bericht wel pakt anders tik ik weer voor niks.
Berichtjes samengevoegd.
De tekst in de onderwerpregel wijzigen geeft normaal gesproken geen foutmelding. Misschien een tip om eerst in Word je bericht te typen en dan kopiëren en plakken. Gaat er dan iets fout dan heb je het nog in Word staan ;) Gr. Ingrid


Okee. het wordt mij niet gegund om mijn verhaal hier neer te zetten vandaag geloof ik.... wil ik verzenden ben ik ineens weer uitgelogd, grrrr.

Dan maar gewoon de korte versie... Vandaag is de nieuwe kooi voor de pietjes geleverd!! de villa casa II. Zowel de pietjes als ik zijn er erg blij mee!! (als zijn er nog wel een aantal dingetjes die ik wat moet aanpassen)

[verwijderd door de beheerder]

Robin en Nickey

Hoi,

Ik heb nu dus de villa casa in huis maar toch nog even paar vraagjes:
* Ik heb de kooi met spitsdak gemonteerd alleen kwam ik er daarna bij het inrichten achter dat ik dus geen mogelijkheid om iets van een schommel o.i.d. op te hangen. Weet niet of er hier meer mensen zijn met deze kooi en hoe die dat opgelost hebben? Heb nu wel 1 schommel hangen aan een stok maar de meeste schommels hebben als bevestiging zo'n klemmetje dat je om de tralies moet doen.
* Ik heb nu 2 van de vier voerbakken in de volière gehangen.  Eerst eentje links en eentje rechts maar dit zorgde voor best wat mot want de bakjes zijn groot genoeg om er met z'n drieën uit te eten en 1 valt dus buiten de boot. Ik heb ze nu naast elkaar hangen kijken hoe dat gaat maar maakt het eigenlijk uit op welke hoogte de voerbakjes hangen, dus liever laag of halverwege of maakt dat niet uit.  Wel leuk om te zien hoe ze af en toe in de voerbakjes gaan zitten zo ruim dat ze zijn (heb er dus ook maar geen water ingedaan, dat zit in hun oude drinkbakje).
* En nog nieuwsgierig vraagje: hoeveel parkieten zouden maximaal in deze volière kunnen (niet dat ik een uitbreiding voor ogen heb maar wel handig om te weten.

fullmetalgirl

hey,
ik heb de villa casa 90.. zelfde als de II met paar kleine extras,

als het goed is heb je er een tralie dak bij gekregen. zodat je kunt wisselen tussen een traliedak en een dicht dak.

je kunt ze ook allebei tegelijk monteren,
dat is wat ik heb gedaan.
eigenlijk leg je het dak dan op de villa casa, en klem je het een beetje onder het traliedak.

hoogte van voerbakken maakt niet zo veel uit,
wel is altijd handig dat ze niet in het drinken gaan poepen... dus zelf zou ik ze hoog hangen.

8 parkieten in die voliere is goed te doen. 6 is al best luxe, en 10 kan mits het tijdelijk is.

Robin en Nickey

Hoi,

Ik heb trouwens ook de villa casa 90 (dus deurtjes die als aanvliegklep gebruikt kunnen worden en die plastic randen van onderen).

De eetbakjes heb ik nu halverwege dus die laat ik daar dan lekker hangen (al kan ik niet voorkomen dat ze daarin poepen aangezien ze er gewoon lekker in gaan zitten tijdens het eten). Als drinkbakje heb ik zo'n klein transparant bakje met deksel, kunnen ze dus en niet in poepen en niet in gaan badderen (doet me er aan denken dat ik nog even moet kijken hoe het badje gaat passen).

Ik heb ook inderdaad een traliedak bij geleverd gekregen maar had deze eraf gelaten zodat ze naar mijn idee van boven iets meer ruimte hadden (dus hoger konden gaan zitten) maar zoals ik zie hoe ze het nu gebruiken zou het dak er inderdaad ook wel op kunnen en als het spitsdak dan nog past (dacht nl dat het of traliedak of spitsdak was) kan ik dat beter op die manier doen (pfff als ik dat dak er tenminste nog af krijg... zit behoorlijk goed vastgeklemd nl, kan dan beter maar eerst de schroefjes los draaien denk dat het anders toch echt niet meer lukt).

Mag ik trouwens vragen hoe je het doet met verschonen van de onderbak? Doe je dan het bodemrooster er onder (of heb je die standaard zitten) of vliegen je pieten dan gewoon vrij rond? Er zit nl wel zo'n leuke beschermplaat van voren maar ik gebruik het bodemrooster niet (de pieten scharrelen te graag over de grond) dus als ik die bak eronderuit haal heb ik een mooi gat van 90x60 (steek met verschonen dan dus sowieso wel even het bodemrooster eronder)

En 8 parkieten in deze volière das toch een mooi aantal, ze zitten er nu met z'n viertjes in dus af en toe is het zoeken waar nummer 4 gebleven is. Maar dan weet ik nu, mochten er ooit nog bij komen, wat de max is van deze volière 

fullmetalgirl

ik gebruik het rooster om het gat af te dichten bij verschonen
ze poepen dan tijdens het verschonen misschien een klein  beetje op de grond maar kunnen er niet uitvliegen.
:)

Robin en Nickey

Hoi,

Dan had ik dat toch wel goed bedacht met het bodemrooster.

Wat mij betreft kan dit topic verder op slot, de nieuwe kooi is er en de vragen die ik nog had zijn beantwoord.